Gå til innhold

Er bekymret...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid i uke 7, og før jeg visste jeg var gravid styrte og ordnet jeg med bæsjekassa til kattungen vår. Den har også klort meg en del.

Ringte legesenteret for å bestille time til første svangerskapskontroll, og spurte om dette med smitte av toxoplasmose. Hun lurte på om jeg var blitt klort. Så skulle hun snakke med legen og ringe meg opp igjen ang om jeg bør ta en blodprøve.

Kjenner jeg ble veldig bekymret og redd nå. Hvor stor sjansje er det for å bli smittet av noe slikt? :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjansen for å bli smittet er ikke så veldig stor da de færreste kattene i Norge har taxo.

Men det er likevel lurt å ta sine forhåndsregler som god hygiene for å være på den sikre siden.

Du skal se at dette vil gå bra:)

Skrevet

Det er mer sannsynlig å bli smittet av en ung katt enn av en gammel. Dette siden katter ofte får toxosmitte i sitt første leveår.

Sauer og hjort har også ofte toxo smitte.

Vasker du hendene etter å ha styret med kattebæsj, rått kjøtt, jord eller kontakt med dyr? Vasker du hendene før du lager mat eller spiser? Vasker du salat og grønnsaker? Gjennomsteker du kjøttet?

Følger du disse enkle rådene er du temmelig trygg.

Skrevet

Huff, nå ble jeg enda mer bekymret :( De ringte fra legesenteret, og legen hadde sagt at jeg ikke trengte å ta noen prøve evt før jeg skal dit på kontroll. Det er om 3 1/2 uke.

Men, hvis jeg har blitt smittet, hva da? Står jo at det er farligst for fosteret de tre første mnd?! Da er det jo for sent da?

Huff, nei nå ble jeg lei meg :(

Hi

Skrevet

Huff, nå ble jeg enda mer bekymret :( De ringte fra legesenteret, og legen hadde sagt at jeg ikke trengte å ta noen prøve evt før jeg skal dit på kontroll. Det er om 3 1/2 uke.

Men, hvis jeg har blitt smittet, hva da? Står jo at det er farligst for fosteret de tre første mnd?! Da er det jo for sent da?

Huff, nei nå ble jeg lei meg :(

Hi

Skrevet

Tror du kan senke skuldrene dine:) Det er veldig usannsynlig at du har fått noe fra katten din.

Det går nok mest sannsynlig bra skal du se:)

Har blitt oppklort av katta mi jeg også, og har gått så fint atte:)

Skrevet

Hvor lenge har du hatt katt da? Hvis du har blitt klort mange ganger før, er det større sjanse for at du har hatt det alt. Og da tror jeg ikke du får det igjen. Det går heelt sikkert bra. Jeg har også blitt klort av katten.

Skrevet

Jeg har hatt katt i hus konstant i 20 år.

Er mer bekymret for katteavføringen jeg egentlig :( Er jo helt crazy den katta, og jeg har våknet av at han pirker borti ansikt og munn om natta. Redd jeg kan ha fått det i meg på den måten...

Men, det er ikke så stor sjanse for å få det som jeg innbiller meg?

Takk til dere som gidder å svare på mine hysteriske innlegg:)

Skrevet

Dumt spørsmål kanskje? Men går det ann å beskytte katten mot toxo? Vaksine, tabletter etc? Mens man er gravid..

Skrevet

Til Hi. Jeg bekymret meg for toxoplasmose da jeg var gravid. Gikk til en jordmor med 25 års erfaring. Hun sa at i hennes karrierre hadde hun bare møtt to kvinner som var smittet med toxoplasmose under svangerskapet, og i begge tilfellene ble fosteret IKKE smittet.

Skrevet

Puh, det var godt å høre. Prøver å roe meg med at legen ikke mente det var nødvendig med noen test enda. Alikevel klarer jeg ikke heeelt å slappe av.

Men, det skal en del til for å få det da?

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...