Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #1 Skrevet 18. september 2010 Ingen "Hvorfor valgte du å få barn med en slik mann?" takk. Jeg har barn med en mann som har slått meg og vært en tyrann den korte tida vi var sammen. Kort sagt, vi datet, var sammen noen måneder og jeg gikk fra han da jeg skjønte at han var syk. Da var jeg dessverre gravid. Jeg valgte å beholde barnet, noe jeg har litt blandede tanker om i dag. Samvittigheten gnager i meg, jeg elsker barnet mitt, men klarer ikke å finne livsgnist lenger. Det var tankeløst av meg å velge å beholde barnet. Men som sagt, jeg elsker barnet over alt på jord. Exen min lager fortsatt et helvete. Han vil ha samvær, noe han har jevnlig, men jeg synes ikke noe om å la han være alene med h*n. Han har vært alene med h*n mange ganger, jeg har ikke orket å være i samme rom, og stolt på at han ikke skader barnet. H*n er ett år. Men nå begynner h*n å bli mer krevende, er så redd han klikker. Spørsmålet mitt er; kan jeg nekte bf å møte barnet alene, siden han har store sinnemestringsproblemer, eller er dette noe "mellom oss" som ikke har noe med barnet å gjøre? Jeg vil ha samvær med tilsyn, kan jeg kreve det? Hjelp meg, please.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #2 Skrevet 18. september 2010 Har duhatt kontakt med familievernkontoret ? De kan nok svare deg. Jeg vil tro at du kan kreve samvær med tilsyn, siden han har vært voldelig mot deg. Da veit man aldri hvordan han blir mot barnet. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #3 Skrevet 18. september 2010 Uff... Føler med deg, og BRA du har kommet deg ut av forholdet. Du kan ikke uten videre kreve samvær med tilsyn. Kan gå en runde i retten og la de avgjøre det spørsmålet, eller enklere prøve mekling hvis du tror eksen din går med på det? Dere kan møte separat til mekling. Ellers ville jeg tatt kontakt med ATV (alternativ til vold) og spurt om de har noen råd. De kan også snakke med mannen din og har terapi timer med voldsutøvende menn... Lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #4 Skrevet 18. september 2010 Vi har vært der ja, det var der vi lagde samværsavtalene. Dette var ikke et tema den gangen, ettersom jeg var så sikker på at han ikke kom til å skade barnet, men nå er jeg ikke like sikker lenger. Skal kontakte dem igjen jeg. HI
Gjest ->>- Skrevet 18. september 2010 #5 Skrevet 18. september 2010 Du kan be om samvær med tilsyn, men det er ikke veldig sannsynlig at du vil få det så lenge han aldri har truet eller vært voldelig mot barnet eller mot deg med barnet til stede. Dersom du er oppriktig redd han skal skade barnet, synes jeg du skal være til stede selv i mangel av andre alternativer. Jeg vet at det suger. Familievernkontor, helsestasjon og barnevernet kan være aktuelle rådgivere for deg, men jeg er redd det ikke er så fryktelig mye de kan gjøre utover å være en moralsk støtte. Du kan også ta en prat med en advokat for å få informasjon om mulighetene dine til å holde tilbake samvær.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #6 Skrevet 18. september 2010 Du må gå rettens vei for å få samvær med tilsyn eller ikke samvær i det hele tatt. Det siste er lite sannsynlig at du får gjennom, i og med han ikke har skadet barnet. Familivernkontoret er selvfølgelig også viktig. Huff, forferdelig situasjon å være i.. Kjenner du noen i hans familie som kan passe på under samværene, sånn midlertidig? Skjønner st du angrer, men som du sier, du elsker jo barnet ditt. Godt gjort at du kom deg ut av det, og at du ser behovet for å beskytte barnet ditt!
