Gå til innhold

hvordan er dette uttrykket:

Anbefalte innlegg

Skrevet

"å ikke ta alle under en kam" heter det det? kan noen opplyse meg?:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det heter "Du skal ikke skjære alle over én kam."

Skrevet

Det heter "å skjære alle over en kam".

Dette uttrykket blir om mulig brukt mer feil enn riktig....

Skrevet

Jeg har kun hørt folk si "ikke gre alle under en(evt. samme) kam" , som for meg er en bedre betydning enn å skjære alle over en kam. Hva skjærer du over en kam da?

Skrevet

Du barberer deg med kniv.. tror det kommer derifra. Du kan jo google det.

Skrevet

Den kammen det er snakk om her er ikke av den typen man grer hår med. Det er derfor "gre alle med samme kam" er helt feil, for det er ikke det det betyr.

Skrevet

Der tar du feil, 21.38, det er en frisørkam man snakker om, jo.

"Å skjære alle over én kam” har faktisk med hårklipping å gjøre – tro det eller ei. Frisøren legger håret over kammen og skjærer det (eller klipper om du vil) slik at alle hårstråene blir like lange.

Men det stemmer at det ikke henviser til å GRE håret. Ordtaket stammer derimot fra frisørens teknikk med å skjære alle hårene like lange.

Man skjærer hårstråene like lange- eller, som når man sier det om noen- man antar at noe/noen i en bestemt gruppe er helt like.

Skrevet

Men hva betyr det da 21.38? Jeg tror du tar feil...

Skrevet

Ja det er feil. Det er en frisørkam man snakker om, men ikke i betydningen av å gre håret med den. Man bruker kammen til å strekke ut håret, og så skjærer man (eller klipper) håret så alt blir like langt.

Betydningen blir da øverført til å gjelde at noe er helt likt (som hårene som er like lange), som når man snakker om at alle alenemødre/menn/utlendinger etc gjør ditt og datt. Det henviser til at man tror at alle innenfor en bestemt gruppe er like. Man skjærer alle over samme kam, gjør dem like.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...