Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #1 Skrevet 17. september 2010 Hvem skal man ta kontakt med om man trenger psykolog? Jeg jobber som vikar og tjener ikke mye. Men skjønner at jeg trenger å få snakket med noen.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #4 Skrevet 17. september 2010 Fastlegen skal henvise deg, på samme måte som han henviser til alle andre ting. Du trenger ikke utlevere deg i detaljer til fastlegen, men du kan i korte drag fortelle hva det gjelder. Eksempel: angst, depresjon osv... Husk at det er litt ventetid for å komme til psykolog, så det kan være fint om du har en fastlege du føler deg komfortabel med å snakke litt med, eller om du har en annen fortrolig du kan støtte deg til i ventetiden. Lykke til! =)
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #5 Skrevet 17. september 2010 Om du ikke er fornøyd med fastlegen din bør du bytte. Du kan bytte to ganger for hvert kalenderår, så om du føler du vil snakke fortrolig med en og så angrer deg, kan du godt bytte til en annen etterpå. Det er viktig å få ordnet med henvisningen snarest mulig siden det er ventetid.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #6 Skrevet 17. september 2010 Har du ingen venner du kan prate med? Jeg har gått til psykiater og psykolog, hos psykiateren betalte jeg faktisk bare 260 kroner per gang, mens psykologen var det 700. Dyrt!
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #7 Skrevet 17. september 2010 Har venner som stiller opp og de er kjempegode, men føler ikke jeg klarer å åpne meg hundre prosent. Men trenger noen som ikke kjenner til situasjonen fra før. Noen som kan se objektivt på hele saken. Håper det ikke er så lang ventetid, for det tapper for energi å gå med så mye tanker inne i hodet. Lei av å sitte å gråte.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #8 Skrevet 17. september 2010 Er ikke noe morsomt det der. Hvis du vil "prate" med meg kan du godt gjøre det altså...Men kommer jo helt an på hvor alvorlig problemene dine er selvfølgelig. Hilsen hum over som har vært hos psykolog selv
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #9 Skrevet 17. september 2010 Fastlegen Du kan også bestille privat. Men det er ikke tilgjengelig alle steder, det er mye dyrere og man må ofte vente ganske lenge.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #10 Skrevet 17. september 2010 Du kan jo få henvisning til en psykolog som får igjen fra det offentlige. Da går dette på egenandelskortet som du også bruker hos legen. Da blir ikke de totale kostnadene mer enn 1900kr i året, lege og psykolog kombinert. Det er veldig viktig at du tar din mentale helse like alvorlig som din fysiske helse. Lykke til, håper du får den hjelpen du trenger!
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #11 Skrevet 17. september 2010 Egenandelen hos offentlig psykolog er 290 per gang. Når du har vært der så mange ganger at du tilsammen har betalt 1800 (og noe) får du frikort og går gratis resten av året.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå