Gå til innhold

Panikk :S


Miessi

Anbefalte innlegg

Har i løpet av de siste ukene kjent at panikken har begynt å komme. Føler at tårene presser seg frem når jeg tenker på at dette er noe jeg ikke kan og vet noe om. Er i uke 33 allerede og ukene har begynt å gå fortere en de første ukene. Har hele tiden tenkt at dette med å få en liten baby i hus ikke kan være så vanskelig og at det sikkert kommer seg etterhvert når man blir kjent med babyen. Dette med morsinstinkt er på plass med engang. Men hva hvis den ikke er det og at jeg føler meg helt tom når babyn er der?

 

Og hva med hvordan man skal kle ungen? Jeg gikk gjennom de sekkene med babyklær jeg har fått av brorn min, det var utrolig mange forskjellige bodyer, bukser, trøyer og enda mye mer. Joda, jeg føler meg litt heldig som ikke trenger å shoppe alt dette. Men hva er det jeg skal ha på ungen? Og hvor mye? Er det i det hele tatt behagelig å ha på sånne kortermede bodyer og hette jakker?

 

Sykehusbagen, uff det skremmer meg at jeg ikke vet i det hele tatt hva som er behagelig for han lille å ha på når vi skal reise hjem. I den tiden jeg har termin så bruker det å være -20 og kanskje mer. Hva skal han ha på da?

 

Føler at jeg begynner å stresse og det å i det hele tatt se på de sekkene gjør ikke saken bedre. Samboeren har en gutt fra før, han har gjort dette før og det hjelper jo litt. Men det hadde vært mye bedre hvis han hadde vært hjemme nu. Men takk gud for at det finnes telefoner, han prøver å trøste meg så godt han kan. Det hjelper jo litt, men jeg føler enda at panikken er her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner godt panikken din miessi :) Er i uke 32 i morra og syns dagene flyr nå, masse ugjort her hjemme.

 

Tror du skal holde deg til det du har følt, at når babyen kommer, så kommer morsinstinktet, og du bare vet og føler hva du skal gjøre for at babyen skal ha det bra. Og hvis ikke så er det jo så mange som har erfaring som man kan rådspørre. Syns man får svar på mye her inne på bim.

 

Jeg har to unger på 14 og 16, og føler at jeg har glemt mye. Men husker jo litt da ;). Blandt annet sier du det selv; er det behagelig med korte ermer og hettejakker? Nei mener jeg, det er bare klumpete og i veien med sånne "mini-voksen-klær" hvis du skjønner hva jeg mener. Mye behageligere med sparkebukser og helst langermete bodyer eller trøyer +truse. Helst de du slipper å dra over hodet på babyen til og begynne med. Og så har jo babyer større varmetap enn oss, så de liker ofte å være varme. Det er også noe du bare kommer tik å finne ut av, du kjenner på babyen om den er for varm eller for kald.

 

Og så er det lurt å se inni klærne, ta vekk harde merkelapper og sjekke om de har myke kanter/sømmer osv... Huff, hørtes jeg ut som en "gammel hønemor/bestemor" nå? ;))

 

Til hjemreisen skal babyen ha på strikket "hentesett", men mer har jeg ikke tenkt over, det er jo kaldt her nord i november...brr

 

klem og lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan trøste deg med at det vil nok komme til deg når baby kommer...

den første tiden etter man er kommet hjem er man som regel inne med den lille... og små sjarmtroll liker å være inntullet i teppe så viss du har et strikket ull teppe trenger ikke baby mer en body og strømpe bukse...

babyen sier og ifra om den er for varm eller kald med å gråte...

er den ikke sulten, trenger bleie eller rape kan det lønne seg å kjenne etter om den er forvarm eller kald, dette kjenner man best rett ned for nakken mellom skulder bladene...

 

men alt dette vil komme til deg om ikke med en gang så kommer det etter hvert og siden blir det som om man aldri har gjort annet enn å stelle spedbarn.

 

husk at du kjenner barnet ditt best!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ordner seg ;-)

 

Langermet body og strømpebukse er fint til å begynne med. Greit at det ikke er noen "gliper" over mage/rygg og på anklene. Hetter på baby-/småbarnsklær er en uting! Sa til alle at de ikke skulle kjøpe det til gaver til oss. Korte ermer får dere ikke bruk for før til sommeren.

