Gå til innhold

Styrtfødsel (samme som fødselsdebatten)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Førstemann som kom for 11 år siden kom på 5 timer. Neste som er 6 år kom på 45 min. Jeg har ingen særlige veer, kun litt kynnere i forkant, før det braker løs og så er fødselen igang. Siste fødsel mistet jeg riene og fikk ikke ut morkaka, både pga riene som ikke var der og pga at jeg var utslitt. Fikk beskjed om at ved enda en fødsel måtte jeg være obs på at det kunne bli enda en styrtfødsel, og enda verre. Jeg har også fått begge mine gutter 1 og 2 uker før termin.

 

Noen som har liknende erfaring og som også har fått tredjemann? Er nå gravid igjen og er veldig spent på om vi i det hele tatt rekker sykehuset denne gangen... Litt greit å høre andres erfaringer, det gir meg mer alternativer å tenke ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også hatt svært raske fødsler. Da riene begynte med første var de så svake at jeg trodde at det var kynnere. Da jeg reiste til sykehuset var det nesten full åpning, og ungen kom etter bare noen timer. Andremann var en skikkelig styrtfødsel. Det begynte med noen svake rier, i ca 1/2 time, så sa det bare "pang", der gikk vannet og så kom det en veldig kraftig pressrie og ut kom hodet. 7 min etterpå var ungen født, og nei jeg rakk ikke å komme meg til sykehuset. Heldigvis var mannen min hjemme da det skjedde, så alt gikk bra. Ambulansen nådde ikke frem engang, for det gikk så fort. Jeg fikk beskjed på sykehuset om at jeg måtte innlegges før termin om jeg skulle ha flere barn.

 

Jeg synes at du bør ta det opp med jordmor/legen din, slik at dere kan finne en løsning slik at du slipper å bekymre deg for å føde hjemme eller andre steder for den saks skyld.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen "skrekk" for å føde hjemme eller i bilen, tro det eller ei :) Fødslene mine generelt var veldig greie, synes jeg. Hva sitter du igjen med av tanker om din siste fødsel? Fungerte det greit når ambulansen kom, hva skjedde da?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselen skjedde så fort at jeg fikk ikke tid til å tenke noe da det sto på, men jeg var ikke redd da det sto på. Ambulansen kom ca 15 min etter at han var født. De hadde allverdens av tid, og det irriterte meg litt. Jeg tenkte liksom at de kom til å skynde seg litt slik at vi kom rask ned på sykehuset, men nei. De rotet mye frem og tilbake om de skulle klippe navlestrengen eller ikke, så jeg fikk inntrykk av at de ikke visste helt hva de drev på med. Dessuten skjedde dette tidlig på morgenen midt i den værste sprenkulda i vinter, så det var rimelig kaldt i leiligheten. Så jeg ville egentlig bare komme meg på sykehuset, så tiden før jeg kom dit virket uendelig lang. Tror det tok ca 2 timer fra han var født til vi kom til sykehuset.

 

I ettertid har jeg tenkt en del på alt som kunne ha gått galt, og hvor heldig jeg egentlig var for at det gikk så fint. Selv om hjemmefødselen ikke skremte meg, så vil jeg helst føde på sykehuset neste gang. Har hørt av mange at ved styrtfødsler så er det svært sjelden koplikasjoner, og det tror jeg nok stemmer.

 

Lykke til med fødsel :) Ikke vent for lenge før du drar til sykehuset iallefall...Hvor langt er du på vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :)

Ikke langt på vei det hele tatt, 8 uker :) Men man gjør seg jo sine tanker allikevel :) Vet ikke helt om jeg vil innlegges før termin heller, da ender jeg vel opp med 3 uker før, ettersom sistemann kom 2 uker før tida... Hmmm. Hater sykehus, vil helst føde og så reise hjem med en gang :) Og jeg jobber på sykehus, haha.

Din erfaring med ambulansepersonellet er jo betenkningsfullt. Sånt er ikke bra. For jeg håper jo at hvis det skulle være så galt så ønsker jeg jo også å komme meg ned rimelig kjapt. Sist gang var jeg utslitt og mistet riene da baby var ute, dermed klrte jeg ikke selv å få ut morkaka. Måtte legges i narkose og den hentes ut manuelt. Så jeg vil jo kjapt ned :) Hmm, får vel lytte bedre til kroppen min da og heller ringe en gang for mye :)

 

Tusen takk for info, det hjelper veldig det !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...