Gå til innhold

Er det noen regler for hvor mange barn en voksen ansatt i barnehagen har lov til å ha med seg på tur?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Så to voksne som hadde med seg ti barn (fem hver), og det var småbarn under tre år. Trodde ikke det var lov? Skal ærlig innrømme at det virket veldig uoversiktlig, og jeg tenkte litt på at jeg helst ser at de er flere voksne enn som så når minstemann går på tur med barnehagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

småbarns avd går under kategorien barn under 3 år

stor avdeling går under kategorien barn over 3 år

 

så de som jobber på små barn kan ha med seg 4 unger pr voksen

------------------------------stor avd-------------------------7 -------------------------

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er feil, hvorfor er det da regler på hvor mange barn det kan være pr avd på 3 voksne da?

 

tror du burde revurdere yrket ditt om du ikke vet dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagene opptar barn under 3 år to plasser, mens barn over 3 år bare opptar én plass. En ting dere må huske på, og som jeg er nesten helt sikker på, er at barn går over til å oppta bare én plass ved nyttår det året de fyller 3 og ikke på bursdagen sin. Så et barn født i desember vil bli definert som en treåring måneden etter barnet fyller 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer fortsatt på dette med over og under 3 år, og ble ikke klokere av svaret ditt fordi min lille går på en avdeling med både store og små barn, altså i alderen 0-5 år (på våren kan de være i alderen 0-6 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har svar lenger nede, men kan legge svaret her også:

I barnehagene opptar barn under 3 år to plasser, mens barn over 3 år bare opptar én plass. En ting dere må huske på, og som jeg er nesten helt sikker på, er at barn går over til å oppta bare én plass ved nyttår det året de fyller 3 og ikke på bursdagen sin. Så et barn født i desember vil bli definert som en treåring måneden etter barnet fyller 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14.36:

 

Nei, det er du som har feil.

 

Etter dagens forskrift i barnehageloven skal det være minimum en pedagogisk leder/pedagog pr 14-18 barn over tre år og en pedagog pr sju-ni barn under tre år. Hvor mange voksne det skal være per barn står det ingen verdens ting om, §18 sier ikke mer enn at "Bemanningen må være tilstrekkelig til at personalet kan drive en tilfredsstillende pedagogisk virksomhet”. (åpent for tolking med andre ord)

 

De fleste barnehager følger imidlertid normtall som er satt i hver enkelt kommune om antall barn per voksen, og den pleier å ligge på 3-4 barn under 3 år per voksen og 6-7 barn over 3 år per voksen.

 

Hilsen ei som også har vært styrer og som VET dette.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...