Gå til innhold

Mødre, skjerp dere!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke bare skal vi fedre betale en hel masse i bidrag hver måned, men vi får altså heller ikke se barna så mye som vi ønsker. Mødre som lager bråk om barnebidrag er forkastelig og et produkt av en forskrudd verden.

Først får de altså hovedomsorg og samvær med barn,deretter skal de ha disse kostnadene dekket fullt ut. Far vil veldig gjerne ha omsorg, men får det ikke. Men betale en hel masse i bidrag, ja da er han plutselig bra nok.

Jeg har selv erfaring med dette. Jeg betaler 5000kr + klær mm hver måned for ei datter jeg gjerne skulle hatt omsorgen for. Vi inngikk privat avtale som gjør at de kan bo og leve med en viss standard som de gjør nå. Mor har i tilegg minst tre (!) støtteordninger til. Jeg syntes dette er veldig urettferdig, men jeg gjør det fordi min datter aldri skal oppleve å ikke ha alt hun trenger til enhver tid. Urettferdig fordi jeg sliter med særs dårlig økonomi selv.

Men er det riktig? Neppe...Derfor blir jo også dette med bidrag og samvær endret radikalt de neste årene.

Penger gjør noe med folk. Dessverre nesten utelukkende med negative følger. Mødre som trumfer gjennom samvær og bidrag så det holder glemmer ofte barnet oppi dette...og de burde virkelig gå i seg selv og se hvor patetiske de faktisk er...!

Den dagen dere tror mamma er den eneste viktige personen i barnets liv, den dagen dere tror at dere er så mye bedre enn far...og den dagen dere bruker deres posisjon som mamma som et pressmiddel eller virkemiddel for å få gjennom deres sak....da har dere virkelig tapt....da er IKKE barnet særlig stolt av dere....!

Og til slutt; fedre som ikke stiller opp for sine barn og betaler bidrag er også forkastelig. Dette er et ansvar vi er nødt og skal ta...det er en selvfølge.

Det er balansen jeg er ute etter. Der BARNET er i fokus, ikke penger og prinsipper!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uavhengig om hvor mye du betaler eller ikke, så er det ikke rettferdig at du ikke skal få se din datter om du ønsker det. Det er derfor mange ikke lager privat avtale men går til f.eks familievernkontor og mekling og lager en avtale som begge foreldre må stå for.

Idioter som ikke evner å se lengre enn sin egen nese og sitt eget velbehag finnes det overalt og det går dessverre utover barnet :(

Skrevet

kan det ha noe med fremtoningen din montro?

Skrevet

Skjønner at du er lei og frustrert altså. Men ikke alle mødre er grusomme monstre som er ute barnefedrenes penger!

Syns du burde ta dette opp med den personen det gjelder.

Og så håper jeg du får mye samvær med dattera di, som alle foreldre burde få:)

Skrevet

Ja for han er den første som klager sin nød her på forumet og ikke direkte til den personen han gjelder.

Forstår deg godt jeg HI, og er så absolutt helt enig med deg. Det finnes mødre som oppfører seg som noen forbanna fitter mot fedrene, og også fedre som oppfører seg som noen rasshull mot mødrene.

Skrevet

Grunnen til at mange mødre får hovedomsorgen ved samlivsbrudd er at i de fleste familier tar mødrene mest ansvar for barna. Utrolig mange fedre som ikke gidder å ta noe ansvar og til og med skal forsøke å lure seg unna å måtte ha pappaperm. (kjenner sågar en som hadde ungen i barnehagen, mens han pusset opp kjellerstua under sin pappapermisjon!) ikke rart at mødre ender med hovedomsorgen når dere ikke tar initiativ til å passe på egne unger. Jeg sender den tilbake til deg jeg: Fedre, skjerp dere!!

Synes du virkelig det er urimelig at du skal være med på å oppfostre egne barn?? Det er direkte skammelig at fedre ikke vil betale bidrag til å oppfostre barna sine. Det er ikke snakk om barneleie, hvis det er det du, som mange fedre, tror. Det er rett og slett slik at det koster å oppdra barn og mor skal ikke bli nødt til å bære kostnaden alene selv om faren er en slask som sniker seg unna å være sammen med barna sine.

Dette med bidrag og samvær endres radikalt når fedre gjør noe aktivt for det!

Skrevet

Hvis du betaler 5000kr i mnd i bidrag +klær til barnet ditt og sliter økonomisk så er det første jeg tenker at dere har privat avtale og at du er alt for snill. For den bidragssummen som nav regner ut med sine regnestykker trekker i fra grunnbeløp for livsopphold osv. Sjekk det med bidragsveilederen på nav.no. Du skal også kunne bo med en grei standar og ikke slite økonomisk pga bidraget.

Jeg forstår frustrasjonen din veldig godt. Det er ikke enkelt å sitte der å betale å føle at mor får å får å får, mens du jobber for det. De fleste av støtteordningene til enslige forsørgere med hovedomsorgen er kun for en tidsbegrenset periode. F.eks kan du får overgangsstønad i 3år etter de årene er det stopp på den støtten, om du ikke er i nødvendig utdanning. Stønad til barnetilsyn er en støtte som dekker 64% av barnehagen. Og den ekstra barnetrygden utgjør 970kr i mnd. Så i det lange løp er definitivt ikke det å være enslig forsørger noe å bli rik av.

Om du virkelig vil ha barnet ditt mere så bør du ta kontakt med familievernkontoret å få en endring i samværsavtalen. For barnet har krav på å se deg også. For det er barnet som har rettigheter her, ikke du og mor. Og den fremtoningen du har i innlegget ditt er den du har i forhold til mor så forstår jeg godt at hun er skeptisk og negativ til mere samvær.

Også!

Ja det er mange mødre der ute som bare er ute etter bidrag og penger fra far. Men det finnes så mange som ikke vil ha penger og istede ønsker seg en far til barnet(/barna) som stiller opp å er en aktiv og tilstedeværende person i deres liv. Desverre er det slik i dag at det er mange fedre der ute som gir totalt faen i de barna de har vært med å bringe inn i denne verden.

Det er flott at barnet har rett til å se begge foreldrene sine og kjenne begge. Men tenk deg hvordan det er å leve i et forhold der du gjør ALT med barnet, alt av husarbeid, alt av ting som må gjøres for å få hverdagen til å gå rundt. Og i de fleste tilfelder er det mor som gjør dette. Lever i et forhold der man i praksis er alene. Når man da bryter ut så krever plutselig far som til da har bodd sammen med barnet uten å gjøre en dritt å ha samvær. Kan du se at dette kan være hardt?

Det finnes mange fedre der ute som bruker barnet mot mor for å ha makt over mor selvom forholdet er over. F.eks far skal ha samvær fra kl xx dag 1 til kl xx dag 3, men så får mor melding om at far kommer med barnet 2timer før avtalt. Så sitter mor der å venter på barnet sitt som skal komme hjem til det tidspunktet som far har endret det til uten at de kommer. Men når klokken nærmer seg det først avtalte tidspunktet kommer de. Er mange fedre som gjør sånt desverre.

Og det er også utrolig mange fedre som har barna sine bare for å slippe å betale bidrag eller for å betale mindre bidrag. Er dette bra for barna?! Tvilsomt i mine øyne værtfall.

Det finnes mange nyanser og mange ting som vi burde ta tak i å prøve å endre. Ikke minst burde det være noen som kunne tale barnassak i alle saker og ikke bare der man innvolverer advokater og rettsvesenet! Man må som du sier finne den fantastiske balansen og den kan bare finnes med god kommunikasjon, noe som i veldig mange tilfelder er ekstremt vanskelig desverre!

Skrevet

Kjenner jeg blir litt forbanna nå!!

men dette er din sak,nå kommer min sak: har en sønn på 11 år som aldri har hatt normalt samvær med sin far.Jeg har vært gjennom advokat,mekling t.o.m barnevern for å faren til å stille opp for gutten,men nei..han har latt vær å komme mangen ganger når han har hatt avtale,gutten har stått klar på trappa å ventet,han ringer aldri og hører hvordan det går,gutten har spurt om å få overnatte,men nei har ikke plass,gutten sier at han kan ligge på madrass på gulvet,men nei fremdeles ikke plass..

han har han ikke 1 gang i mnd en gang,når han har han en sjelden gang er det 2-3 timer..

Jeg tok kontakt nå nylig grunnet ekstra bidrag pga regulering..han klikket og nektet..greit sa jeg,jeg kan gå til NAV og søke særtilskudd og da rekner di ut fra lønn og du må betale me..da ble tonen en helt annen,men da gadd jeg ikke..

Men frem til det saken var,ikke alle mødre er slik,jeg skulle ønske at faren brydde seg og ville hatt samvær me ungen,han vet om faren sin og kjenner han osv så det er veldig sårt og forstå rikke helt dette,og biter på faren sin unnskyldning hver gang som har ikke tid og har lite penger.....

unger er veldig lojale.

Men jeg mottar 4190 i bidrag,ingen samvær med faren og NAV trekker bidrag direkte fra arbeidsgiver og han har 100 000 i bidragsgjeld....

Skrevet

Kjenner faktisk at jeg ble litt provosert av dette for det å skulle sammenligne alle mødre med din eks er ganske urimelig. Av alle de aleneforeldrene jeg kjenner så er det faktisk moren som tar skikkelig ansvar. Følger opp foreldremøter, kjøper inn riktig klær i tide osv. Og de går ikke akkurat plus i regnskapet for ting koster penger. Fedrene er gla i barna men gjør kun det morsomme med de, og når de har fått tilbud om mer omsorg så er de ikke så interessert alikevel.

Men dette er disse familiene, og jeg skal ikke si at alle er like.

For meg virker det bare som du har gått med på en dum avtale, og kanskje burde revurdere den istedenfor å bli sinna på alle mødre;-)

Skrevet

Jeg får langt mindre i bidrag for to... jeg kan ikke se at du har noen rett til å uttale deg om alle barnefordelingssaker i verden, og dermed skjære alle kvinner over en kam.

Skrevet

OBS!! n feil i redegjøringen din: Du kan få overgansstønad utover 3 år selv om du ikke er i utdanning. Det gjelder også hvis du er i arbeid.

• 1 måned senere...
Skrevet

Min samboer har tid og anledning til å tilbringe så mye tid med sin datter som han bare vil. Men han foretrekker å se på tv, henge med kompiser og gå på byen. Det betyr ikke at jeg mener at alle menn er talentløse, men min egen skal jeg sannelig gi noen klare beskjeder til når han kommer hjem en gang på morgenkvisten.

Det er desverre mye urettferdighet i systemet når det kommer til samversfordelingmed barn. Og ikke bare miste du dyrebar tid med din datter, hun mister også dyrebar tid med sin far. Det er ikke riktig.

Men det er heller ikke riktig å dømme mødre genrellt, for de aller fleste mødre vil kunn det beste for barnet sitt og er villig til å sette det meste av egen goder til side for at barnet skal ha det så godt som mulig.

• 5 uker senere...
Skrevet

Er alene med mine to, faren betaler 3000 kr som vi har avtalt oss i mellom. Hadde det gått igjennom Nav måtte han betalt mye mere. For min del er det viktig at han også klarer seg og at han har mulighet til å bo i huset som våre barn bodde i. Men jeg er kanskje for snill. Er jeg som har hovedomsorgen, men han har de fast og kan igrunn hente de når han vil. Så kan ikke ta alle under ett her. Vi er nok foreldre som setter barna først og ikke oss selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...