Gå til innhold

Dere som pleier å lage hjemmelaget mat fra bunnen...


abella

Anbefalte innlegg

Er det noen av dere som har gode oppskrifter på:

 

-Kyllingkjøttboller

 

-Kjøttboller

 

Hva serverer dere som tilbehør?

 

-Vaniljekrem med melk (ikke fløte) og ikke altfor mye sukker. Hva blir best av potetmel eller maizena i kremen?

 

Hva slags sauser/tilbehør-dipper bruker dere til hverdags. Jeg er ikke så glad i brun/hvit saus. Det blir mye tomatsaus eller et-eller-annet med kesam, men trenger litt nye ideer.

 

Ble mange spørsmål her :-) Glad for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker maisenna i vaniljekremen.

Denne oppskriften har litt av både melk og fløte.

2 1/2 dl fløte

7 1/2 dl melk

1 vaniljestang

180 g sukker (bruke så lite som du vil)

80 g maisenna

8 eggeplommer

 

Kok opp fløte, melk, vanilje (med utskrapte frø) og sukker. Rør sammen eggeplommer og maisenna, visp inn fløtemelken, siles, kok opp igjen under omrøring og avkjøl.

 

 

jeg bruker ikke så mye saus i det daglige, mer soppstuing, blomkålpuré eller rattaouille.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke egentlig oppskrifter og på kjøttboller kan du vel bare bruke det du vil av krydder i? Jeg bruker litt potetmel + vann da, og så masse krydder. Hvitløk, løk osv.

 

Av dipper eller sauser bruker vi mye guacamole, hummus, yoghurtdressing... prøvde å lage karridressing med yoghurt + karri (indisk mild) og litt sukker nå isted, det ble godt.

 

Ikke så mye hjelp da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppskrift. Har du forsøkt å fryse vaniljekremen, blir konsistensen like god?

 

Hvis du gidder: hvordan lager du blomkålpuré?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingkjøttboller:

400 g kylling kjøttdeig

1/2dl+ med vann

hvitløk, salt og pepper.

 

Serverer med hjemmelaget potetmos og brokkoli.

 

Eller i en gryte med paprika i alle farger, løk, brokkoli, minimais og denne sausen: 3dl vann, 2dl creme fraishe, revet ingefær, hvitløk, sweet chillisaus, buljong terning og pepper. Serveres med ris.

 

 

 

 

Guaccamole:

2 avokado, 2 tomater(bare "kjøttet" altså ikke det våte) 1/2 løk, 1/2-1 lime, hvitløk, chilli, en liten dæsj rømme, salt og pepper - stavmikses.

 

Hvitløksdressing:

3dl rømme

1 pose majones

Salt, pepper og hvitløk.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at oppskrifter først og fremst er en inspirasjonskilde, ender jo opp med å lage min egen vri uansett. Men av og til går jeg litt i sirkel rundt de samme ingrediensene, og trenger rett og slett litt ny inspirasjon. :-)

 

Youghurtdressing var forresten et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Koker blomkål mør. Lar den dampe seg litt og hiver den i blenderen med en klatt meierismør (viktig, melange blir helt feil), salt/pepper, ved behov, en liten skvett fløte. Hiv det i gryta igjen og la det kose seg litt.

 

 

Kjøttboller lager jeg med spisskumin for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...