Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #1 Skrevet 17. september 2010 Mange døper barnet pga tradisjon. Men man lover å oppdra barnet i den kristne tro og når man døper barnet blir det guds barn. Hvorfor dåp når man ikke har intensjoner om å oppdra barnet i den kristne tro?
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #2 Skrevet 17. september 2010 godt spørsmål..jeg har under stor tvil døpt mine, det er mest av tradisjon, jeg er ikke kristen.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #3 Skrevet 17. september 2010 Trur det er mange som døper barnet som er under stor tvil om dagen Men kanskje det er bedre å la vær da? Jeg var i en dåp og det virket litt som en stor sekt nesten, holde barnet ut mot kjente og ukjente "Kjære menighet, ta imot dette barn" blabla. Det er helt greit at om man er kristen, så døper man barnet, har ingenting i mot det. Men rart at de som døper det og ikke har noe som helst intensjoner om å oppdra det i den kristne tro, gjør det. Kanskje grunnene er mange? At man føler et viss press fra familie? Alle andre i familien døper og da må du det også? HI
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #4 Skrevet 17. september 2010 Hvorfor gifte seg i kirken, eller konfirmere seg. Eller ha vanlig begravelse ??? Norge har nå engang statskirke, så det er ikke unaturlig å benytte seg av den selv om man ikke er troende kristen.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #5 Skrevet 17. september 2010 Akkuratt, tradisjoner. Men hvorfor døpe seg og gifte seg for å avlegge et løfte til gud om man ikke tror på det?
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #6 Skrevet 17. september 2010 Jeg gjorde det litt pga tradisjon og litt fordi jeg synes det er enklere for barnet å bli døpt som liten, i tilfelle barnet har lyst å konfirmere seg kirkelig. Tror det er lettere å melde seg ut av kirka og konfirmere seg borgerlig, enn å døpe seg som 14 åring fordi man vil ha en konfirmasjon i kirka.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #7 Skrevet 17. september 2010 Jeg synes egentlig det er greit om folk gjør det, men mener også at flere bør være bevisst på humanetisk navnefest/konfirmasjon. Det er jo samme greia, bare ikke i kirke og på religiøst vis. Mange vet sikkert ikke hva det er og velger derfor vanlig dåp. Min mor valgte å ikke døpe sine barn, noe som førte til at vi måtte gå til dåpen selv da vi ble gamle nok til å ta avgjørelsen. Jeg var 12-13 og min søster 5-6. Vi var meget aktiv i kirken og ikke det minste i tvil om at dette var riktig for oss. Det opplevdes aldeles ikke som dumt for meg å måtte gjøre det på den måten. Heller vakkert og spesielt. Vi valgte sjømannskirken på gran canaria for dåpssermonien og angrer ikke det heller. Det trenger nemlig ikke bli en hurtigdåp på bakrommet rett før en konfirmasjon. Så det jeg egentlig prøver å si her er vel at jeg synes det er greit om man døper i kirken eller ikke, uavhengig av foreldrenes tro, for man vet jo ikke hvilken tro barnet velger uansett.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #8 Skrevet 17. september 2010 For hvis og bare hvis, det faktisk er en Gud, så vil jeg døpe barna mine!
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #9 Skrevet 17. september 2010 hvorfor skal en ikke? I norge har vi statskirken som står for kristne verdier som gjenspeiler seg i det norske samfunn. Om en ikke er direkte kristen selv, lærer en allikevel barna opp gjennom kristne norske verdier og normer. Lettere for barna å ta et selvstendig valg senere er det også.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #10 Skrevet 17. september 2010 AKKURAT. Derfor valgt vi navnefest - noe vi er strålende fornøyd med!!
