Gå til innhold

Dere som lever på et stramt budsjett eller som bare er økonomiske; hva spiser dere til middag??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen har nå gått igjennom økonomien og har insett at vi må gjøre seriøse intramninger.

 

Vi bruker alltfor mye penger på mat og vil begynne der. Men jeg vil ikke spise pølser og fiskepinner for og leve billig. Jeg vil lage skikklig mat som både er næringsrik og billig. Vi er 2 voksne og 2 barn på 2,5 år og 9 mnd.

 

Så kom gjerne med tips og jeg vil også ha oppskrifter på brød, rundstykker og slike ting som er greit og ha i fryseren;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi spiser lapskaus, wok, fisk, kjøttkaker, ja det meste vil jeg si. Vi sparer penger på å være bevisste på å handle inn stort på tilbud å ha i fryseren. Min mann er jeger også, så vi får mye gratis godt kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi er en famile på 3. 2 voksne og 1 barn.. snart 2 barn,...

 

vi spiser en del grøt.,.. det er billig og bra for ungen å få i seg..

vi spiser kjøttkaker med poteter, grønnsaker, og spiser gryte retter,

spiser også kylling med ris og salat med loff.

fiskeboller i hvit saus er vi glad i. karbonade og potet mos er god og grei mat.. taco, spagetti og kjøttdeig med saus er godt innimellom..

lapskaus..

 

tror det er viktig å spise variert kost til middag.

 

vi prøver å ikke handle for dyr mat og samtidig spise mye ulik mat samt næringsrik mat. vi ligger vell på 700 kr i uka til mat...

 

vi kan kjøpe mat som er på tilbud, kjøper også en del billig produkter for å spare inn penger i lengden.. allså landlord, first price, x-tra varer..

følger med på tilbud som kommer.

 

vi har merket veldig forskjell på å fokusere på billig ris, slike produkter som holder seg i skapet...

kjøper inn mat kunn en gang i uka. dette for å sleppe innpuls handel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så frø med salat, og ha det i kjøkkenvinduet om du har plass, lys og varme nok. Det funker supert, du trenger store potter med mye jord.

Alltid frisk og fin salt uten verken sprøytemidler, gjødsel eller snegler og katte skitt. Helt supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye kan dere bruke på mat i måneden? Vi er to voksne, to barn og bruker ca 5000 på mat.

 

Vi bruker mye linser og slikt istedet for å spise kjøtt hver dag. Og grønnsaker er greit å kjøpe first price av. Og å faktisk bruke opp det man har i kjøleskapet.

 

Noen butikker har egne merker med ting som kan være billigere og bra.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser helt vanlig mat, selv om det går mye i sunne retter for tiden, i og med at jeg er gravid og prøver å være sunn. Leter opp oppskrifter på nettet, og prøver mye nytt:-) (jeg elsker å lage mat). Vil ikke påstå at vi kjøper det som er "billigst", men jeg planlegger hele ukens middag på søndag, og gjør storinnkjøp på mandag. Dette fungerer bra, sparer MYE på den måten! Slipper å gå så ofte på butikken og kjøpe ting jeg ikke hadde tenkt å handle inn også.

Vi har et veldig stramt budsjett siden mannen min er på AAP, men det går rundt, og har funnet ut at det med å planlegge innkjøpene sparer oss for et par tusenlapper i mnd.

Når det kommer til oppskrifter bruker jeg masse Grete Roede, på nettsidene deres finnes mange fine oppskrifter som er både sunne og næringsrike.

Ellers har du et flott nettsted her: http://www.matoppskrift.no/

Mange fine søkemuligheter.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er tre voksne i huset, to mannfolk pluss meg. Vi bruker ca 3500 på mat hver måned og det vet jeg fordi vi tar vare på regningene og summerer opp hver måned. Vi kjøper ikke ferdigprodukter, lager sunne brød selv og har middag hver dag. Kjøleskap, skap og fryser er alltid fulle! Vi handler når vi trenger, som ofte blir annenhver dag og er desverre ikke så flinke på middagsplanlegging. Skjemmer oss litt bort i helgene når det gjelder middag og lager taco eller noe annet godt.

 

Til hverdagsmat går det mye i ren fisk og fiskekaker som vi er veldig glad i. Ellers lager vi egne kjøttboller og kjøttkaker. Kjøper større kvanta med kjøtt og fryser ned. Som tilbehør har vi stort sett gulerøtter, andre grønnsaker og poteter. Lager sausen selv. Er faktisk ikke så kjedelig med gulerøtter og poteter om man varierer litt på hvordan de tilberedes ;)

 

Ellers er vi så heldige at vi har masse hjemmelaget syltetøy i frysern, pluss at vi har fått mye hjemmelagede frysegrønnsaker og vilt fra svigers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker også rundt 700-800kr/ uke på mat. Prøver å handle kun en gang, men blir ofte to.

 

Vi er ikke veldig bevisst på sparing, men det er kanskje fordi det har gått automatikk i det. Vi lager laks, fiskeboller, supper, taco etc og handler ofte etter hva som er på tilbud og alltid på billige steder. Vi handler på Obs stormarket der det ofte er meget gode tilbud. Vi velger menyen delvis etter hva som er på tilbud hver uke. Billig laks selger de på Rema 1000, ofte er det 40% rabatt på all frukt og grønt på coop obs, på samme sted har de ofte pizza til 10kr/stk og kjempepriser på frysevarer og på kiwi har de ofte rødt kjøtt til en billig penge på det fredag/lørdagstilbudet..husker ikke hva det hette (men kiwi er slett ikke billig generellt sett etter hva jeg har funnet ut).

Fra naturen får vi bær til syltetøy og fra havet får vi hvitfisk som vi koser oss med å fiske selv.

Har du hage bør dere vurdere å plante epletrær, bringebær, jordbær, rips, poteter etc. så får dere dette "gratis" etterhvert.

 

Ting dere kan spare masse på er å gå for billigmerker på papir, vaskemidler, hermetikk.

Det er også lurt å begrense kjøpetrangen på pynteprodukter til huset for der kan det fort forsvinne masse penger hvis dere lar det bli en uvane å legge et produkt eller to (som dere egentlig ikke trenger) i handlekurven.

 

Lykke til med innsparinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv handleliste og gå i butikken kun en gang pr uke. Bare det i seg selv vil du raskt merke gjør mye!

 

Ikke kjøpe fastfood eller junk men lage maten selv.

 

Har man lyst på burger, lag den selv, samme med pizza. Å leve økonomisk betyr ikke at man trenger å leve stusselig:-)

 

Mat er faktisk ikke så ille dyrt når man først vet hva man skal kjøpe og lage. Det er godterier og slikt som koster. Det og det å stikke innom butikken hver dag etter jobb å kjøpe alle slags småting man egentlig ikke må ha.

 

Frukt og grønt er ikke ille dyrt på Kiwi heller, og med en god oversikt/handleliste kan jeg love deg at dere vil merke forskjell!

 

Smør matpakker til jobb etc.

 

Brødbaker er jeg dessverre ikke, men lykke til med det :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi handler ofte kjøtt på kiwi sine fredagstilbud, bruker mye grønnsaker og salat til hvert måltid. Handler billig:

Rema: kyllingkjøttdeig og fiskeboller, ellers landlord produkter

Kiwi: fredagstilbud, frosne kyllingfilè, egg, indrefile (first price = kjempegod), ellers first price produkter.

Coop: Handler frukt og grønt når det er på 40%, noe som er ofte. Ellers x-tra produkter

 

Det vi ikke sparer på er meierismør, fløte og rømme ;-) Da blir all middag god....

 

(vi voksne lever på lavkarbo og barna redusert karboinntak og det er generelt mye dyrere enn "vanlig" kost)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...