Gå til innhold

Student og alenemor, økonomi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg går fra mannen min nå som jeg er student, hvordan får jeg det da økonomisk? Det eneste (nesten) som stopper meg, er redselen for å få det for trangt økonomisk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forutsatt at du får hovedomsorgen for barnet/barna: Overgangsstønad, barnebidrag, en ekstra barnetrygd, dekket 64% av utgifter til barnehage/SFO, lånekassestipend og eventuelt lån. Det finnes også noen ordninger for støtte til studiemateriell etc.

Nav.no har detaljene i alle disse ordningene.

Skrevet

Venninna mi var alene med en 1 åring da hun begynte på sin 4 årige utdannelse. Hun sa hun hadde aldri hatt det så greit økonomisk før, så jeg tipper du får det nok til å gå rundt:)

Skrevet

Overgangsstønad er penger du får fra staten i opptil 3 år, så lenge barnet er under 8 år. (Det er mulig å få det lengre om en søker og er student, synes jeg å huske.)

Full OS vet jeg ikke helt sikkert hvor mye det ligger på nå, men vil anta rundt 12-13 000 i mnd.

Skrevet

I tilegg får du dekt store deler av barnehagekostnadene og du kan få bostøtte (opptil 4000 kr).

Skrevet

I tilegg får du dekt store deler av barnehagekostnadene og du kan få bostøtte (opptil 4000 kr).

Skrevet

Dette med bostøtte skal man ikke ta for god fisk. Som regel ser de på fjordårets ligning.Jeg har likevel gått ned fra 2800 i mnd i bostøtte, til 1980, til 920. Det kommer helt an på leiligheten også. Jeg har strøm inkludert nå, derfor er det en av grunnene til at jeg får mindre bostøtte.

Men jeg får os, stønad til barnetilsyn, barnebidrag fra far og utvidet barntrygd. jeg klarer meg veldig bra! Jeg tar bussen også istedet for å holde bil under studietiden. må bare planlegge litt mer, men mer å rutte med. I tillegg får man utdanningsstønad på ca 6000 for å dekke noe av bøker og studieavgift osv. Denne kommer ikke automatisk, må søkes om og er ikke hvert semester, men hvert år, altså august-sept. Må også søke på nytt om alt hvert år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...