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #11 Skrevet 17. september 2010 Jeg synes egentlig det er greit om folk gjør det, men mener også at flere bør være bevisst på humanetisk navnefest/konfirmasjon. Det er jo samme greia, bare ikke i kirke og på religiøst vis. Mange vet sikkert ikke hva det er og velger derfor vanlig dåp. Min mor valgte å ikke døpe sine barn, noe som førte til at vi måtte gå til dåpen selv da vi ble gamle nok til å ta avgjørelsen. Jeg var 12-13 og min søster 5-6. Vi var meget aktiv i kirken og ikke det minste i tvil om at dette var riktig for oss. Det opplevdes aldeles ikke som dumt for meg å måtte gjøre det på den måten. Heller vakkert og spesielt. Vi valgte sjømannskirken på gran canaria for dåpssermonien og angrer ikke det heller. Det trenger nemlig ikke bli en hurtigdåp på bakrommet rett før en konfirmasjon. Så det jeg egentlig prøver å si her er vel at jeg synes det er greit om man døper i kirken eller ikke, uavhengig av foreldrenes tro, for man vet jo ikke hvilken tro barnet velger uansett.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #12 Skrevet 17. september 2010 Jeg regner med at de som døper barna sine uten selv å være kristne ønsker å gi barna en kristen oppvekst selv om de ikke tror selv. Det går jo ann å se at det man har selv ikke er det beste.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #14 Skrevet 17. september 2010 nei skjønner ikke helt hvorfor noen lover å oppdra barnet sitt i tråd med en tro de ikke tror på selv... vil poden konfirmere seg må han pent stå for det og tørre å døpe seg først
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #15 Skrevet 17. september 2010 Til 18:58. "Det går jo ann å se at det man har selv ikke er det beste." Mener du det er best med dåp uansett ? Jeg synes det er viktig å la barna få velge selv. JA,jeg vet de kan melde seg ut av statskirka om de vil det senere. Vi døpte ikke sønnen vår, for ingen av oss er troende, og har ikke noe ønske om å oppdra barna i noe vi ikke tror på selv. Og da blir det også feil å love at vi skal gjøre det. Har ikke noe i mot de som er kristne, men jeg synes det er veldig feil at de som er det prøver å prakke kristendommen på de som ikke er det.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #16 Skrevet 17. september 2010 Men hvilke kristne verier og normer er det snakk om her? Disse verdiene går igjen i så godt som alle religioner, og til og med for de som ikke er kristne. Kristendommen har tatt patent på det og det kalles kristent, men blir det da egentlig riktig å si at det gjenspeiler seg i det norske samfunn. Misforstå meg rett, jeg har all respekt for troende og deres religion. Jeg kan til og med si at jeg misunner litt de som tror for at de har et fast holdepunkt i livet, for jeg klarer ikke å tro selv. Jeg har forøvrig ingen plan om å lære opp barna i kristne verdier og normer, ei heller i muslimske eller buddhistiske. Det jeg derimot kommer til å gjøre (eller vi da) er å lære gutten om de forskjellige livssynene og la han få bestemme selv hva han vil tro på. Og kommer den dagen at han kommer hjem og sier han er kristen, så må han få lov til det. Vil han konfirmere seg kristent, så må han først døpe seg ja. Det er ikke den letteste veien å gå, men så skal ikke tro være lettvindt heller da. Da viser det heller bare at han virkelig tror på det og kan stå for det. Jeg skjønner veldig godt tankegangen i det at folk både døper og konfirmerer og gifter seg i kirka av tradisjon, jeg var jo sånn selv før. Det jeg tror mange ikke tenker over er hva de faktisk gjør. Det var vel kanskje noe frempå sagt, men det er så vanlig å døpe i kirken at det bare blir sånn? Vi hadde en humanistisk navnefest for gutten her. Han var godt over året når vi feiret han. Ingen i familien hadde vært på noen sånne greier før og noen syns sikkert det var litt rart. Men vi fikk veldig gode tilbakemeldinger og jeg kan med hånda på hjertet si at det var en fantastisk seremoni!
Isola&Lille+julegave Skrevet 17. september 2010 #17 Skrevet 17. september 2010 Skjønner ikke det jeg heller! Kommer aldri i verden til å døpe mine barn! Føles bare HELT feil og hyklerisk når jeg ikke tror og ikke er medlem av statskirken selv. *grøss*
Isola&Lille+julegave Skrevet 17. september 2010 #18 Skrevet 17. september 2010 Skjønner ikke det jeg heller! Kommer aldri i verden til å døpe mine barn! Føles bare HELT feil og hyklerisk når jeg ikke tror og ikke er medlem av statskirken selv. *grøss*
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #19 Skrevet 17. september 2010 Tradisjon. Står i statskirka,er ikke spesielt kristen..men døpt ble ungen.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #20 Skrevet 17. september 2010 Jeg har faktisk såppass respekt for de troende, uansett religion at jeg IKKE vil stå å lyve i kirken om at jeg vil oppdra barna mine i kristen tro. Jeg syns ikke jeg skal prakke på de hvilken religion de skal tilhøre i en alder av 3 mnd. De får finne ut av dette selv når de blir voksne og kan tenke selv! Jeg er ikke døpt, og jeg har valgt å bli humanetiker. Hva mine barn kommer til å bli vet jeg ikke. Jeg støtter de uansett! Jeg lærer mine barn at folk er forskjellige, og vi skal respektere hverandre uansett religion, trosretning, hudfarge, kultur osv. Så nei jeg har ikke stått å løyet i kirken... har du ???? :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå