Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #1 Skrevet 18. september 2010 er en del år siden jeg gikk på vidregående nå...Gikk allmennfag. Siste året var jeg så skolelei at jeg strøk i flere fag! Jeg var ung dum og umoden, og skjønnte ikke at det kom til å straffe seg seinere. Nå sitter jeg her uten utdannelse og en drit dårlig betalt jobb! Har tenkt på å ta opp igjen fagene,men veit ikke åssen jeg skal klare det på egenhånd,Siden jeg ikke husker noe av det vi dreiv med.. Noen som veit om det går ann å bare ta opp igjen det siste året?
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #2 Skrevet 18. september 2010 Du kan f.eks ta fagene som privatist. Det gjorde jeg i fjor. Tok undervisning gjennom sonans (du kan fint lese på egenhånd ...som er gratis ;-) Eksamene kostet rundt 350 pr eksamen. Jeg hadde ikke vært på skolebenken på 12 år og det gikk kjempefint, har nå studiekompetansen.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #3 Skrevet 18. september 2010 Du kan ta opp fagene du strøk, ta dem hos privatist Når du er ferdig med dem kan du søke deg videre på det du ønsker Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #4 Skrevet 18. september 2010 jeg føler meg helt hjelpesløs....Må ta opp igjen nesten alle,matte og fransk er jo helt umulig å ta opp igjen uten hjelp,husker ingen ting! er 10 år siden jeg gikk på vdg! HI
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #5 Skrevet 18. september 2010 Du strøk vel ikke i alt? Det du strøk i må du dessverre ta opp igjen. Eller du kan fortsette i din nåværende jobb...
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #6 Skrevet 18. september 2010 6 fag detsverre....Og jeg er IKKE stolt av det! er veldig glad i min nåværende jobb som barnehageassistent,men vil ha en høyere utdannelse i yrket...for å få det må jeg ha studiekompetasne....:S
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #7 Skrevet 18. september 2010 Jeg var tåpen nok til å stryke i ett fag siste året grunnet fravær. Tok det opp som privatist noen år etterpå. Ett fag går veldig greit på ett halvår. Men trenger du virkelig matte i 3 trinn vgs? Er ikke det for de som skal gå fysikk/kjemi på universitet? Hm..dette er noen år siden, så ting kunne jo ha forandret seg..
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #8 Skrevet 18. september 2010 Den 5årsregelen, da? Det heter ikke det, men du kan studere på høyskole/universitet hvis du har jobbet 100% i 5 år?
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #9 Skrevet 18. september 2010 andre året på vdg strøk jeg i matte og økonomi,jeg tror selv jeg har dysleksi i matte,noe må det være for det har alldrig gått inn,hadde tilogmed ekstratimer i matte.. de andre fagene strøk jeg i sisteåret,hadde ekstremt mye fravær det året! er det virkelig en regel som sier at man kan begynne på skole hvis man har jobbet 100% i fem år!!!?? (håper,håper)
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #10 Skrevet 18. september 2010 finnes det en slik regel?? alldrig hørt om
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #11 Skrevet 18. september 2010 Forsøk å google realkompetanse.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #12 Skrevet 18. september 2010 23/5-regelen "23/5-regelen Har du fylt 23 år, og samtidig har 5 års samlet fulltids erfaring fra arbeid og/eller utdanning (23/5-regelen), kan du oppnå generell studiekompetanse ved å fullføre følgende fellesfag: Engelsk 140 timer* Historie 140 timer Matematikk 224 timer Naturfag 140 timer Norsk 393 timer Samfunnsfag 84 timer *Engelsk fra GK og VKI i yrkesfaglige studieretninger i Reform 94 (2+2 uketimer) dekker dette kravet. Med generell studiekompetanse kan du tas opp til grunnutdanning ved universiteter og høyskoler. I de fleste fylker arrangeres det opplæring for voksne i de fellesfagene som er nødvendige for å oppnå generell studiekompetanse. Opplæringen kan foregå både på dag- og kveldstid."
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #13 Skrevet 18. september 2010 Du kan vel komme inn på realkompetanse!? Det er jo bare å ringe høgskolen og spørre om kravene?
