beggeto Skrevet 15. september 2010 #1 Skrevet 15. september 2010 Arg, jeg kan jo ikke bake. Og det som er så skummelt med kaker er jo at man ikke får smakt på de før man skal servere de... Lagde nøttebunn til daimiskake men når jeg tok den ut av forma var den veldig bløt, satt fast en del på bakepapiret som jeg hadde i bunnen. Er den rå nå da liksom? Må jeg lage ny?? Brukte 22cm form i stedet for 24 som det stod i oppskriften, altså blir den jo litt høyere og skulle kanskje hatt litt lenger steketid. Er det fyfy å bruke annen str enn det står i oppskriften?
happy mama Skrevet 15. september 2010 #2 Skrevet 15. september 2010 Hei du!! Et lite tips.Jeg bruker alltid en kniv (med tagger på) som jeg stikker i kaka, er det røre på er det IKKE ferdig Jeg bruker stort sett bare 22 cm form, uansett hva som står i oppskriften. Lykke til som kakebaker
soleia Skrevet 15. september 2010 #3 Skrevet 15. september 2010 Trur kaka vert god, med ein deilig, seig botn :-) Er vel berre nøtter, sukker og egg, så vert ikkje deigete med rå smak, men meir som blaut marsipan/kransekakedeig. Eg hadde nok ikkje baka ny botn. Når ein nyttar andre former enn oppskrifta er berekna til, så kan det vere nyttig å stikke ei fyrstikk el i kaka for å sjå om den er gjennomsteikt (ikkje kliss på fyrstikka). Kan vere nyttig uansett i grunn, sidan ovnar steikjer ulikt.
beggeto Skrevet 16. september 2010 Forfatter #4 Skrevet 16. september 2010 Håper du har rett! Pleier alltid å sjekke med fyrstikk men av en eller annen grunn tenkte jeg det var annerledes med sånn type bunn, nei jeg vet ikke helt hva jeg tenkte men jeg gjorde det ihvert fall ikke Men det er en iskake da, den blir ikke veldig hard da? Det er til barnedåp så vil helst at kakene skal være vellykka. En annen ting er at jeg har fått for meg at man kan få vondt i magen av å spise kaker som ikke er godt nok stekt. Men stemmer egentlig det? Er det noen type ingredienser man kan få vondt i magen av å spise rått? Mel? Egg?
Villa Perlesukker Skrevet 16. september 2010 #5 Skrevet 16. september 2010 Hvor lenge stekte du den og på hvor mange grader? Nøttebunner har en tendens til å virke rå når man tar de ut og tar bakepapiret av men tro meg de er ofte da helt perfekte Om bunnen har fått stått litt så kan det også ha kommet litt kondens under som gjør bunnen bløt og så kan den virke rå. Men når man smaker så er den ikke det. Tips: Snu bunnen opp ned og ta en liten bit midt i ut....se på konsistensen og er den smuldrete så er den stekt. Du ser det fort. Og så putter du biten tilbake igjen:) Du kan også kjenne med hånda på bunnen under når den ligger om du da trykker og du kjenner at hånda går litt tilbake liksom da er den stekt. om bunnen ikke gir noe tilbakeslag så kan den være rå og da kan det være greit å forsikre seg med å ta en bit ut av den slik at du slipper det Lykke til
beggeto Skrevet 16. september 2010 Forfatter #6 Skrevet 16. september 2010 stekte den i 30 min på 180 grader. Det er en litt sånn marengsaktig nøttebunn, altså eggehvite, sukker og mandler. Takk for tips, skal bruke det neste gang, nå står kaka i fryseren.. Men kan man sette kaka tilbake i ovnen etter at man har tatt den ut og oppdaget at den er litt rå? Syns å huske jeg har hørt noe om at når man først har tatt ut kaka er det liksom for seint.
Villa Perlesukker Skrevet 16. september 2010 #7 Skrevet 16. september 2010 Nei jeg har satt så mange kaker tilbake igjen rett etterpå og det har gått helt fint. Hjemmelaget sukkerbunner skal man være litt forsiktig med men jeg bruker ofte en miks nå når jeg lager sukkerbunn:) Tror 30 min er nok. Det er mye verre å få en nøttebunn servert som er overstekt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå