Anonym bruker Skrevet 15. september 2010 #1 Skrevet 15. september 2010 Når datteren min på 9 mnd gjør ting hun ikke skal.. Som feks å prøve å rive ned blomstrene mine.. Da sier jeg klart og tydelig " Neeeeeei, ******", flere ganger, helt til hun gir seg, og går bort fra blomstren.. Mine venninner sier at det er alt for tidlig å begynne å si nei til barna... Er dette tilfelle?
Anonym bruker Skrevet 15. september 2010 #2 Skrevet 15. september 2010 Nei det synes jeg ikke. Er vel aldri for tidlig å lære
Anonym bruker Skrevet 15. september 2010 #4 Skrevet 15. september 2010 hehe, hva mener de da? At man skal innføre "nei" etter skolealder eller noe..? Nei, man må si nei til det som ikke er lov helt fra starten. Klart; flyr du BARE å sier nei må du gjøre om litt i huset og bli flinkere til å avlede barnet til noe som er JA, men de må jo lære hva nei er fra starten...
Anonym bruker Skrevet 15. september 2010 #5 Skrevet 15. september 2010 Når mener dere at det er riktig å begynne å si nei, da? Det er jo temmelig forvirrende for et barn hvis noe er ja en dag og nei den neste. Si nei når du mener nei, uansett hvor gammel ungen er, så han/hun kan lære hva ordet betyr.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2010 #6 Skrevet 15. september 2010 Jeg sier nei alt i alt kanskje 5-6 ganger om dagen.. Det er da hun prøver å velte bordet, prøver å rive ned blomstrene mine, og når hun skal til å ta hånda si bort på komfyren. Ikke komfyren, men inni ovnen der middagen står.. Og der er det jo varmt.. Så jeg føler ikke at jeg sier nei hele dagen, det går for det meste i ros, men når hun gjør de 3 tingene, blir det nei fra meg altså..
Anonym bruker Skrevet 15. september 2010 #7 Skrevet 15. september 2010 Jeg tenker at så tidlig bør et nei følge opp med at du fjerner barnet, tar fra det det holder på med e.l., for at barnet etterhvert skal greie å forstå hva nei betyr og innebærer. Hvis du sier neeeei og forventer at hun skal slutte å gjøre det hun gjør, må du i det minste rose veldig når hun slutter å utføre den uønskede atferden.... Uansett er det ikke ok å være veldig streng og sint i stemmen overfor så små barn synes jeg... Og, som en annen her sier... Å fly rundt å si nei hele dagen virker heller mot sin hensikt mener jeg. Man bør kanskje introdusere et par-tre ting som er typiske nei-ting, og holde seg til det i starten. Ellers får man avlede og rydde huset for ting man er redd for, eller som kan skade den lille.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2010 #8 Skrevet 15. september 2010 Eg seier og ein del "nei", men det verkar ikkje som småen min på 15 mnd eigentleg skjønar det. Han er ein ertekrok, og synes det er ekstra artig å gjere ting som mamma reagerar og seier nei til. No har han tom byrja å seie "nei, nei" medan han røskar i lampettledningen :-( Så her prøver me heller å fjerne han frå situasjonen eller å oversjå dersom det er mogleg. Satsar heller på å barnesikre stove og enkelte område så det ikkje vert så mykje gjeting og "kjefting" på han (har feks ikkje blomar innan rekkevidde). Eg har høyrt at barna er ganske store før dei skjønar kva nei tyder.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2010 #9 Skrevet 15. september 2010 hvorfor i all verden er det for tidlig å si nei??det skjønner jeg virkelig ikke!og hva sier disse venninnene dine at du skal si da?ingenting? la henne holde på til alle blomstene er på gulvet? en ting er å gå rundt og si "nei" til alt sammen,da vil ikke barnet høre på deg til slutt,men er det sagt knyttet til noen spesielle ting så skal du selvsagt si nei slik at hun forstår at dette skal hun ikke borti. fortsett som du gjør du!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå