Tokatter_USA Skrevet 15. september 2010 #1 Skrevet 15. september 2010 En venn av meg skal lage gompos, men hverken han eller jeg har noen ganger sett eller smakt det, og enda mindre lagd det. Så hvis noen vet: Hvilken rolle har talgen, og hvordan tilberedes maten m. h. t. talgen? Han har laget engelsk plum pudding med talg, og han sier at hvis det er som i plum pudding, så må gompos lages rett før måltidet så de ikke synker sammen. Talg virker visst som et slags hevingsmiddel. Og hvor store er gompos? Vi setter stor pris på svar! Dette er til en stor middag med 40-50 mennesker på lørdag!
hippopotamus! Skrevet 16. september 2010 #2 Skrevet 16. september 2010 http://www.samiskkjokken.no/page.jsp?id=18
Gjest sug lut Skrevet 17. september 2010 #3 Skrevet 17. september 2010 Jeg heier voldsomt på middagen deres, legg ut rapport!
Tokatter_USA Skrevet 20. september 2010 Forfatter #4 Skrevet 20. september 2010 Nå er den overstått! Dessverre skulle jeg holde tale for første gang på 26 år og var altfor nervøs til å virkelig nyte maten. (Talen var om samer og min nyoppdagete samiske bakgrunn. Det gkk ikke så bra, ble distrahert av egne notater og hadde noen ekle pauser. Det gikk bedre da jeg ble varm i trøya og kunne legge fra meg notatene. Da kunne jeg stått der hele kvelden og pratet.) Måltidet var en overraskelse for gjestene. Da margskjeene ble satt på bordet, var det en gjest som gjettet riktig (reinsdyr). Første rett var gravlaks og en slags mousse med røkelaks, samt finsk brød, byggflatbrød og syresalat. Ølet var finsk einebærøl. Dernest fikk vi margben av reinsdyr. Så kom det hjerte, lever og tunge, også av reinsdyr, og så kom hovedretten på bordet, nemlig gompos., laget av saueblod, noen verten hadde i fryseren. Det var noe i tillegg som jeg ikke vet hva var, nærmest en slags kjøttsalat. (Menyen ligger i bilen.) Reinsdyret kom fra Alaska, bestilt etter store vanskeligheter og research. Tydeligvis ikke noe som folk spiser i de fleste stater sør for Canada. Til dessert var det krem med multesyltetøy (multer var ikke å oppdrive) og krem med tyttebær. Akevitt ble servert i flere varianter. Med nervene på høykant smakte jeg på flere. Verten var i sitt ess, og han var fornøyd med meg, med maten og seg selv, og gjestene var også fornøyde og syntes det hele var interessant. Jeg har aldri hatt det så gøy med så mange gamle mennesker. Skandinavisk-amerikansk klubb (masse lusekofter), mange professorer med mye kunnskap om Norge og norsk. En norsk skuespiller var også der, Bente Børsum, som jeg ikke kjente til, men hilste på. Hun oppførte sitt eget stykke i byen kvelden før. Takk for hjelpen, sug lut, alle oppskriftene kom fra den nettsiden du ga meg link til. Jeg fikk æren for det, men jeg burde vel nevnt deg i tillegg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå