Gå til innhold

Ved ks, hvis man er i bra form etter fødsel da, hvorfor må man være mange dager på sykehuset?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvis man føler seg fin og sånn, kan man dra hjem etter en dag? I mitt tilfelle, mannen min er ambulansesjåfør deltid og jobber ellers i forsvaret i saniteten og vant til så og alt sånn. Jeg har angst for å ligge på sykehus og er redd for at fødsel ender i ks.

Hvis man steller såret riktig og stikker innom det lokale legekontoret så må vel det være greit eller?

 

En annen ting, det er barselhotell de jeg skal føde, kan jeg ligge der etter et ks eller må man ligge på føden med andre på fellesrom, noen som vet?

Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge formen er ok får man vel bestemme litt selv,

Kanskje det har noe og si om man er 1.gangs eller ikke også?

Jeg hadde ks med nr,3,og dro hjem 2 dager etter.De syntes det var litt tidlig,men alt gikk så fint med meg,snuppa og amming.

 

Dette er 1 år siden,da fikk man ikke ligge ¨på barselhotell,men måtte ligge på barselavd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan, men om du klarer?

 

Stikke innom et legekontor.. Hmm, jeg var så mørbanka at jeg nesten ikke klarte å snu meg i sengen, hadde ikke vært mulig å kjøre bil. Ca 4 dager etter ks klarte jeg å bevege meg relativt greit rundt i koridorene. Jeg ble i 7 dager, fordi jeg måtte ha sprøyte i 7 dager etter ks. (Noe med blodtypen) Og de ville jeg ikke sette selv.

 

Jeg fikk ikke lov til å ligge på barselhotel, for man må være i ganske god form og klare seg selv i litt større grad.

 

Jeg tåler smerter godt, er ganske tøff av meg, var sprek og i full aktivitet til dagen før fødsel. Var på joggetur kvelden før ks, og trodde det skulle gå sååå bra, men akk nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner dro hjem dagen etter, tredje barnet.

Man må jo inn og fjerne agraffene etter 5-7 dager.

Tror du bare skal se formen ann, jeg var rimelig dårlig noen dager etter KS. Men det varierer jo litt. Tar lengre tid å få i gang amminga etter KS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

agraffene?

Jeg har hatt 3 ks og har aldri kommet tilbake for å fjerne noe.. Jeg var på sykehuset 3 dager første gangen, 4 dager andra gangen (tvillinger) og nå siste gang reiste vi hjem etter et døgn.

Amming haar for min del kommet igang med en gang babyen har blitt lagt til, aldri vært noe problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt to ks. Etter snitt nr 1 reiste jeg hjem etter 3 dager (ks fredag, hjemreise mandag). Det gikk veldig bra. Hadde mannen hjemme hos meg og var i fin form. Trengte ingen smertestillende.

 

Etter snitt nr 2 reiste jeg hjem etter 2 dager. Snittet var torsdag, var hjemme lørdag. DET var dumt. Men en til hjemme gjør man fort mer enn man bør. Endte opp på sofaen i 2 uker med grusomme smerter og blødninger i såret. Angrer veldig på at jeg reiste hjem så tidlig siste gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen som kan tvinge deg til noe som helst, du kan reise hjem akkurat når du vil..

 

Men reiser du før legen anbefaler det må du skrive under på at du reiser på eget ansvar.

 

Det er en viss fare for alt fra indre blødninger, blodpropp, betennelser og feber osv, men det går jo som regel bra.

 

Selv mistet jeg mye blod under keisersnittet og måtte ha to blodoverføringer dagen etter. Selv om jeg tålte smertene greit og tok meg av barnet selv hele tiden var jeg veldig sliten pga blodmangelen. Jeg var på sykehuset i tre dager og skulle nok blitt en dag til, jeg overanstrengte meg da jeg kom hjem til eldre søsken og hverdagsmas, det slo tilbake på meg selv. Såret væsket og blødde i 5 uker før det lukket seg skikkelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man MÅ ikke være lenge på sykehuset. Jeg mistrivdes veldig på barsel på ahus og dro derfor hjem dagen etter keisersnitt. Hadde veldig vondt og skulle gjerne hatt hjelp og smertestillende de første dagene, men å være på et slikt sted med sånne ansatte de har der gjorde det verdt å dra hjem og ha det vondt i stedet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke legg noen planer... det er ikke sikkert at det blir sånn som du tror. Jeg har en nabo som er jordmor som forteller at de har mange keisersnittdamer som er kjempeskuffet over at de ikke er så spreke som de innbiller seg at de skal være. Det er de færreste som hopper i dusjen etter en time og reiser hjem uten smertestillende. Men det kan jo hende du er en av de heldige. Vær bare forsiktig så du ikke overvurderer egne krefter i den "hormonrusen" du er i første tide etter fødsel, for de kreftene man har da avtar ganske fort.

 

Da jeg måtte ta keisersnitt med nr. 1 så ble jeg kjent med 4 andre damer på barsel. Ingen av oss hadde det ukomplisert:

1 måtte ha flere blodoverføringer pga blodtap

1 måtte reopereres pga av blodansamlinger i såret

1 fikk infeksjon i såret og masse feber

1 hadde så vondt at hun fortsatt gikk med prekestol på dag 4

og jeg fikk ikke melk før dag 4 og måtte bli i over en uke fordi babyen gikk så mye med i vekt.

 

Det er mulig vi var uheldige, men alle lå vi i mer enn ei uke på sykehuset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde ks og måtte ligge på avd 4 dager.

en er jo ikke 100% etter ks, det er jo en operasjon.

Jeg ville blitt på sykehuset så lenge som jeg kunnet, det kan opptså komplikasjoner osv.

du vil også være redusert en til 2 uker etter ks.. ( det var jeg)

så det er godt med litt støtte rundt deg:)

jeg ble plassert på et enkelt rom i begynnelsen, men så over til et 2 mans rom.

er sikkert forskjellig fra sykehus til sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...