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #7 Skrevet 18. september 2010 Enig med pila her. Det er til syvende og sist du som tar valget. Jeg gikk fra en voldelig mann og da jeg fikk vite at han slo barna stoppet jeg samværet. Tok retten i egne hender selv om vi hadde 50% hver. Jeg tok barna og flyttet fra han. I begynnelsen da jeg var usikker og ba bv om råd skrev de i journalen at mor virket usikker og de stilte spørsmålstegn ved mine avgjøresler og om de var bra for barna. Menn som er voldelige skal ikke ha samvær alene med barn. Etterhvert kan du se ting an men tro meg du vil få igjen for det senere. Hos oss er det nå ca 1 år siden det hele startet og barna har ved flere anledninger sagt at de føler seg trygge og at de er glade de bare er hos meg.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #8 Skrevet 18. september 2010 Dette er så sykt vanskelig. Samvær med meg tilstede går han ikke med på, det sluttet vi med da barnet var 6 mnd, noe jeg den gangen syntes var like greit. Det er avlevering og henting på trappa de timene han har samvær. Han skal nå gå rettens vei for å få mer samvær, overnattingssamvær og del i foreldreansvaret. Han gjør alt i sin makt for å komplisere samværet, bytter dager, klager på alt han kan klage på, uten at jeg tør å gå i detaljer her, han sender meg smser omtrent daglig. Hvilken sak har jeg når jeg aldri har anmeldt han? Jeg angrer sånn på at jeg ikke har gjort det.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #10 Skrevet 18. september 2010 Ikke for å skremme men hvis han har slike sinne problemmer som du sier og han har slått deg mange ganger, så kan jeg 99% garantere at han en eller annen gang klikker og slår barnet deres!!! Hvis du sier dette til BV, familiekontoret eller retten så for han nok ikke omsorg for barnet ! Barna mine er det kjæreste jeg har, kunne aldri latt barnet være sammen med sin far om jeg visste han var voldelig mot meg!!!! stakkars:(((
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #11 Skrevet 18. september 2010 om jeg visste at han hadde vært voldelig mot meg mente jeg!!!
Gjest ->>- Skrevet 18. september 2010 #12 Skrevet 18. september 2010 Først og fremst; ta vare på all dokumentasjon. Spar enhver sms hvor han er truende eller konfliktskapende. Skriv ned episoder som har skjedd i samlivet med ham, så detaljert som mulig og noter deg eventuelle vitner, folk du kan ha fortalt noe til, venninner som kan ha lagt merke blåveiser etc. Dersom du har oppsøkt lege i forbindelse med voldsepisoder noen gang, finn ut om det finnes journaler som kan underbygge din historie. Del i foreldreansvaret vil han få, det kan jeg bortimot garantere. Samvær vil han også ganske garantert få (det skal helt enormt mye til for å totalnekte samvær). Skaff deg en god advokat som er erfaren på familierett, og forsøk å få gjennom samvær med tilsyn. Få råd fra advokaten om hva du bør være samarbeidsvillig på. Det vil trolig lønne seg å hevde at du selvfølgelig vil at barnet skal kjenne sin far, men at du frykter slik-og-slik og derfor ønsker tilsyn. Du har ingen knallsak, virkelig, men lykke til.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #13 Skrevet 18. september 2010 Om det blir rettsak om samvær etter hans ønske, har du sjansen. Noter ned alt. Bytting, vrangvilje, smser. Vri hodet og finn ut om noen kan vitne for deg mht volden han utsatte deg for? Var du hos lege? Betrodde du deg til noen?
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #14 Skrevet 18. september 2010 Angående foreldreansvar; hvis jeg kan bevise at han gjør alt for å vanskeliggjøre samarbeid mellom oss (det har virkelig vært et helvete både før og etter fødsel), vil han allikevel få det tror du? Jeg har MYE dokumentasjon.
Gjest ->>- Skrevet 18. september 2010 #16 Skrevet 18. september 2010 Ja, det tror jeg han vil. De eneste tilfellene jeg kjenner til hvor far ikke har fått del i foreldreansvar etter rettslig prosess har vært helt ekstreme, type far er beviselig narkoman og har truet og utøvet grov vold mot barnet. Ofte fraråder advokatene at man i det hele tatt forsøker å motsi seg delt foreldreansvar, siden de vet hvor mye som skal til for å få gjennomslag. Men diskuter med advokat, absolutt.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #17 Skrevet 18. september 2010 Takk for svar. Jeg skal kontakte en advokat snarest. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå