Gå til innhold

Hvor mange prosent av Norges befolkning snakker bokmål?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har ikkje noko eksakt svar, men det må vere snakk om veldig få prosent. Vi har så mange ulike dialektar og så stor språkleg variasjon her i landet at det nesten ikkje er nokon som faktisk snakkar det som kan betegnast som "reint bokmål". Eller nynorsk for den del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen i Norge snakkes bokmål.. Ei heller nynorsk. Disse er skriftspråk og vi snakker dialekter. Jeg selv snakker Stavanger-dialekt. Noen dialekter på østlandet kan være tilnærmet bokmål, men INGEN snakker dette rent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noe særlig med folk som gjør det. Mener du en enkel østlandsdialekt?

 

Eller hvilke dialekt mener du egentlgi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre her har svart, så snakker ingen verken bokmål eller nynorsk. Det er skriftspråk. Men det finnes mer eller mindre bokmåls/nynorsknære dialekter.

 

Ca 80 % av nordmenn har bokmål som første skriftspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har mellomfag i norsk. Ingen snakker bokmål eller nynorsk, punktum. All norsk tale er en form for dialekt, men de kan være bokmålsnære eller nynorsknære. Ca 80 % har bokmål som første skriftspråk/hovedmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Offisielt brukes navnet bokmål bare om skriftspråket og det skriftbundne språket i mediene, på teaterscenen og lignende, men i realiteten har det et levende talemålsgrunnlag. Det finnes ikke noe allment akseptert fellesnavn på skrevet og talt bokmål, men denne artikkelen omhandler også talemålet. Det er ikke undersøkt hvor mange som har bokmål som sitt morsmål, men Kjell Venås har løslig anslått at det kan være mer enn 20% av befolkningen, det vil si rundt én million mennesker.[3]"

 

Fra wikipedia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for øvrig tull at "østlandsk" er den dialekten som er nærmest bokmål, slik en lengre opp her påstår. Bydialekt i Finnmark er mye nærmere bokmøl enn "østlandsk". Østlendinger har en eller annen merkelig oppfatning om at de selv er de eneste som ikke snakker dialekt... Snakk om å ha liten selvinnsikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er du i så fall en av de få jeg har "møtt" som er klar over det. Og siden jeg bor i Oslo og har en helt annen dialekt, er dette en samtale jeg har "kommet i" flere ganger. Det er rart hvor mange østlendinger som er veldig opptatt av dette. Mulig det er fordi jeg har en type dialekt som er litt "omstridt", jeg vet vet ikke. Ikke at det gjør meg noe for såvidt, jeg synes slike diskusjoner er veldig artie jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tror jeg du tar feil. Jeg snakker selv en østlandsdialekt, som faktisk er nærmere nynorsk enn bokmål, og når jeg sier til folk fra andre steder i landet at jeg snakker dialekt så er det de som påstår at "østlandsk" ikke er en dialekt!

 

Latterlig i grunnen når du hører hvor stor forskjell det er på f. eks Grenlandsdialekt, Larviksdialekt og sånn de snakker i Fredrikstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forutsetter at en har en veldig kunnskapsrik nabo da i tilfelle, for undersøkelser har vist at Wikipedia faktisk inneholder like stor %korrekt informasjon som f.eks Store Norske Leksikon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke nødvendigvis feil bare fordi du har en annen erfaring enn meg. Jeg påstår ikke at det er slik at "alle" sier dette, jeg påstår at alle JEG har møtt som har begitt seg inn på denne diskusjonen med meg har hatt den oppfatningen. Stor forskjell. Verken du eller jeg kjenner alle østlendinger og kan dermed ikke påstå verken det ene eller andre med hevd, annet enn å si hva vår erfaring er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du påstår ikke at "alle" sier det. Du påstår at det ER sånn:

 

"Østlendinger har en eller annen merkelig oppfatning om at de selv er de eneste som ikke snakker dialekt... Snakk om å ha liten selvinnsikt..."

 

Jeg sa i det minste at jeg TROR at du tar feil, og klarte, i motsetning til deg, å styre meg for å slenge spydigheter om en hel landsdels befolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...