Gå til innhold

babysvømme krise!!!! Trenger råd.....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Da har jeg og min kjære datter på 3 mnd begynt med babysvømming. Har vært gjennom 5 ganger nå og i går skulle vi dykke. Men da hun kom opp fikk hun ikke i gang pusten med en gang og begynte å illskrike. Hun dro inn masse fra nesa og ble helt klart veldig redd.

 

Hun elsker vann og smiler og koser seg når vi er på svømmingen. Vi trener ofte i badekaret hjemme også. Men å dykke ble altså en så vond opplevelse.

 

Er det fler som har opplevd dette? Uff, vet ikke om jeg tør å utsette henne for dette igjen, men dumt å gi opp også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går sikkert bedre neste gang. Kan tenke meg det var en vond opplevelse, og da kanskje aller mest for deg. Hun har nok glemt det neste gang dere prøver, og da går det sikkert mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåste du på fjeset hennes rett før hun dukket?

 

Det tok oss et år før vår sønn dukket under og ikke var hysterisk når han kom opp igjen.

 

Vi har prøv med jevne mellomrom å dukke han på babysvømmingen.

Har han hylskreket så har vi latt det være den timen og heller bare kost oss i vannet mens de andre har dukket. Det tok litt tid før vi begynte med dette for første svømmelæreren skulle på dø og liv dukke han under. Resultatet ble at han ikke ville bade.

 

Til slutt sa jeg i fra at vi kunne prøve en gang, men gikk ikke dette så var det slutt for den timen.

Ville heller prioritere at han skulle bli trygg i vannet enn nødvendigvis dukke under.

 

De siste 3-4 gangene har han bare ledd når han kommer opp etter å ha blitt dukket under

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Glemte å skrive at det var svømmelæreren som dykket de og ikke vi. Hun blåste på fjeset og dukket såvidt under. Men lille venne fikk panikk. Bare lurer på om jeg skal prøve igjen neste uke, synes det blir for dumt å gi seg. Samtidig er jeg redd for at hun dermed skal vegre seg for vann om hun er redd...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos babysvømmingen hos oss skal man ikke lenger blåse på barna, instruktøren sa at da var det ikke alle barn som klarte å lukke alt. Men vi øver med å helle vann fra en kopp og si en to tre. Så de lærer selv å dukke under. Er visst det som er det "nye" og har gått kjempebra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåsing hjelper fint lite, rart at svømmeinstruktøren ikke er oppdatert. Det er to viktige prinsipper for å få barnet til å lukke fullstendig: vått ansikt fra før, og å treffe vannet med pannen først. Det siste er alfa og omega. Stuper barnet med haken eller kinnet først vil ikke lukkingen skje før panna blir våt og da er gjerne nese/svelg/munn allerede fyllt av vann. Det med blåsing kan man kun bruke for å sjekke om barnet har lukkerefleksen inntakt (noen mister den fortere enn andre). Prøv på nytt, og hell vann over panna når han bader, slik kan man vedlikeholde refleksen noe lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. HI her

 

Jeg har fått gode råd av dere, skal prøve det forsiktig ut på badet på lørdag. Min mor nevnte noe om at noen barn blir redde når de dykker, og at det kan være lurt å holde barnet tett inntil og dukke lett.

 

Men hvordan dykker en med pannen først? Stuper en med barnet? Sikkert teite spørsmål, men vil så gjerne gjøre dette rett. Nåe jeg blåser på henne så åpner hun veldig fort igjen, rekker nesten ingenting. Men hun elsker å få vann på hodet og i ansiktet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei HI!

 

Jeg hadde akkurat samme greia som deg med lillegutten min. Vi starta på svømming da han var 4 måneder. Han elsker vann, men dykkinga ble et mareritt.. Første gangen ble han dykket av instruktøren, men dykket ble litt for langt, så han fikk panikk og skrek som en GAL da han kom opp, i TRE KVARTER!. Etter det slet vi litt, han ble redd. Men etter mye øvelse går det stadig bedre. Øver oss i dusjen og badekaret hjemme også, med vannskvetting i ansiktet. Akkurat det blir litt lettere når hun sitter selv i badebaljen og vannet renner fra pannen og rett ned. Husk også å stikke tommelen inn imellom "tennene" etter dykk eller vannskvetting, så hun husker å puste med munnen, og ikke nesa. Og husk at barn er veldig forskjellige, noen er mer følsomme og forsiktige av natur enn andre, du gjør ikke nødvendigvis noe galt!

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som omtalte dattera di som "han", beklager, tenkte jo på min egen mens jeg skrev. Men uansett for å dykke ungen med panna først må du holde henne på en spesiell måte, skal prøve å forklare. Se for deg at barnet skal stupe ved hjelp av dine hender, en hånd på magen, en på ryggen. Du står i vannet, med vann til livet eller litt over, og vinkler barnet ned mot vannet, slik at du "sikter" så barnets panne vil treffe vannet først. Når barnet er så lite som tre mnd kan du holde henne med en hånd på magen og en på ryggen. Etterhvert som barnet lærer å dykke kan man bryke mange andre teknikker. Men i begynnelsen er det viktig at panna treffer vannet først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...