Rotekoppen88 Skrevet 17. september 2010 #1 Skrevet 17. september 2010 noen som har fått innvilget dette? Far her i huset er i gang med omskolering og akkurat kommet godt i gang på skolen så kom avslaget i posten. Så nå ser det ut som han må avbryte hele opplegget for å være hjemme med minstemann Kjenner at jeg er så skuffet over NAV akkurat nå, at de ikke kan se at dette er en gylden mulighet for sambo å komme seg ut i jobb igjen, men neida men nå skal de jammen meg klare å ødelegge dette også.
Gjest mphs Skrevet 17. september 2010 #2 Skrevet 17. september 2010 Om han har rett på foreldrepenger får du ikke overført de til deg på det grunnlaget. Han er ikke nødt til å ta ut disse ukene det er kun ett tilbud.
Rotekoppen88 Skrevet 17. september 2010 Forfatter #3 Skrevet 17. september 2010 hvorfor har da disse i denne tråden fått det? http://www.dinbaby.com/forum/thread/141729362 Og ja jeg vet at det kun er et tilbud, men vi kan desverre ikke la en 7 mnd gammel baby være hjemme alene mens mamma er på jobb og pappa på skolen.
Gjest mphs Skrevet 17. september 2010 #4 Skrevet 17. september 2010 Vi har ikke all innformasjonen om de i tråden. I tilegg kom det nye regler rundt dette nå i sommer.
♡ A & E ♡ Skrevet 17. september 2010 #5 Skrevet 17. september 2010 En venninne av meg studerte så far fikk overført permisjon. Men du må nesten høre med nav, alle saker er jo forskjellige.
Gjest mphs Skrevet 17. september 2010 #6 Skrevet 17. september 2010 Alexander & Eliza Der tenker du nok feil. Morskvoten på 6 uker kan ikke overføres til far og fellesdelen på 27/37 uker trenger ikke å overføres siden den er til begge foreldrene slik man vil fordele den.
Rotekoppen88 Skrevet 17. september 2010 Forfatter #7 Skrevet 17. september 2010 mphs: Jobber du i nav siden du har så peil på dette? Uansett så syntes jeg det er rart at samme instans som har vedtatt å hjelpe han ut i jobb ikke har nok skjønn til å se at nå ødelegger de den sjansen de har gitt han. Han har vært i kontakt med skolen (opus) og fått beskjed om at det er veldig stor pågang og siden han allerede har meldt seg opp på alle studiekompetanse fagene så har han ikke krav på å komme inn igjen neste år. Og uten studiekompetanse kommer man jo ikke langt desverre. men dette var vel egentlig å vente, vi har aldri hatt noe med nav å gjøre før dette, og var overasket over hvor lett og behjelplige de var i søknadsprossessen til sambo. Han søkte i juni og den ble innvilget allerede i august. Og så kommer dette, så nå glir vi vel inn blant en stor andel av resten av Norges befolkning som syns hele Nav er noe herk.
Superduperduperdupedupdud Skrevet 17. september 2010 #8 Skrevet 17. september 2010 Vet ikke om det er noen forskjell på de som er på omskolering eller vanlig student, men mannen til ei venninne studerer på universitetet, og for at han skulle få fullført sin master nå til våren, så fikk da min venninne all permisjonen. De fikk jenta nå i juli.
Guttemamma75 Skrevet 17. september 2010 #9 Skrevet 17. september 2010 Hvorfor bli sint på nav?? De har et regelverk å forholde seg til og det skal vi alle være glad for! Tenk om mye mer skulle gått på "skjønn" - da hadde vi fått tusenvis av innlegg a'la venninna mi fikk men ikke jeg osv osv... Regelverket er klart - sålenge man har opptjent rett til permisjon så har far krav på fedrekvoten og den kan kun overføres til mor om far er så syk at han ikke kan ta seg av barnet.. Husk dog at fedrekvoten kan utsettes så lenge det søkes om det før mors permisjon er over og så kan han f.eks ta ut fedrekvoten i sommerferien og få betalt ferie.....
Rotekoppen88 Skrevet 17. september 2010 Forfatter #10 Skrevet 17. september 2010 Ja de har sikkert sine regler å forholde seg til, men hvorfor er det da sånn at noen får det innvilget og ikke andre??? Nei jeg har vært en fedrekvote forkjemper lenge, og sist permisjon delte vi faktisk 50/50 men min stemme nå går nok til valgfrihet for familiene
___ Skrevet 17. september 2010 #11 Skrevet 17. september 2010 Kunne han ikke tatt ut sine uker tidligere når dere viste han skulle begynne å studere? Dere finner sikkert en dagmamma eller en barnehageplass. Det ordner seg.
husmus &2 Skrevet 17. september 2010 #12 Skrevet 17. september 2010 Det må være noe info som mangler her, du har jo rett til å få fedrekvoten når far er student. Jeg er i permisjon nr 2 nå og har for annen gang fått overdratt fedrekvoten (på 10 uker) til meg. Dette har du da rett til og liten vits å kverulere med. Det burde være lett å finne det på nav sine nettsider. Far er forresten student på universitetet og har ingen jobb ved siden av. Tjener far penger stiller saken seg naturligvis anderledes.
Rotekoppen88 Skrevet 17. september 2010 Forfatter #13 Skrevet 17. september 2010 poenget var at vi ikke visste det. Sambo har gått sm lenge og det var hans saksbehandler som i slutten av juni foreslo at han skulle søke og 3 dager før skolestart fikk han vedtaket innvilget.