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #14 Skrevet 18. september 2010 Hvilke fag er det du mangler? For å få generell studiekompetanse etter 23-5-regelen er det ikke så mange fag fra VK2 du trenger. Tror faktisk bare det er nyere historie og norsk? Matte trenger du bare fra GK. Tror heller ikke du trenger fransk. Mener det bare er engelsk fra GK du trenger av språk. Kontakt en studieveileder og få hjelp til å finne ut hva du må ha. Lykke ti! Dette klarer du!
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #15 Skrevet 18. september 2010 jeg mangler fra vk1: matte og økonomi. Vk2: fransk,norsk skriftlig,naturfag,engelsk skriftlig. takk for svar! Ser kanskje et lite lys i tunnelen nå... skal ringe å høre til uka!
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #16 Skrevet 18. september 2010 Når du skriver vk1, mener du da andre år (videregående kurs 1)? Første år er GK (grunnkurs), andre år vk1 og tredje år er vk2. Naturfag er et GK-språk, etter det velger man fordypning i enten fysikk, kjemi eller biologi. Såvidt jeg husker er det dette du behøver: Første år (GK) - Matematikk - Engelsk - Norsk - Naturfag Andre år (VK1) - Samfunnslære - Norsk Tredje år (VK2) - Norsk - Nyere historie Såvidt jeg husker trenger du ikke b-språk, men husker ikke hvordan dette er i forhold til fordypning. Tror ikke fordypning i noe fag er nødvendig, og da trenger du verken engelsk eller matte etter første året. Hvis du har alt dette, er over 23 år og har jobbet i til sammen fem år (permisjon med barn teller som jobb) så kan du søke opptak på høyskole/universitet etter 23-5-regelen.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #17 Skrevet 18. september 2010 Mente: Naturfag er et GK-fag (ikke språk). Begynner å bli sent :/
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #18 Skrevet 18. september 2010 Ei venninne av meg gjorde det samme som deg. Strøk på vgs og lot det være. Hun fullførte nettopp 3 årig it-utdannelse. Hun kom inn etter 23/5 regelen. http://www.samordnaopptak.no/info/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/index.html Du må kanskje ta opp noen fag, men langt i fra alle. Lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #19 Skrevet 19. september 2010 Må se en gang til på "vitnemålet mitt" jeg tror jeg sto i alle fag på grunnkurs...men da mangler jeg vel bare norsk da!!? for jeg strøk i norsk på vk2..
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #21 Skrevet 19. september 2010 know the feeling HI.. Strøk i allt uten to fag 1året.. ble da "plasert" på HS (var under OT og PPT) Endte opp på B&U, Men har du allmenne fag, kan disse trekkes over.. Jeg f.eks har 10t økonomi istede for forming og gym på studiekompetanse vitnemålet mitt
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #22 Skrevet 19. september 2010 hallo! jeg kom inn på realkompetanse på førskolelinja nå i høst. der fikk jeg beskjed om å sende inn de karakterene jeg hadde, de sa det var bedre å ha noen karakterer enn å ikke sende inn noe. og jeg kom inn! førskolelærer er jo et studie hvor de skriker etter folk,så du kommer nok inn uansett
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #23 Skrevet 19. september 2010 Jeg har såvidt fått med meg at man søke opptak til studier på grunnlag av noe som kalles realkompetanse. Uten at jeg er helt sikker på det, tror jeg det er slik at du kan søke på et studium etter 5 års relevant praksis i arbeidslivet. Det er noen år siden jeg hørte om dette, men kanskje det finnes ennå?
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #24 Skrevet 19. september 2010 har sett igjennom vitnemålet mitt,jer må ta opp igjen matte og naturfag fra grunnkurs og norsk muntlig vk2.... jeg veit ikke åssen jeg skal klare matten! 12:19 kom du inn uten å ha karakterene i orden? Så heldig du er!!! det skader jo ikke å prøve seg,får jeg avlag er det jo bare å prøve å ta opp igjen noen fag.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #25 Skrevet 19. september 2010 Du klarer matten, men det er veldig lurt å følge undervisning dersom du har mulighet. Jeg fikk 1 i matte på gk. Tok det opp da jeg var 20, og fikk 5!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå