Gå til innhold

er 30 "Gammal" ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jeg nå en "gammel" gravid? (snart, da håper jeg, er prøvende...)

Får litt den holdningen fra folk at "ja det er jo på tide hvis du skal ha fler"

Er en gammal om en er gravit og f eks 30/31/32?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

JEg tror det kommer an på hvor man er i livet..

Mine venner som venter første ved 29-30 år, er ikek gamle i mine øyne.

Men meg selv som venter nr 3, er sliten etter 5 år med nattevåk (totalt) føler meg som en gammel snart 3-barnsmor ved 29..

Skrevet

jeg synes at det å få barn som 30åring og oppover er noe gammelt. synes det blir mer gammelt om man får sin første i denne alderen..men det er bare meg :)

jeg har alltid sagt at jeg skal være ferdig med å få barn når jeg er 30! og jeg blir jaggu ferdig når jeg er 25 :)

Skrevet

Det er mer og mer vanlig å få barn etter fylte 30. Jeg ble 30 da jeg var gravid med nr 1, og er nå 33 og gravid med nr 2. Føler meg overhodet ikke gammel, og er glad jeg ikke fikk barn i 20-årene.

Skrevet

Tror det også kommer an på hvor gammel personen som svarer er. Jeg er selv 29, og kan jo ikke syns en 30 åring er gammel :P Det er som en over her sier også, kommer litt an på om det er første barnet eller ikke. Svigerinnen min er 32 og har fortsatt ikke barn. Har vært gift lenge, men for alt vi vet så kan de jo ha prøvd kjempe lenge, eller tilogmed kanskje fått beskjed om at de ikke kan få. Her på bygda er det vanligere å få unger tidlig, mens det i de større byene sikkert er helt normalt å vente til 30 årene før en får.

Selv venter jeg min tredje nå, og har vel 32-33 år som grense :P (den grensa var nok 30 for noen år siden) :P

Skrevet

Jeg venter min andre datter 10 dager før jeg selv fyller 34. Skulle det bli noen flere barn på meg så var det på tide at det skjedde, syns jeg. Hadde egentlig ikke planlagt denne graviditeten, men velkommen skal hun være:) Livet endrer seg med tiden, og holdninger endres. Syns ikke jeg er gammel hvis jeg ser meg selv som flergangsfødende, men hadde følt meg gammel om dette var min første.

Dette er noe som er helt opp til seg selv, hva andre mener gir jeg forsåvidt f** i :)

Skrevet

Jeg syntes 30 er normal alder bli gravid. Er ikke mange jeg kjenner som er under det når de velger få barn. Ett valg alle må få ta selv. Latterlig når folk peser att folk er for unge eller for gamle.

Alle har vi ønsker i livet vi vil oppfylle.

Noen vil ha unger når de er 16 mens jeg ville ikke det.

Jeg ville leve litt egoistisk, utdannelse jobb, reise masse og gjøre masse men min elsk før jeg fikk unger ble da 29 før det skjedde =0). Er nå gravid med nr 3 så mitt valg for meg var heeelt perfekt. Jeg kan gi mine barn alt jeg ønsket jeg kunne gi depluss jeg har gjort alt jeg ville før jeg fikk barn. Så jeg er bare såååå overlykkelig =0).

Skrevet

hvorfor er du glad du ikke fikk barn i 20årene? tror det har mye å si om hvordan man er i den og den alderen.

Skrevet

Jeg syns ikke det er gammelt. Men er jo fortsatt ung når man er 30, bare på en litt annen måte enn når man er 20. Men slett ikke gammel vil jeg si.

Men det å få barn når man nærmer seg 40 syns jeg er litt gammelt. Hodet mitt har liksom satt seg en grense på 36.

Og ja jeg er fortsatt ganske ung (21) og venter nr tre, men er ikke ferdig enda og vil ha flere senere i livet, når jeg er 28-29-30 år. Så fortsette å prøve med stor stolthet :D Du er langt fra gammel^^

Skrevet

Hehe! Tror det kommer helt an på hvor man kommer fra. Har bodd i Oslo en periode, og der er man litt rar om man får barn for tidlig. 30 + er absolutt ikke uvanlig for førstegangsfødende. Nå bor jeg på bygda, og her er det mer vanlig å få barn tidlig.

Var forøvrig 30 selv da jeg fikk førstemann, og følte meg overhodet ikke gammel da. Nå er jeg 34 og venter nr 3 og føler meg fremdeles ikke gammel. Hehe. Ville forresten ikke ha unger før heller da jeg i grunnen var mest opptatt med jobb og karriere i 20-årene. :-)

Skrevet

NEI! hehe jeg er selv 30 år, venter nr 2 og og hvis det føles riktig når tiden er inne blir ikke dette sistemann :P

Jeg syns kanskje det er litt drøyt om man venter til man har passert 40 før man får nr 1 også med tanke på risikoer osv. Men samtidig må man ikke glemme at vi er mye yngre og sterkere idag, lever lengre enn man gjorde for 50 år siden.

Idag er det jo vanlig å holde på med studier i en alder av 30! Og at førstegangsfødende er 28 år i gjennomsnitt... Så 30 er akkurat passe det :) Uansett, når man er mentalt klar for det, det er da det er rett uansett alder!

Skrevet

Jeg synes absolutt ikke 30 år er gammelt for å bli gravid! Selv var jeg 34 år da jeg fikk mitt første barn! Nøye valgt med tanke på utdannelse, karriere, forhold, økonomi...osv.. Jeg er kjempe glad jeg ventet så lenge som jeg gjorde! De fleste venninnene mine fikk også barn et sted mellom 33 - 35 år. Nå er jeg 38 år og venter mitt andre barn.

:)

Skrevet

Nei! 30 år er IKKE gammelt!

Moren min fikk meg (og jeg var den første), da hun var 32 år, og jeg har alltid følt at jeg har hatt en ung og kul mor. Det kommer jo mer an på hvordan man er som person, enn om hvor gammel man er!

Jeg er selv 24, og nekter for at jeg skal være "i eldste laget" for å få barn om bare seks år!

Skrevet

Jeg er glad for at jeg personlig ikke fikk barn i 20-årene. Når det passer for andre å få barn, er selvfølgelig individuelt.

Skrevet

35 år er i dag grensen for eldre fødende. Det er basert på økning i risiko for svangerskapet. Ideell alder basert på risiko regnes for 25 til 30 år.

Skrevet

Jeg fikk første da jeg var 30, går gravid med andre nå i en alder av 32. Synes det var greit å få to tette nå som jeg er over 30, hadde ikke hatt lyst til å vente særlig lenger. Men, mamma fikk meg da hun var 36, og hun har alltid vært en super mamma allikevel! Både unge og "gamle" mødre vil sine barn vel, alle gjør så godt de kan. Må være opp til hver enkelt når det passer best å få barn, det synes iallefall jeg :)

Skrevet

jeg var nesten 33 da jeg fikk nr 1, og nå som jeg venter nr 2 er jeg passert 36. Føler meg absolutt ikke gammel i det hele tatt. Har ikke kunnet velge dette selv, som langvarig prøver. Men hadde nok fått før om det hadde klaffet :) Men jeg syns at de som får før fylte 25 er veldig unge da....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...