Anonym bruker Skrevet 16. september 2010 #1 Skrevet 16. september 2010 Vi har vi overtatt min manns barndomshjem som er ett veldig lite hus. Vi har pusset det opp og har ingen lån på huset. I tillegg eier vi tre hytter som ingen av vennene våre vet om. Disse blir kun brukt til utleie. Vi leier også ut en hybei i en annen by som vi eier. Vi har ingen lån. Vi snakker aldri med noen om penger og heller ikke eiendommene våre. Her vi bor er det mange nye STORE hus. De er nok verd 4 ganger så mye som vårt. De aller fleste har mye lån og jobber mye for å ha råd til å bo der. Så var jeg på lekeplassen her igår og de snakket om hvor fine store hus de hadde og hvor mye de var verdt osv. Og jeg skjønte fort at de hintet på at vi hadde lite. Jeg sa ikke noe. Jeg syntes ikke andre har noe med det. Vi trives her vi bor og kan aldri selge. Utrolig hvor mye folk tolker utfra det de ser uten å vite. Man må passe seg for hva man sier tenker jeg.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2010 #3 Skrevet 16. september 2010 Når man holder seg så lukket som du gjør er det jo ikke noe annet å gjøre enn å tolke. Hva er det dere sparer til da?
Anonym bruker Skrevet 16. september 2010 #4 Skrevet 16. september 2010 Dere har vært heldige Det er jo ikke nødvendig å skryte, når en selv vet hva en har Eier dere dette likt på papiret? Eller står det på din mann? DET er vel det jeg tenker på her....
Anonym bruker Skrevet 16. september 2010 #5 Skrevet 16. september 2010 Selvom noen er prater om at de er glad for å ha mange kvadrat er det vel ikke det samme som at de hinter til at dere har lite?
Anonym bruker Skrevet 16. september 2010 #6 Skrevet 16. september 2010 Sorry, men det spørs om det ikke er du som er paranoid når det gjelder penger/verdier, heller enn de på lekeplassen som hinter. Det er faktisk ikke så uvanlig å diskutere kvm og boligpriser. Eier tre hytter som dere holder hemmelig for vennene deres? Det høres litt mer spesielt ut, spør du meg...
Anonym bruker Skrevet 16. september 2010 #7 Skrevet 16. september 2010 Det er vel ikke sikkert de verken "skryter" eller "hinter" om noe som helst. Folk prioriterer forskjellig, noen ønsker stor plass og er villig til å låne penger til det mens andre er livredde gjeld og heller vil bo litt smptt. Sånn som dere. Helt OK det, altså. Jeg synes jeg merker en undertone i innlegget ditt om at du synes de prioriterer feil.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2010 #9 Skrevet 16. september 2010 Så rare konklusjoner dere tar. Jeg er fornøyd med det sånn som vi har det. Jeg og mannen har jobbet MYE og har derfor tjent MYE og har investert i prosjekter som gir oss MER penger. Jeg har ikke behov for å vise dette til alle. Noen venner vet om at vi eier noen hytter, men det er hytter vi kun eier og ikke ser noe til så vi tenker ikke så mye på det. Heller ikke min gamel leilighet som vi leier ut har jeg behov for å fortelle alle om. Mange vet jo om at den ikke er solgt. Det er en stor leilighet og jeg får inn 10 000 i mnd før skatt. På hyttene får vi hundre tusen i året og vi har ikke lån. Det sier seg selv at vi ikke trenger å spare til noe for å få mye penger. Dette er penger uteom jobb. Vi har ikke tenkt å flytte til noe annet hus heller. Den situasjonen på lekeplassen var litt sånn "jeg har mer enn deg" aktig og jeg hadde ikke lyst til å ta del i den debatten. Alle har hus til 5-6 millioner og omtrent det samme i lån. Poenget med innlegget mitt var egentlig bare at vi vet egentlig lite om de vi prater med. Jeg tenkte litt på at hadde jeg hatt lite penger og minst hus så tror jeg at jeg hadde blitt veldig såret av den diskusjonen. hi
Anonym bruker Skrevet 16. september 2010 #10 Skrevet 16. september 2010 Syns de på lekeplassen var litt rare. Og så skjønner jeg ikke hvorfor du mener man må passe seg med hva man tenker om andre? har det noe å si om de tror dere har lite da? Hvorfor er det noe å passe seg for? Fordi man kan ta feil bare? Skjønte ikke konklusjonen din, men syns hele sammenligningssituasjon du var del av virket veldig teit.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2010 #11 Skrevet 16. september 2010 Jeg skjønner godt hva du mener. Folk er raske til å dømme andre, både av hensyn til stort og lite hus, mye eller lite lån, god eller dårlig inntekt osv. Jeg tenker også at andre ikke har noe med det. Vi er bare litt over 30 og har nedbetalt huset vårt som sikkert er verdt nærmere 4 mill. Med aldri i livet om jeg tør fortelle det til noen! Vi har vært heldige med et hussalg der vi i løpet av 4 år fikk doblet verdien av huset pga at det plutselig ble så populært å bo i det området. I kombinasjon med at vi flyttet til et mindre sted da vi solgte og at mannen min tjener godt og er veldig god på sparing, så har vi altså blitt gjeldfrie. Men jeg er litt redd for at folk ville dømt oss på en måte fordi vi har vært så heldige, de hadde ikke gledet seg med oss, bare misunt oss. Dumt at det skal være slik, men jeg føler i alle fall at jeg må skjule at vi er gjeldfri. Ville nok blitt mye snakk blandt venner som har et par millioner i gjeld om de fikk vite det.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2010 #12 Skrevet 16. september 2010 De på lekeplassen satt å snakket om hva de hadde, ikke hva du hadde? De må da få lov til å snakke om hva de selv har, like rett som det er lov å la være. Jeg synes det virker som du tror at de tenker noe om deg.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2010 #13 Skrevet 16. september 2010 Dere høres veldig ordentlige ut, i mitt syn. Det er faktisk smakløst å brette ut økonomien sin for folk, med den hensikt å imponere. I England blir det sett på som god oppdragelse og ´dannelse´ å holde for seg selv hva man tjener og hva man har. De som skryter, har som regel mindre enn de som ikke skryter. Skulle ønske det var mer sånn her i Norge, men her er jo sånne sosiale forskjeller visket ut. Jeg har det litt på samme måte. Jeg har noen venner som skryter så mye av hva foreldrene deres tjener og jobber med. Og det er helt vanlige jobber (høyere utdannelse er liksom eneste kriteriet for å skryte) og rimelig vanlige lønninger. Og har de en onkel som eier en cabin-cruiser, ja da ropes det ut om det! Jeg derimot, har foreldre og onkler og tanter som er søkkrike. Enkelte av de vasser i penger og har feriehus over hele verden. Bestefedrene mine hadde også direktør-jobber og tjente godt. Men jeg syns jeg høres kvalm ut hver gang jeg snakker om det, lurer på hav folk tenker... burde vel bli flinkere til å skilte hvor rik familien min er, siden alle andre gjør det!
Anonym bruker Skrevet 16. september 2010 #14 Skrevet 16. september 2010 Nå har du ihvertfall fortalt det til alle på Dib
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå