Gå til innhold

Hvordan er deres 3- åringer?


FanteGuri

Anbefalte innlegg

Jenta vår er blitt en skikkelig trassig unge. Tidligere var det bare enkelte dager hun skulle trasse og sutre for alt, men nå er det 1 eller flere episoder hver dag feks;

-Hun hører ikke etter når jeg snakker til henne, svarer ikke når jeg spør henne om ting.

-Hun nekter alltid når vi vil ha henne med på badet for å skifte bleie.

-Hun kan begynne å gråte eller bli kjempesint, hvis hun ikke får det som hun vil; type legger seg ned på gulvet og hylgriner, dytter eller sparker oss foreldrene, kaster ting i gulvet, tramper i gulvet.

-Hun kan løpe å gjemme seg, når vi har det travelt eller skal ut.

- Hun kan bli kjempesint hvis hun har tenkt å gjøre en ting selv og hun enten ikke får det til selv, eller vi ikke synes hun skal gjøre det selv.

 

Hun oppfører seg også trassig i barnehagen; gråter for at noen andre barn har den leken hun kan tenke seg å leke med, gråter når hun ikke får viljen sin, snakker med sutrestemme. Kjenner at jeg blir lei meg når de i bhg forteller meg at jenta har grått og sutret endel nesten hver dag, og de spør hva vi gjør hjemme i forhold til dette problemet.

 

Vel det er sannelig ikke lett å vite hva vi skal gjøre, men vi har alltid hatt faste rutiner i forhold til morgen- og kveldsstell og måltider.

Hun er heldigvis lett å legge om kvelden.

Vi prøver å skryte så mye vi kan over god oppførsel.

 

Når hun ikke vil samarbeide, forsøker jeg å forklare hvorfor vi må gjøre en ting, jeg forsøker å telle til 3 for å få henne til å komme, forsøker å gi henne valget om å gjøre det selv eller jeg må gjøre det for henne, forsøker slike utsagn som; "jeg tror x har mistet ørene, for hun hører meg ikke", "jeg tror x har mistet beina sine, for hun kan jo ikke gå", " jeg lurer på om x greier å rydde opp lekene, greier å spise opp maten sin osv". Har også forsøkt å overse henne, det fungerer noen ganger.

 

Hvis ingenting av dette virker, får hun en advarsel om at det ikke blir barnetv til frokost om hun ikke oppfører seg under morgenstellet, eller lesing i bok, hvis hun ikke hører etter under kveldsstellet. Har prøvd timeout, men har ikke lyktes med dette enda.

Ofte velger hun da å samarbeide og kan be om unnskyldning og love at hun ikke skal gjøre det mer, men det kan gå bare noen timer, så er det igang med trasset igjen..

 

Noen med gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke så veldig mange råd, for treåringen vår er ikke helt der ennå. Hun er nettopp blitt tre år, og er ganske medgjørlig. Det vi gjør, som kanskje du også gjør, er å "advare" henne på forhånd når noe skal skje, for eksempel: Om 10 minutter må vi kle på deg og kjøre i bilen, om 5 min...etc. Det funker bra her. I tillegg bruker vi avledning når hun begynner å bli trøtt og sint, f.eks snakker med henne om noe helt annet og overser temaet hun er sint for (f.eks: Jeg vil se mer tv!!!, så snakker vi med henne om hva som skjedde i bh den dagen). Får hun raserianfall overser vi henne til hun roer seg litt (men er helt i nærheten av henne), og prøver så å snakke om noe hyggelig når hun har roet seg litt, f.eks elsker hun å høre historier fra da hun var liten baby.

 

Aner ikke om dette er pedagogisk riktig.

 

Men jeg tror treåringer er ekstremt ulike, og ikke sikkert det virker på en annen personlighet. Vår har helt fra fødselen av vært ganske rolig. Men sier de ikke at barn med sterk vilje blir spennende voksne? Ikke det at jeg sier at jenta mi ikke er spennende altså :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...