Rotekoppen88 Skrevet 17. september 2010 Forfatter #14 Skrevet 17. september 2010 Husmus: nei vi har fått avslag i dag vi. Fikk beksjed om at mor kun får overta dersom far er for syk/invalid til å se etter barnet. Eller hvis mor og far ikke bor sammen. Står det henvist til noen lover eller et eller annet i vedtaket deres som kan hjelpe oss. Vi er helt desperate her. Kan se ut som det blir en kort skolekarriere på sambo hvis dette ikke ordner seg. å sende en liten pjokk på 8 mnd i bhg er både uaktuelt fra min side og barnehage kapasiten her er helt sprengt.
___ Skrevet 17. september 2010 #15 Skrevet 17. september 2010 Men hvis han var sykmeldt tidligere viste dere jo at han hadde opparbeidet seg rett til foreldrepenger. Da får ikke du overta kvoten. Hvis det er mulig i forhold til skolen og din arbeidsgiver kan dere begge to ta graderte foreldrepenger. Hvis du jobber 1 eller 2 dager i uka og han han får noe permisjon fra studiene kan dere kansje strekke permisjonen lengre. Hva med muligheten for at du jobber kved/ helg/natt? Da kan du passe barnet mens han studerer og han passe mens du jobber. Slitsomt muligens, men det er jo bare for noen uker.
Rotekoppen88 Skrevet 17. september 2010 Forfatter #16 Skrevet 17. september 2010 ja vi har jo visst at han har opparbeidet seg rett til det, er jo ikke det dette dreier seg om. Planen har hele tiden vært at han sku ha pappaperm fra 22 oktober. Da det ble bråbestemt at han sku begynne på skolen prøvde jeg å få begynne å jobbe igjen men siden det var midt i ferien var det ikke bruk for meg på jobb og siden jeg hadde gitt beskjed om at jeg sku ha perm fikk jeg ikke jobbe juli og august slik at han kunne ta ut permisjonen da. Jeg bare syns det er veldig rart at en saksbehandler strekker seg VELDIG langt for at han skal rekke og begynne på skolen 6 uker (og fellesferie) etter at søknaden om omskolering er sendt.Og så 3 uker senere skal en annen saksbehandler komme å rive alt ned igjen. jeg jobber i barnehage og vi har 3 barn fra 4 år og nedover så blir nok uaktuelt å skifte jobb pga av dette. Nei sambo må nok bare over på en eller annen form for trygd IGJEN og så må han begynne på nytt neste år. Da har han jo brukt ca 250 000 av skattebetalernes penger på å gå å daffe hjemme og vente på at august og skolestart skal komme igjen. Norsk byråkrati i sitt ess!
___ Skrevet 17. september 2010 #17 Skrevet 17. september 2010 Hvis han sier fra seg skoleplassen kan han miste retten til videre støtte. Vær sikkre på hva dere gjør før dere velger den løsningen. Hvor mange barn dere har har vel lite å si for denne situasjonen. Noen må passe dem og om dere ikke vil bruke hverken barnehage, dagmamma, fammilie eller venner må det være en av dere. Å sette utdanning på vent i et år for å passse barn i 10 uker blir for dumt. Søk heller om at han får utsette fedrekvoten. Kansje han kan ta den ut i høstferie, juleferie, påskeferie og neste sommer? Dere vil fortsatt ha behov for barnevkt de 10 ukene, men da får han i hvertfal pengene.
Nagilimia Skrevet 18. september 2010 #18 Skrevet 18. september 2010 Slutt å surmule davisti. Synes du virker svært så negativ i forhold til å få til en løsning. Du har fått et feil vedtak, da klager man på det og får saken behandlet på nytt. Skjønner du ser litt svart på det, men de fleste over her prøver å hjelpe deg og synes du svarer dem svært så negativt. Det ordner seg nok hvis du gidder å se litt annerledes på det! Skriv den klagen og la far gå på skole!
Gjest Sekretøsa Skrevet 18. september 2010 #19 Skrevet 18. september 2010 Jeg forstår ikke hvorfor far kan overta mors uker dersom mor er student, men ikke omvendt? Eller gjelder dette kun de 10 ukene som er nye nå etter at vi har hatt permisjon? Bare spør altså )
Guttemamma75 Skrevet 18. september 2010 #20 Skrevet 18. september 2010 De 10 ukene kommer utenom.. Om mor ikke har opparbeidet rett til foreldrepenger får ikke far fedrekvoten. Mor kan kun få overta fedrekvoten dersom far ikke har opptjent rett til fedrekvoten, hun er alenemor, eller far er for syk til å ta vare på barnet (og har opparbeidet rett til fedrekvote)... I HI's tilfelle HAR mannen opparbeidet fedrekvote pga han har vært sykemeldt, han kan da ikke overføre den til mor bare fordi han nå er student.. Fedrekvoten er pappaens såfremst han ikke er for syk til å passe barnet med andre ord..
☠Diamanda Galas☠ Skrevet 18. september 2010 #21 Skrevet 18. september 2010 ser at jeg er en av de som har svart i tråden du henviser til...som jeg skrev der, ble jeg overrasket over at vi fikk innvilget dette, siden sambo har opptjent penger i tillegg til studier.et annet argument jeg brukte i søknaden var at han ikke hadde mulighet til å ta permisjonen, hvertfall ikke mer enn 4-5 uker i sommerferien pga eksamen... i ettertid har det vist seg at flere jeg snakker med hos nav(har vært mye surr i forb med arbgiver og ferie...), er overrasket over at jeg har fått overta fedrekvoten. så muligens har jeg hatt veldig flaks, og noen har slurvet litt hos nav! syns dette systemet er helt håpløst.håper virkelig det ordner seg for dere!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå