ISA Skrevet 18. september 2010 #1 Skrevet 18. september 2010 Kanskje noe kan veilede meg? Skal observere barn med adferdsforstyrrelser, hva kjennertegner en god obeservasjon, ligger det til grunn for ev henvisning til ppt? Finnes det ikke standard observasjonsskjemaer for slikt? Blir takknemlig for alle svar, tenker mye på dette, styrer har ikke engang innført tras så jeg lurer på hvordan jeg skal få gjort dette best mulig.
Mrs. X Skrevet 18. september 2010 #2 Skrevet 18. september 2010 Jeg er pedagogisk leder, har jobbet som det i mange år nå. Det er så vidt jeg vet ikke noe standard skjema for atferdsforstyrrelser brukt i barnehagene. Det finnes imidlertid mange kartleggingsverktøy for atferd/utvikling. Mulig jeg tar feil, men vi har ikke noe spesifikt her i kommunen ihvertfall. I vår kommune fungerer det slik: hvis du opplever at et barn har vansker/forsinket utvikling/atferdsproblemer så henviser vi barnet til PPT med foreldrenes samtykke. Du må da skrive en omfattende rapport om barnet og utviklingen (sosialt, kognitivt, motorisk, språkutvikling osv.) Språkkartlegging og andre karlegginger blir lagt ved henvisningen. Det er litt vanskelig å svare siden jeg ikke vet hva du legger i atferdsforstyrrelser.... Evt. kan du ringe PPT anonymt og forklare vanskene til barnet og høre hva de sier. Eller kanskje det er barnevernet som skal kontaktes? Du kan jo også snakke med PPT i din kommune hva slags kartleggingsverktøy og observasjoner som blir brukt, men dette burde jo barnehagen/styrer også ha oversikt over... (når det gjelder TRAS er det en kartlegging som fokuserer mest på språk, og den vil ikke gi deg mye hjelp i forhold til atferd. Den er også slik at den forteller deg stort sett ikke så mye som du ikke vet før du fyller det ut. Sikkert et greit verktøy hvis du er ny i gamet da, eller det er mange ufaglærte på arbeidsplassen...)
ISA Skrevet 18. september 2010 Forfatter #3 Skrevet 18. september 2010 Tras går jo på språk, sosial samhandling og hva de egentlig forstår, barnet jeg nevner snakker bra, men hva forstår han egentlig? han kan bite andre barn hvis ikke han får den leken når han vil, skubbe andre, slå- og det helt umotivert, trekker seg ofte vekk, tar også beskjeder senere- likevel så er han fokusert i samling. Styrer i barnehagen vil ikke gå videre med ppt til jeg har obeservert adferd i minst 30 dager, går sikkert på sosialt, kognitivt som du nevner, men kunne ønske det var utarbeiedet noen standard skjema som verktøy- ellers må du ha takk for svar Mrs X:)
Mrs. X Skrevet 18. september 2010 #4 Skrevet 18. september 2010 Hvor gammelt er barnet? Hvor lenge har det gått i bhg? Tras gir ikke så mye info om språkfortåelsen, ihvertfall ikke dybden i den. Jeg ville tatt en Askeladden kartlegging på barnet (går fra 2,5 år), da ser du bedre hvordan det står til med språkforståelsen. Hvis du trenger mer på generell utvikling ville jeg sett på Portage, den er meget omfattende men du ser tydelig "hvordan det ligger ann". Ellers har du også ASQ som er et godt verktøy. Men i vår kommune er det PPT som bruker dette etter en henvisning.
ISA Skrevet 18. september 2010 Forfatter #5 Skrevet 18. september 2010 Barnet har gått i barnehage siden 1 års alder, alltid påpekt negativ adferd ( langt før jeg kom inn i bildet-men ingenting gjort ) / har alltid bitt og dyttet andre, har derfor skapt ringvirkninger "om den slemme" som vi arbeider med å få vekk. barnehagen eier ingen kartleggingsredskap, står derfor alene' vil ikke skrive mer med tanke på taushetsplikt
tine0810 Skrevet 18. september 2010 #6 Skrevet 18. september 2010 jeg har ingen kunnskap om dette, bare et spørsmål: blir dette gjort etter samråd med foreldre? er det vanlig, eller skjer det ofte at enkelte barn blir observert på denne måten? (jeg er bare nysgjerrig:-))
Mrs. X Skrevet 18. september 2010 #7 Skrevet 18. september 2010 Ta kontakt med PPT i din kommune og hør om de har noen kartleggingsverktøy du kan bruke, evt kan du ringe andre barnehager. Sett inn tiltak du mener skal hjelpe med en gang. Om ikke atferden endrer seg ganske fort så henvis til PPT. Og ikke minst snakk med foreldrene. Lykke til! (må bare si at jeg syns det er underlig at ikke barnehagen har noe form for kartleggingsverktøy!)
ISA Skrevet 18. september 2010 Forfatter #8 Skrevet 18. september 2010 Vel, får bruke TRAS. JA- barnehagen har en del mangler for å si det slik. Til deg over igjen: Informerer alltid foreldrene, hvis ikke gjør man de en bjørnetjeneste, tar vi tak i f,eks utfordrende adferd tidlig kan vi jo forbygge at det ikke utvikler seg videre. Vet at en del ansatte i barnehager skyver skyld over på foreldre, det blir feil i mange sammenhenger. ----------------------------------------------------- Takk for svar:) ----------------------------------------------------
Mrs. X Skrevet 18. september 2010 #9 Skrevet 18. september 2010 Hei! Du tenker da på observasjon utover i det daglige? TRAS er et kartleggingskjema som alle barn i vår kommune kartlegges med, dette samtykker foreldrene til. Hvis det er nødvendig å kartlegge mer informerer jeg alltid om det på forhånd til foreldrene, snakker med de hva de syns osv. I vår barnehage snakker vi med foreldrene så tidlig som mulig i prosessen hvis vi er bekymret for et barn. Henvisning til PPT (og barnevernet) skjer med samtykke av foreldrene. Hvor ofte det skjer avhenger av barnegruppen. Vi henviser ikke til PPT uten grunn, det jo noe som ligger bak.
ISA Skrevet 18. september 2010 Forfatter #10 Skrevet 18. september 2010 Hvorfor henviser du til bv hele tiden og snakker om at noe ligger bak? Synes det kan bli litt vel mye fokusering på alt som ikke er a4- synes faktisk litt synd på foreldrene som hele tiden må gjennom slikt. Hadde ikke kontaktet bv her, skikkelige oppegående flotte foreldre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå