Gå til innhold

Paranoid Schizofreni, noen som kjenner trekkene eller vil komme med tips?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skal forfatte en anonym case med en pasient som er paranoid schizofren. Har lest mye, men vanskelig å beskrive en som jeg ikke kjenner til om dere forstår. Noen som har mye kunnskap eller personlige erfaringer om hvordan jeg kan beskrive en p.s godt uten at det blir verken for tamt eller overdrevent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mistenksom. Syns alle er i mot en eller motarbeider. Tror at naboen har besøk bare for å vise frem venner som den syke støv ikke har. Tror alt omhandler en selv, feks leser i avisen om brannstiftere og mener at snusen advarer nettopp han. Tror det er folk i huset, ting blir borte (rotet bort, men den syke forklarer med at noen stjeler). Kan supleres med halusinasjoner om skritt, fremmede lukter, skygger osv. Alt bekrefter dn sykes teorier. Ingen vil meg vel, alle har onde hensikter. Overtolker verden. En bil som kjører forbi, kjører fort nettopp for å skremme den syke, eller sjåføren ser stygt på den syke. En sirene blir til at det har vært en stor kjedekollisjon. Varhet for lys, kan gå med solbriller inne. Inntrykk blir generelt veldig sterke og vanskelig å forholde seg til. Konsentrasjonsvansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en nabo som var paranoid schizofren. Han kunne plutselig få for seg at jeg skulle drepe ham og kunne stå å hamre på døra midt på natta, rope og skrike. Han forsøkte å drepe sin mor med øks og var helt gal i perioder.

Så kunne han være bra en god stund og så var det på`n igjen.

 

Har aldri vært så redd som da jeg var nabo med ham og det endte med at jeg måtte ringe pappa for å få ham til å komme å hente meg midt på natta. Dro aldri tilbake til leiligheten igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en fryktelig sykdom der pasienten mister grepet om virkeligheten og tror at alt og alle er imot ham/henne. Det er jo garder ved denne lidelsen som ved de fleste sykdommer, men i verste fall kan pasienten bli så dårlig at han/ hun er til fare for seg selv og sine omgivelser. Det går ikke an å snakke fornuft til en pasient med en slik lidelse, fordi pasienten opplever sin virkelighetsforståelse så sterkt at ord ikke kan overbevise om at det han/hun ser og hører ikke er virkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en god venn som nettopp har fått denne diagnosen, det har utviklet seg over tid her, har had våre mistanker siste årene, helt til han tok totalt av med de villeste historier og har gjort og sagt endel merkelige ting.

De kan tro at omgivelsene ( være seg venner, familie, naboer osv) driver å feks forgifter dem eller doper dem ned, spionerer, ute etter dem osv.

De tror fullt og helt på dette selv og det er virkelig for dem det gjelder, å si dem imot kan føre til sinne og at de tror at den som sier imot faktisk er med på plottet mot dem.

Jeg fant selv ut at det var bedre å være nøytral og hverken si det ene eller andre, lytte og være tilstede. Jeg er jo veldig glad i denne mannen, en virkelig god og nær venn igjennom mange år som alltid har vært litt gal og merkelig.

Anbefaler deg å sjekke artikler i feks Mentalhelse ol. Jeg håper vennen min får hjelp slik at de villeste fantasiene hans roer seg i hvertfall, for nå er det så ille at det er det rene vanvidd og regelrett galskap. Tror jo at folk er ute etter å både selge ham, drepe ham, ta livet av venner og familien og at naboer driver å graver ned folk de dreper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar til dere alle. Da har jeg litt mer kjøtt på beina. Er jo lett å lese faglitteratur side opp og side ned med betegnelser og trekk, men å få konkrete eksempler gjør case-skrivinga mye lettere. TUsen takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...