*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 16. september 2010 #1 Skrevet 16. september 2010 Hvor ofte må en på 5,5mnd ha melk i løpet av dagen? Nå for tiden er han litt lei mme og får heller babysaft eller vann ved siden av grøten(2 ganger om dagen). så han får kun melk til to måltider. et om morgenen(da får han kun flaska) og et til middag ved siden av middagsglasset. Holder det? det bringer meg over på spm nr to: Hvordan kan jeg få gutten min mer intr i mat med litt biter i? han vil ikke ha middagsglassene fra 5-6mnd pga de bittesmå bitene som er i de. Når bør jeg begynne med at mini spiser sammen med meg? altså at jeg spiser samtidig som han pga det sosiale og følelsen av tilhørighet? Han skal på død og liv LIGGE på fanget å spise(vil ikke sitte i vippestolen eller på fanget, han skal ligge), gjør det noe når han er så "gammel" som nå? Tusen takk for svar jenter!
ღMadame_mim ღ Skrevet 16. september 2010 #2 Skrevet 16. september 2010 Når det gleder mme så får snuppa vår like ofte som din. 2 måltider om dagen. Snuppa er så lei av melk at det ofte er et slit å få i henne disse to måltidene. Jeg sliter også med disse middagsglassene. Her har jeg funnet ut at grunnen er at hun ikke liker dem rett og slett!! Den eneste hun liker er en med skinke,pasta og tomatsaus eller noe slik i. Moser jeg poteter og grønnsaker og gir henne så spiser hun masse. Spessielt dersom hun får fisk blandet. Hun har smakt makrell og laks og hun elsker det :-) Angående ligge og spise har jeg ingen tips, snuppa har rett og slett nektet å ligge å spise siden hun var 3.5 mnd!! Mme spises halvveis sittende i fanget, andre måltider spises sittende i vippestolen.
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 16. september 2010 Forfatter #3 Skrevet 16. september 2010 takk for svar. Flere med erfaringer?
Nikki 75 Skrevet 16. september 2010 #4 Skrevet 16. september 2010 Det er vel 4 melkemåltider til dagen det står på MME-pakken. Men vi får som regel ikke i vår lille på 5,5 måned så veldig mye om gangen. Han drikker mest de gangene han våknet om natten, ellers går det lite. Han får grøt formiddag og kveld, pluss middagsglass, så jeg tror egentlig ikke han lider noen nød. Pleier å gi ham vann til grøten. Jeg vet ikke hvordan du skal få ham til å like middagsglassene, jeg bare prøvde hver dag, med litt forskjellige typer mat, og så plutselig likte han én type (kjøttkaker i brun saus), og visp så spiser han jammen alle typene. Men de første gangene (ukene) brakk han seg og gråt... Jeg synes ikke det høres så praktisk ut å ligge og spise, han må jo en eller annen gang begynne å sitte, så jeg ville begynt med grøtmåltidene
EgG Skrevet 17. september 2010 #5 Skrevet 17. september 2010 Jeg er litt enig med andre her ang det å ligge til bords. Ikke rart han ikke vil ha mat med klumper i når han ligger, det glir jo ikke rett ned! Synes dessuten ikke du skal stresse med "klumpemat" han er jo ikke så stor enda. Når det gjelder drikke til maten har vi brukt kun melk. Babysaft eller vann(som hun ikke vil ha) får hun mellom måltidene hvis hun er tørst. I begynnelsen tok hun kun 20ml melk til grøten, men nå tar hun mer. Husk at det er væske i grøten også. Vi ble anbefalt å la babyen sitte sammen med oss når vi spiser. Enten i høystol eller vippestol på bordet. Hun fikk da enten en kavring eller en skje eller noe slik at hun også hadde noe i hendene. Hun er mange ganger mer interessert i å spise da, enn når bare hun spiser. Jeg lar henne smake på alt som er baby-ok. Da snuppa var ca 5,5mnd var heller ikke hun interessert i flaska. Jeg fikk litt småpanikk, men det hjalp ikke... Jeg måtte bare gi meg og innse at hun ikke villa ha så mye melk lengre så da suplerte jeg med fruktpure, skrapet banan ol. Hun gikk også ned til 4måltider i døgnet og det har hun fremdeles i en alder av 7mnd. Nå har hun kun melk på morgene ellers er melk tørstedrikk til fast føde. Jeg begynte med bittesmå brødbiter da hun var ca 6mnd. Kan jo dyppe de i melk for å mykgjøre de. Lykke til! Vi er flere som er der eller har vært der.
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 17. september 2010 Forfatter #6 Skrevet 17. september 2010 takk! Nå har mini KISS så han er litt svak i ryggen enda. Så å sitte rett opp og ned er ikke aktuelt enda her iallefall. Men vippestolen er ikke så ille. var verre for han å sitte der før da han hadde mer vondt. Kanskje prøve i "liggende" stilling med litt hell på ryggen først, for så å øke litt etter litt til han til slutt sitter mer eller mindre i vippestolen? Får prøve det. er fryktelig upraktisk for oss at han SKAL ligge på fanget å spise. Hadde vært mye mer praktisk om han satt litt mer... Takk for tips jenter:) Dere er supre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå