Gå til innhold

Gore-tex og ull

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er tid for å handle vintersko og ull kjenner jeg:)

Jeg liker gore-tex og jeg liker ren ull - men jeg får stadig beskjed fra skoforhandlere at det må jeg ikke blande. Begrunnelsen er at ull trekker til seg vann og at gore-tex er ment for å puste og "lufte ut vannet" - og da blir barnet kaldt. Jeg skjønner ikke helt begrunnelsen, men de er veldig "strenge" med meg :) Ei nevnte noe med membranen (av gore-tex) - jeg hørte ikke helt, - og lurer på om hun mente den kunne bli ødelagt?

Ull blir jo ikke kaldt om det blir fuktig, så jeg har fremdeles lyst å ta på ham dette, for han bruker mest ullstrømpebukser... men om skoen ødelegges, så er det jo litt dumt...

Noen "der ute" som kan forklare en forvirret mor hvorfor det ikke anbefales

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er som deg, veldig glad i ren ull. Og første året til førstemann hadde vi kun ren ull nede goretex skoene, den vinteren var hun fryktelig kald på bena :-( Jeg visste at skoene ikke var for små og at hun hadde god plass, og kvaliteten på skoene og ulla skulle det heller ikke være noe galt med. Så hørte jeg plutselig at man ikke skulle ha ren ull i goretex sko. Vi kjøpte et par ullvang sokker og plutselig hadde vi et barn med varme føtter.

Så forklare det kan jeg dessverre ikke, men jeg kan bekrefte at vår erfaring tilsier at ren ull bør man ikke bruke i goretex sko.

Vi bruker ren ullstilong og ullvang sokker. Funker som bare det!

Skrevet

Takker for svar:)

Jeg har vel også kjent at føttene hans var noe småkalde, men tenkte det var for tynne eller for tykke sokker - da får jeg revurdere det!

Noen ganger holder det vel med en del erfaringer og ikke nødvendigvis forklaringer:)

Skrevet

Når vi har kjøpt gore tex vintersko har vi alltid fått beskjed om å ikke bruke ullsokk, men det de kaller for teknisk ullsokk slik som Ullvang sokkene er. Min har alltid hatt slike sokker i støvlene og har aldri vært kald på føttene. Vi kjøper Trysil sokker på Europris og liker de faktisk enda bedre enn Ulvang sokkene. De koster 35 kr. på Europris.

Skrevet

Trysil sokkene har vel anti-skli, det skal ikke brukes i sko, vet ikke begrunnelsen forsåvidt- men kan vel tenke meg selv hvordan det kan kjennes med antiskli sokker i sko... usj...

Skrevet

Ikke noe antiskli på noen av våre sokker, kommer kanskje litt an på hvilken str. det er...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...