Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #1 Skrevet 18. september 2010 Er bekymret, men nevø har fått diagnosen Asbergers men er mye "friskere" enn et annet autistisk barn jeg vet om. Hørte på et foredrag om autisme, der var det mye generaliseringer og "alle autistiske barn har STORE problemer med" ditt og datt. Jeg håper bare det skal gå bra i livet for min nevø (6 år), og lurer på om noen har "lykkelige" historier å fortelle.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #2 Skrevet 18. september 2010 Hvis du leser litt om asperger så vil du finne ut at det er en mild type av autisme....les om asperger og ikke autisme når du vil forstå mer om nevøen din :-)
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #3 Skrevet 18. september 2010 Det er grader innen asp. også, men siden han bare er 6 år vil forskjellene sikkert bli litt mer tydelige når han blir litt eldre. Sønnen til venninna mi har asp. og er rimelig fungerende:)
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #4 Skrevet 18. september 2010 Finnes mange med asperger som fungerer helt fint i hverdagen og har vanlige jobber, et sosialt liv og stor livskvalitet :-) Finnes mange grader asperger. Husk å lese om Asperger og IKKE autisme (selv om det er en mild grad autisme så har de fleste en mye bedre funksjon enn de med autisme og har ikke altid samme problematikk).
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #5 Skrevet 18. september 2010 Jeg kjenner flere med asbergers: En dame i 30-årene som fikk diagnosen for kort tid siden. Hun har god jobb, 2 barn og gode venner. Det hjalp henne veldig å få en diagnose, for å få en forklaring på mye av det hun har slitt litt med. Ingen store problemer, men nok til at hun følte seg litt annerledes, uten at hun hadde noen forklaring på hvorfor. En mann i 30-årene. Han fikk diagnosen for noen år siden. Han er ekstremt konsentrert og målrettet når han jobber. Meget dyktig i jobben, og har en vannvittig hukommelse. Men f.eks. om tven står på, faller han helt ut og stirrer på tv, uavhengig av hva som er på. Fungerer bra sosialt, har tre barn. Jente på 14 år. Intelligent, og opptatt av kunnskap og å ha rett. Litt sære interesser. Men har mange venner. Gutt på 9 år. Må forberedes på hva som skal skje i nærmeste fremtid. Liker/takler dårlig overraskelser. Smart, og er populær på skolen - mange venner.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #6 Skrevet 18. september 2010 det er store forskjeller innen feltet autisme. jeg har en sønn som falt under mistanke om autisme da han var fire år, men etter veldig strukturert hverdag og forutsigbarhet + masse forståelse, så faller han innenfor gjennomsnitt i dag. jeg tror ikke man får en lykkelig historie av en diagnose, men av å tilrettelegge for at vi er forskjellige. min sønn kommuniserer litt annerledes enn mange andre barn, og så lenge jeg sørger for at verden er "forståelig" for ham, så fungerer han veldig bra.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #7 Skrevet 18. september 2010 Det er like store forskjeller innen autismespekteret som det er innenfor normalspekteret. Men selvfølgelig, noe er felles, men det som er felles er jo i ulike grader for hvert individ. Noen har enorme tvangstanker, mens andre ikke er preget av det. Jeg jobbet en gang med en gutt på 12 år med Asperger syndrom, og han går nå på kjemilinjen på et universitet, og klarer seg godt. Han har fått mye hjelp og støtte i livet, og lider derfor ikke av angst og tvangstanker i dag. )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå