Gå til innhold

Ta med mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal til svigers julaften. De skal som vanlig ha pinnekjøtt julaften. Vi har alltid hatt både pinnekjøtt pga jeg og barna foretrekker ribbe og mannen pinnekjøtt. Jeg har lyst til å ha med ribbe og riskrem som er barnas favoritt dessert. Er det frekt eller ok?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer vel i utgangspunktet an på forholdet deres. Bruker de ta med mat til dere n år dere inviterer?

Dersom jeg hadde invitert noen på middag (også julemiddag), og de har med egen mat, og dette ikke var noe vi hadde avtalt sammen, hadde jeg nok ikke bedt dem flere ganger. Det er ganske frekt!!

Spis det du får servert, og inviter heller svigers til dere neste jul, hvor dere selv bestemmer menyen.

Skrevet

Burde vel gå greit om det avtales på forhånd. Kanskje de bare blir glad til for å få litt avlastning i matlagingen. Og det aller beste er jo at man får det man liker best, og i tråd med tradisjonen. Julaftensmiddagen er jo ikke et hvilket som helst måltid.

Skrevet

Hadde ihvertfall aldri tatt med noe uten å spørre/gi beskjed først!

Noen vil synes det er greit, andre frekt. Uansett er det kjipt å bli sittende med dobbelt så mye mat som nødvendig fordi noen har tatt med eget.

Du kan vel prøve å argumentere med at barna ikke er så begeistret for pinnekjøttet, men synes du som voksen bør kunne bite det i deg og respektere andres tradisjoner. Er da nok av andre dager i jula der du kan få akkurat hva du vil til middag!

Samme mener jeg om desserten. Hvis svigers serverer noe som barna absolutt ikke liker, kan det være på sin plass med et alternativ, men ellers kan vel riskremen vente til 1.juledag?

Hvor gamle er barna, forresten? Det kan jo hende svigers overrasker med et barnevennlig alternativ hvis du forklarer situasjonen i god tid.

Skrevet

Pinnekjøtt er en rett som man enten liker veldig godt, eller absolutt ikke kan fordra. På julaften synes jeg alle bør få spise den maten de liker best, spesielt når det gjelder barn. Misforstått høflighet gjelder ikke.

Skrevet

HI her,

Jeg skal be mannen si at vi tar med ribbe og riskrem. Når jeg og de tre barna ikke liker pinnekjøtt og ostekake blir det veldig trasig å sitte der hele kvelden.

Skrevet

Jeg synes at når man inviteres til et hjem på julaften så spiser man det som serveres der. Hvis du vil ha det på din måte får du invitere til julaften hos deg neste gang. Jeg hadde blitt dødelig fornærmet om slektninger hadde insistert på å ta med egen mat.

Skrevet

Det er nå vel ikke frekt!

Jeg bodde en laang periode på østlandet sammen med min kjære. (jeg er fra vestlandet). Ene julen feiret vi hos hans familie, og da ville jeg gjerne ha med pinnekjøtt. Spurte selvfølgelig først om det var greit om jeg tok med. Det var ikke noe problem.

De var ikke vandt med det, hadde knapt smakt det før. Enden på visa var, at alle smakte på det, og likte det veldig godt;)Så nå har de både ribbe og pinnekjøtt hvert år(selvom jeg ikke er der):)

Skrevet

går det virkelig ikke an å overleve en jul uten favorittmaten..?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...