Gå til innhold

Ang. havregrøt med sukker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn på 2,5år får havregrøt til frokost hver dag. Med sukker og kanel på. Er det veldig usunt synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Havregrøt er sunt. Jeg er ikke hysterisk for sukker, så jeg synes ikke litt sukker på grøten gjør noe, men om du bekymrer deg for det så kan du søte grøten ved å koke med noen rosiner, eplebiter eller tørkede bær isteden. Det er jo fortsatt en form for sukker, men litt fiber og vitaminer i tillegg.

Skrevet

Her får min 2,5 åring havregrøt uten noen form for sukker. Aldri fått noe annet, så han vet ikke at det kan smake "bedre" med sukker. Tror det er hva du venner dem til, jeg da....

Skrevet

Sukker er naturlig, det samme er hveteml..Ikke farlig og spise det,- men man bør spise det med måte. Det er vel så mye sukker i syltetøy, i form av fruktsukker fra bæra OG tilsatt raffinert sukker. Så hva man har på er nok hipp som happ.

Noen barn liker havregrøt med en gang, andre må man "Lure i" me då tilføre noe søtt.Sånn er det med den saken. Har to barn selv, og de er vel opdratt noenlunde likt, men mens den ene må ha på både sukker på froksotblanding og grøt, liker bare banan av frukt og en kamp hver gang vi har grønnsaker til middag, så er den andre mer på frokostblanding og grøt uten noe oppå, spiser alt av frukt, vannmelon favoritt, og det meste av grønnsaker. Vil helst ha popcorn som godt, mens den andre vil ha ren melkesjokolade....

SÅ det er ikke bare hva de er oppdratt til.Minsten spytta ut alt av fokostblandinger oh havregrøt, til vi hadde på syltetøy eller sukker, eldste spiste uten at det var nødvenidg. Eldste spiser yoghurt naturell UTEN noe oppi, til minsten måtte vi mose banan, eller ha i syltetøy/sukker....SÅ barn er forskjellig, neon er naturlig mer "søtmonser" enn andre. De som påstår noe annet har kun et barn eller bare fått to likedanne. Når skal vi lære at barn er forskjellig? Noen sover mer enn andre, anndre mindre, noen liker all mat, andre bare det søte, andre bare det salte osv osv.............

Ligg unne e-stoffer og godterie/brus til hverdags, la barna se minst mulig TV og være ute/røre seg mest mulig, og man kommer langt.

Skrevet

Dette var et fint tips:-)

Min får veldig ofte havregrøt med sukker, kanel og smør til kvelds....

koker du rosinene oppi grøten???

Skrevet

hi her

barnet fikk heller ikke sukker på grøten til å begynne med. Vet ikke hvorfor det har blitt slik. Tror kanskje at hun har sett på andre og spist risengrysgrøt i bhg. og dermed tatt det med seg hjem.

Er selv ikke så redd for at hun får noe sukker. Vi har kun gotteri på lørdagene, og hun er en aktiv jente som er mye ute.

Skal prøve å lure bort sukkeret, men hun pleier å spørre etter det da (er i utagngspunktet veldig glad i søtt). Men går det ikke, blir det sukker på grøten fortsatt:)

Takk for svar

Skrevet

Lager man havregrøt med melk og har f.eks banan oppi eller jorbær ol, er det søtt nok.

Spiser mye havgerøt selv og er egentlig veeeeldig glad i sukker og søtt

Skrevet

hvetemel og sukker er ikke farlig?! Hvor lever du? hode under bakken?

Men uansett. vår på 2,5 år spiser havregrøt hver dag. vi lager de med melk og en liten dæsj smør som vi rører inn. Før så brukte vi banan i men nå vil han ikke ha det lengre. Nå er det bare med kanel.

Barn er født med en søthetsbehov, men de trenger ikke spise sukker. Hadde jeg vært deg så hadde jeg sakte men sikkert prøvd å avvenne han med det. Det er utrolig fort at man blir avhengig av sukker og det kan ta litt tid å avvenne han av med det.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...