Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #1 Skrevet 17. september 2010 Min sønn har fått vannkopper, og er hjemme fra barnehagen. Han er i helt super for, helt som normal heldigvis. Men begynte å tenkte på noe. Hva er egentlig poenget med at en "frisk" unge skal være hjemme fra barnehagen med en sykdom det egentlig er ønskelig at alle barn skal få?(for å unngå den som voksen) Dette går altså ikke på at jeg ikke vil ha han hjemme. Bare stusser.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #2 Skrevet 17. september 2010 Tenkte det samme selv da min datter hadde det. Hun var jo i barnehagen mens hun var mest smittsom (dagene før utbruddet). I hennes barnehage ble absolutt alle barna smittet, så vi foreldrene byttet på å passe barna. De kunne jo like gjerne vært i barnehagen. Til og med de ansatte sa de synes det var lattellig, men regler er regler.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #3 Skrevet 17. september 2010 Det er kommet nye "regler" i min datters barnehage, nå kan de komme i barnehagen så sant formen er bra og de ikke klørnoe himla!
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #4 Skrevet 17. september 2010 Så greit! Høres mye lurere ut.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #5 Skrevet 17. september 2010 jepp =) Smitten er jo uansett gjort, så det er ikke et argument. Dette er i tillegg en sykehusbarnehage, så de burde jo vite hva de snakker om ! =)
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #6 Skrevet 17. september 2010 Det er ikke alle barn som er i fin form under vannkopper da. Og kan godt tenke meg at det er bedre for kløende, sutrete og syke barn å få være hjemme med mor eller far istedenfor å bli sendt avgårde i barnehagen? I tillegg ønsker vel ikke barnehagepersonalet å ha titalls "syke" barn å ta seg av på jobb, blir jo ganske mye ekstra oppfølging når alle barna går rundt med feber, utslett og kløe og trenger mer omsorg..
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #7 Skrevet 17. september 2010 Godt poeng. Jeg smittet min sønn med vilje da en venninne av meg fikk vannkoppgutt. Var der og lekte og sørget for mye nærkontakt. 18 dager senere ble min syk og i mellomtiden hadde han da smittet alle i barnehagen. Fant ut dette med at det smitter også før utbrudd førsta da. Men jeg måtte være hjemme i 11 dager (pluss helg) med han, det samme måtte de andre foreldrene med sine når de ble syke litt etter. Og i en ganske liten barnehage var det noen svært stille uker våren-05 :-p Argumentasjonen er jo at enkelte ikke vil at barna skal få vannkopper (av uvitenhet regner jeg med) og at man dermed må begrense smitten. Men den holder jo ikke når de fleste smitter lenge før sykdommen bryter ut. Syns det hørtes like greit ut som over her hvor barnet kan gå i barnahegen når formen er fin og kløen stilnet. For min hadde feber og var utilpass i to dager, så var han turbo resten av tiden, null behov for ekstra omsorg.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #8 Skrevet 17. september 2010 Poenget her var jo da at det var de som ER i god form som kunne dra i barnehagen.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #9 Skrevet 17. september 2010 vel om du leste innlegge mitt skrev jeg at de fikk komme om de VAR I FIN FORM =) Det kan de være om de er fulle av vannkopper! =) DA er det greit å sende de i barnehagen, det er ikke greit om de klør og er kleine!
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #10 Skrevet 17. september 2010 Skal man smitte barna med vilje er det jo greit om man kan få "planlegge" når det passer selv, da. ;-) En helt annen grunn til å ikke gå i barnehagen før utslettene er tørka inn er at det er en viss infeksjonsfare i utslett som blir klødd hull på eller sprekker. Det er tross alt små åpne sår og i bhg kan man ikke passe på at de ikke blir klødd på med skitne fingre...
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #11 Skrevet 17. september 2010 Smittefaren er ikke over før vannkoppene har tørket. De andre barna har rett på smittevern. Ikke sikkert det passer for alle å få vannkopper akkurat nå? Jeg jobber i barnehage, og det er ikke slik at når en får vannkopper så får alle det, viss foreldrene er flinke til å holde barna hjemme til de er friske. Og selv om barnet virker friskt hjemme, er det ikke sikkert at det fungerer like godt sammen med 18 andre barn? Kroppen bruker fortsatt krefter på å bli frisk. Kjenner jeg blir provosert over foreldre som sender syke barn i barnehagen - det er iallefall ikke for barnet sitt beste. Kun egoisme.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #12 Skrevet 17. september 2010 vel dette med syke barn er vel et definisjonsspørsmål. om de HAR vannkopper. IKKE klør, IKKE har feber og virker HELT pigge, mener altså de ansatte i min datters barnehage at hun skal komme. Dette er en sykehusbarnehage, og de burde ha god tilgang på smitteinformasjon o.l. Skjønner du blir provosert at foreldrene ii din barnehage ikke følger retningslingene for din barnehage, men du blir vel for guds skyld ikke provosert av at jeg følger retningslinjene i min barnehage?!?!?
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #13 Skrevet 17. september 2010 merkelig at barnehager har så ulike rutiner her
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #14 Skrevet 17. september 2010 nye skriv om dette hvert år, ikke lett å henge med i svingene!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå