Gå til innhold

Rettskrivingen din på bim/dib. Representativ for det virkelige livet ditt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå må jeg spørre..

Skriver du like mye feil/rett om du sitter på jobb eller skole? Eller hjelper barna med lekser?

Eller slurver du bare på nett? Gidder ikke rette o.s.v?

:)

Jeg bare slurver. Er nesten sykelig opptatt av rettskrivning. Men på nett...anonymt i tillegg. Nei, da gidder jeg ikke rette på skrivefeil! Så lenge det er forståelig, da. :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg slurer veldig på nett. Masse tastefeil, mange skrivefeil, tror det er en del og/å feil osv. Og altfor lange setninger, ofte dårlig setningsstart (slik som denne setningen som starter med og). På jobb, når jeg skriver oppgaver i forbindelse med studier osv, så er jeg veldig, veldig nøye. Jeg KAN rettskrivning, men jeg gidder ikke her inne fordi jeg her skriver såkalt muntlig.

Skrevet

Jeg slurver veldig mye mer her en privat. Dels fordi jeg ikke føler jeg har noe annet mål for skrivingen min her inne en å gjøre meg forstådd. Hvis jeg må skrive et offentlig brev eller lignende er jeg mye mer påpasselig med å få det så korrekt som mulig. Har et litet handikapp ,og det er at jeg er svensk så 100% korrekt norsk vil jeg vel adrig klare å få. Men her inne bryr jeg meg mindre om det blir feil, en i det private offentlige rom! Så svaret på spørsmålet ditt vil bli;

Nei, det er ikke repressentativt for mitt virkelige liv.

Skrevet

Jeg gjør mitt beste for å skrive rett og forståelig uansett hvor jeg skriver. Men her går det av og til litt fort i svingene når jeg bare skal forte meg å svare, og da hender det at jeg i ettertid kan oppdage at jeg har fått med for mange bokstaver eller bommet på en tast. Stor og liten bokstav, orddeling osv bruker å være på plass, er for innarbeidet i touch tror jeg :-p

Skrevet

På jobb skriver jeg korrekt nynorsk, på facebook og meldinger skriver jeg på dialekt og her skriver jeg korrekt bokmål.

Grunnen til at jeg skriver bokmål på nettfora er at folk henger seg opp i nynorsk og later som de ikke forstår, slik at språket skygger for innholdet i innlegget. Jeg skulle ønske det ikke var sånn, at folk gjør en dyd av sin inkompetanse når det gjelder nynorsk, men slik er det.

Det å skrive dialekt til andre enn venner og bekjente synes jeg er respektløst. De jeg kjenner "hører" hva jeg sier, og det å skrive muntlig blir mer personlig enn korrekt skriftspråk. Men å lese det muntlige språket til noen du ikke kjenner er ofte vanskelig, og i beste fall bare irriterende og mer tidkrevende enn korrekt bokmål/nynorsk.

Det hender det sniker seg inn feil i form av at bokstaver stokker seg om eller at jeg treffer feil tast på tastaturet, men ellers mener jeg å ha kontroll på begge de norske skriftspråkene. Jeg gidder ikke å lese over før jeg poster, bokstavfeil går da tross alt ikke ut over lesbarheten, slik grammatiske feil og dialektskriving gjør...

Skrevet

Ja, den er representativ. Unntaket er at jeg tidvis bruker ord som "æ´kke" og "vettu" her, men det gjør jeg jo også i andre uformelle settinger som på msn, en del e-poster osv. Jeg skriver naturligvis ikke denslags i formelle papirer på jobb.

Skrevet

Nei, egentlig ikke representativ for mitt skriftlige språk. Men det har ikke med rettskriving å gjøre. Jeg skriver nynorsk til vanlig, nemlig ;)

Og så sniker det seg inn en og annen slurvefeil, som f eks ejg(jeg) og sånt.

Jeg også er av de som er litt sykelig opphengt i skrivefeil, men jeg tåler at andre her inne skriver som de gjør. Det er i aviser og slikt at jeg reagerer mest. Og reklamer på TV hvor de SÅ tydelig sier feil.

Så det er det offentlige språket jeg reagerer på, det alle skal/kan se. Har lavere terskel for private papirer, og steder som det her.

Og jeg kan skrive SMS-språk på tekstmeldinger :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...