Gå til innhold

Skikkelig forkjøla baby - hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen vår på 5 mnd er skikkelig forkjøla. Veldig snørrete (bruker mm og "jordmorsug"), har nesten mista stemmen og har kraftig, litt "løs" hoste. Noen ganger piper/surkler det når hun puster. Gjør legen noe med forkjølelse hos så små barn, eller må det bare gå over av seg selv? Har vært sånn noen dager nå...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer nok litt an på hvor mye det plager babyen. Hvis h*n har pusteproblemer e.l. får du nok en hostesaft. Nesedråper kan du kjøpe på apoteket uten lege. Rhinox 0-2 år. Det står på pakningen at du bør snakke med lege først, men det er pga strenge Norge ikke tillater at noen kan ta medisin som faktisk HJELPER! :P

*jobber i apotek*

Skrevet

Tusen takk for svar. Det varierer litt hvor mye hun er plaget. Går litt i perioder gjennom døgnet. Vil nok prøve slike nesedråper da! Takk! :)

Skrevet

Det er vel tiden for forkjølelser. Hun mister også effekt av din imunforsvar som hun fikk gjennom mm ved 5-6 mnd alderen.

Skyll nesen godt med saltvann med jevne mellomrom eller etter behov.

Klarer hun å spise? Har hun feber? Hvordan er formen hennes ellers?

Det er ikke noe i veien å sjekke med helsestasjon eller lege hvis hun har vært dårlig i noen dager.

Skrevet

Mener å ha lest at mm ikke er så bra å gi ved tett nese....

Vær obs på RS-viruset om hun blir dårligere.

Jeg var 2 ganger på legevakten da vesla var ca.6 mnd. og legen mente jeg var hysterisk. Ente med at jeg ringte direkte til sykehuset, og ble innlagt umiddelbart. Hun var skikkelig dårlig og innlagt 1 uke. Ikke for å skremme, men greit å ha i tankene...

Skrevet

Eliza hadde et par forkjølelser i tidlig alder. Det vi gjorde da var å sprøyte saltvann inn og la henne noen sekunder på ryggen også snu henne på magen og la henne ligge sånn. Da pleide litt av snøret å komme rennende eller hun nøs ut litt samtidig som vi brukte den sugegreia :)

Ikke greit med forkjølet baby og når de er så små synes jeg ikke terskelen for å ringe legen skal være så høy.

Skrevet

vi brukte kun nesesuger ved forkjølelse da hun var i den alderen. Det funket fint.

Får hun i seg nok drikke og ellers er grei nok form, så vil antagelig ikke legen gjøre noe.

Skrevet

Jeg synes du skal dra med henne til legen for og ta en blodprøve, i tilfelle det er Kikhoste! Er blidt bare mere og mere av sykdommen, og man er aldri 100 % garantert for at selv om babyen er vaksinert at den fungerer.

Skrevet

De gjør mest sannsynlig ikke noe.

Vi blir dårlig behandlet hver gang vi tar kontakt ang en på samme alder som har kraftig astma. "Hvis du er bekymret kan jeg da lytte på han" har jeg bla fått høre. Men jeg kunne ikke si jeg var bekymret, jeg viste jo hva som måtte til. Åh!

Knurr og stønn!

Men for alle del!! Er du bekymret, er hun dårlig, blir hun dårligere, har hun feber, vanskelig å få kontakt med, spiser ikke, tørre bleier er det bare å ringe!

At det piper og surkler kan være et godt tegn. Det viser bare at slimet løsner.

Vann, frisk luft og dunk i ryggen har vi fått beskjed om.

Ser du mellomrom/inndragninger over ribben eller over magen ved innpust? Det er tegn på at det er tung å puste. Bruker muskelkraft helt derfra. Ikke noe en gjør til vanlig.

Vi snakket med hs i dag, og hun sa at legene har inn veldig mange med slike typer plager nå. I den alderen der.

Så veldger du å ta kontakt trenger du hvertfall ikke å føle på at du gjør det for tidlig eller er hysterisk ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...