Gå til innhold

Ang. at mor overtar pappapermen. Hva med denne situasjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan mor overta pappapermen når far har mottat arbeidsavklaringspenger over lengre tid, og er nå student gjennom et opplegg med NAV?

Han har jo ikke vært i inntektsgivende arbeid han da?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tror jeg.

Min mann er ufør nå,så jeg har overtatt pappakvoten her i huset.

Men dette må du nesten sjekke med NAV for å vite sikkert.

Jeg skrev det i permisjonsøknaden min,og fikk det innvilget der.

Skrevet

I motsettning til de ordningene arbeidsavklaringspengene har avløst gir arbeidsavklaringspenger opptjening av grunnlag for foreldrepenger. Fedrekvoten kan derfor ikke overføres til mor på dette grunnlaget.

Skrevet

Ikke hvis far er student gjennom NAV i tillegg??? Han har jo ingen mulighet til å gå ut i permisjon da han går på skolen?!

Skrevet

Dytter litt. Finner liksom ingen skikkelige svar på dette på nett.

Skrevet

Han kan ta ut permisjon i sommerferie, juleferie, påskeferie osv.. Husk bare å søke om utsettelse før mors permisjon er over. Eneste godkjente grunn for overføring av fedrekvoten til mor (i de tilfellene far har opptjent rett til fedrekvote selvsagt) er at pappaen er for syk til å ta seg av barnet..

Skrevet

Men, det er jo ikke noe poeng i at han tar ut pappaperm i ferier. Da har han jo fri uansett?!

Skrevet

Når far er student kan du søke om å få pappapermen.

Skrevet

Ja. men da får han fri med lønn... Det er vel hele poenget? Dere vil ikke gå glipp av pengene? På denne måten får han fedrekvoten med betaling dog på et senere tidspunkt..

Skrevet

Men, penger får han uansett da han mottar arbeidsavklaringspenger fra NAV under hele utdanningsperioden på 3 år. Tjener ingenting på at han tar pappaperm i ferier da. Så vi går jo ikke glipp av noen penger?!

Skrevet

Dytter litt i håp om at jeg blir litt klokere på dette her.

Skrevet

Jeg prøver å google litt rundt for å kunne hjelpe til:-)

Altså: arbeidsavklaringspenger gir rett til fedrekvote. Det er regler for når fedrekvoten kan overføres til mor.At far er under utdanning på avklaringspenger er ikke en av de grunnene som står på nav sine sider derfor bør svaret være: nei,de kan ikke overføres til deg.

Du skriver at far skal gå på skole i 3 år. Når har du termin? For fedrekvoten må taes ut i løpet av 3 år. Dere har altså tid på dere før den må påstartes uten å miste den.

Legger ved en link (med morsomme skrivefeil i) ang fedrekvoten.

http://foreldrepenger.com/?page_id=82

Jeg vet ikke om dette hjalp overhodet:-S

Prøv å få tak i "pila" her inne,ho er kjempeflink med NAV sine regler,rettigheter og ytelser:-)

Skrevet

Så da må vi rett og slett bare gi f... i pappapermen da? Termin blir i mai-11, og da skal han gå tre år på høyskole fra høsten. Rekker ikke å ta ut pappapermen da.

Er det virkelig slik at man da ufrivillig mister disse 10 ukene?

Skrevet

Så langt jeg kan se så mister dere de 10 ukene ja:-(

Det er som oftest slik at finner du ikke svaret på spørsmålet i lovene eller i informasjonen fra nav så er svaret nei.

MEN,situasjonen er jo ekstraordinær.Dette kan være en situasjon NAV ikke tok høyde for når de endret reglene siden dette er "nytt" med avklaringspenger. Jeg ville derfor søkt skriftelig om å overta far sine uker. NAV må dermed svare skriftlig tilbake med svar. Det kan jo være du får pappapermen siden situasjonen er spesiell.

Lykke til ihvertfall:-)

Skrevet

Usikker på om du kan overta pappapermisjonen i denne situasjonen.

Men.. Da vi fikk minstemann i januar 2008 var jeg student, og hadde obligatorisk lab to ganger i uka (studerte 100%, og skulle ikke ta permisjon). Mannen min fikk likevel ikke lov til å ta permisjon disse to dagene i uka de første 6 ukene etter fødsel. Dette fordi disse ukene er forbeholdt meg.....

Vi måtte alliere oss med min mamma, så hun kunne bli med på skolen og passe minsten mens jeg hadde lab. Ikke alle som har foreldre som kan hjelpe til i slike situasjoner, og jeg ble ganske frustrert over dette!

Siden jeg var 100% student fikk mannen vår ta alle "fellesukene". Og fordi jeg ikke jobbet da jeg ble gravid "mistet" han alle pappaukene + de første 6 ukene som var forbeholdt mor.

Heldigvis har det nå blitt selvstendig opptjening til pappaperm for pappaene=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...