Gå til innhold

Må jeg ha praktisk pedagogisk utdanning for å kunne jobbe som lærer?


GreitÅVæreAnonym

Anbefalte innlegg

Jeg har realfagsbakgrunn fra høgskolenivå, og er nysgjerrig på læreryrket. Noen som vet hva slags pedagogikk jeg må ha for å kunne jobbe som lærer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ta Praktisk-Pedagoisk-Utdanning, dette er 1 årig, men kan også tas deltid over 2 år som delvis nettbaserte studier mens du jobber. Du kan sikkert få deg jobb uten, men du "må" egentlig ha pedagogikk for å jobbe som lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få litt inntrykk av hvordan det er å være lærer kan du jo melde deg som vikarlærer på skoler i nærheten der du bor, det er det ofte bruk for (hvertfall på en del skoler). Du kan også søke på jobber som blir utlyst og bli ansatt for 1år av gangen, men fast jobb får du ikke uten å ha pedagogikk. Hvis du liker deg i skolen finns det studier i pedagogikk som er lagt opp til at man skal på samlinger i helger og skoleferier sånn at man kan ta det samtidig som man jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk. Utdanningen må i allefall tas ved siden av 100% jobb, derfor håpet jeg nemlig at det var mulighet for nettbaserte studier og deltid. Det blir vanskelig å være ute i praksis ettersom jeg har jobb.. Derfor jeg lurte på dette med PRAKTISK pedagogisk urtdanning.

 

Men da høres det jo ut som det er en mulighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet du må ha noe praksis også selvom studiet er beregnet å ta ved siden av full jobb som lærer, men jeg tror at de fleste skoler tilpasser seg det greit hvis du allerede er i et vikariat der og de er fornøyd med deg. En jeg kjenner tar studiet nå og hun har til og med fått ordnet det så hun får full lønn de ukene hun er i praksis på andre skoler. Noe av praksisen kan tas i egen klasse, egen skole, men noe må man på andre skoler også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får sjekke opp litt. Jobber ikke som lærer forøvrig.. Og har ikke lyst til å informere arbeidgiver om at jeg lukter på "nytt beite". Foreløpig er dette bare en vag tanke og nysgjerrighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...