 

Ved hjemreise er det fint med en hel dress, lue er viktig når det er kaldt fordi varmetapet derfra er stort. Og votter evt tykke sokker/ladder dersom det ikke er fot på dressen. Så setter du babyen i stolen og slenger et pledd over, da blir det ikke kaldt! Gjerne få pappaen til å ha varm bil hvis dere skal kjøre langt og det er veldig kaldt.

 

Du trenger ikke å vaske opp alle klærne som ligger i sekkene heller, en baby trenger ikke flere sekker med klær. Og dere får helt sikkert mye fint i barselgaver!

 

Og øvelse gjør mester ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle for gode råd, setter stor pris på det :)

 

Panikken har heldigvis begynt å synke og jeg føler med mye bedre. Har fått kjempe trøst fra min nydelig samboer, som har måtte snakke lenge med meg på telefon for å trøste å roe meg ned. Alt blir nok bedre når han kommer seg hjem :)

 

Det var virkelig gode tips fra dere, nu trenger jeg ikke vaske alle klærene, som jeg hadde tenkt å vaske 2. ganger. Jeg kan godt gjemme bort de kortermede bodyer for de kommer jeg ikke til å trenge. Jeg må nesten få kjøpt inn noen ullpledd, kluter og håndkle, hvor er det lurt å kjøpe sånne?

 

Også er det en ting jeg har tenkt på, siden det er så kaldt her på den tiden jeg har termin, må jeg da ha en sånn tynn lue og enda en vinter lue på?

 

Når jeg da skal pakke bagen for å ha med til sykehuset, skal jeg da pakke med bleier og det man trenger for å skifte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å lese at du har det bedre! Jeg er også førstegangsfødende, men har en del erfaring med babyer fra tidligere. Jobber bl.a. på Nyfødt Intensiv. Men det er noe helt annet når jeg skal bli mamma, jeg er jo nybegynner i det akkurat som deg. Og når man blir mamma for første gang må man lære seg det - og det tror jeg kommer ganske naturlig av seg selv etterhvert som man blir kjent med barnet :)

 

Kluter og håndklær har jeg kjøpt på Princess, de har ofte sånn tilbud på barnesaker og også ofte på hele butikken. Tror klutene kostet 15kr for 5 stk, så jeg har vel en 4-5 pakker med de. Ullteppe har jeg strikket selv av garn fra nøstebarn, strikker du selv så er dette veldig fint! Garn og oppskrift finnes på nostebarn.no. Hvis ikke vet jeg at nøstebarn har ett aldeles herlig ullfleecepledd. Det finner du her:

 

https://nostebarn.no/wp/produkt/Barneutstyr-Babyutstyr-okologisk-Ull-Liggeunderlag-Lammeskinn-Soveskinn-Lammefell-Babytepper/Babyteppe-i-ullfleece/

 

Tror ikke du trenger mer enn ett ullpledd :)

 

Hvis du bruker en strikket lue som ikke er så veldig "tett" ville jeg nok hatt en tynn bomullslue eller en ull-silkelue under. Men jeg skal kjøpe Nøstebarn sin ullfleecelue, de er veldig gode og da trenger du ikke noe mer under :) Nøstebarn har også ull-silkeluer som er fine å bruke innendørs i den første tiden mens babyen ikke klarer å regulere varmen helt selv enda, de mister mye varme gjennom hodet. Ullfleecelue og ull-silkelue finner du her:

 

https://nostebarn.no/wp/produkt/Ull-Barneutstyr-okologiske-Barneklaer-Babyklaer-Ulltoy/Babylue-i-ull-silke/

 

https://nostebarn.no/wp/produkt/Ull-Barneutstyr-okologiske-Barneklaer-Babyklaer-Ulltoy/Babylue-i-ullfleece/

 

Tilsvarende produkter finnes sikkert i andre merker også - men jeg er som du kanskje har skjønt veldig gla i Nøstebarn sin ubehandlede ull :)

 

Bleier, salver osv og klær får du på sykehuset. Det eneste du trenger å ha med er klær som baby skal ha på seg når dere skal hjem :) Og så ammebh, ammeinnlegg o.l. til deg selv.

 

Håper dette var til litt hjelp! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra! Det koster jo litt, men produktene deres har veldig god kvelitet og de kan brukes veldig lenge. Niesen min brukte ull-silke-bodyene i den minste str helt til hun var 6-7 mnd gammel, fordi de er så tøyelige :) Så sånn i lengden blir det jo ikke noe særlig dyrere. Fint å ønske seg klær derfra til jul også, man MÅ jo ikke ha alt med en gang :)

 

Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...