Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3 Skrevet 17. september 2010 #1 Skrevet 17. september 2010 Skulle starte opp firma 1.februar 2010, men ble sykmeldt 13 januar pga hyperemesis. Rakk aldri å starte opp firmaet, eller tjene inn noe penger før sønnen min ble født for 14 dager siden. Skal starte opp firmaet i mars 2011, da sønnen min er 6 mnd- til da har jeg tenkt å gå hjemme uten betalt. Er 21 år, og ikke tjent noe penger før dette heller. Har far da bare rett på de 10 ukene fedrekvote? Eller tar han over min permisjonstid? Må jeg da ut i jobb i så fall, eller kan jeg også være hjemme siden jeg ikke mottar noen form for stønad eller ytelser? Veldig takknemlig for svar, de på Nav gir meg forkjellig svar hver gang, og begynner rett å slett å bli dritt lei av å spørre om hjelp der når man ikke kommer noe sted.
Gjest mphs Skrevet 17. september 2010 #2 Skrevet 17. september 2010 Siden du ikke har tjent noe i opptjeningstiden din har han dessverre ikke rett på fedrekvoten på 10 uker. Om du går ut i minst 75% jobb eller 100% studier kan han ta ut av den fellese delen. Men når du er hjemme bruker du av den tiden og du må kunne dokumentere at du er i jobb/studier. Det går ikke med ett nystartet firma. Dere kan lese om dette selv www.lovdata. folketrygdloven § 14-5 til § 14-16
Gjest mphs Skrevet 17. september 2010 #3 Skrevet 17. september 2010 Det skulle stå om han skal ta over av den fellese delen må du kunne bokumentere jobb/ studier
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå