Gå til innhold

Allergifri bursdag:)


Villa Perlesukker

Anbefalte innlegg

Minsten sin bursdag er i neste måned og jeg har alltid spurt om det var barn som hadde glutenallergi. Fikk jeg høre at noen hadde det laget jeg en glutenfri bursdag slik at mødrene til allergibarna slapp å ta med seg masse egen mat.

 

Men nå tenkte jeg å skrive at om noen har allergier uansett hva så skal jeg tilpasse meg. Men hvilke allergier kan jeg forvente?

 

Noen av dere som har barn med allergier eller som også lager allergifrie bursdager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egg er en ganske vanlig en, og melk. Har selv en med eggallergi, og gjett om hun blir lykkelig om hun kommer steder og kan spise som de andre! Ikke så mye nå lenger når hun er større, men spesielt før var det toppen av lykke for henne å kunne "være lik" de andre ved bordet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at jeg har en gutt med cøliaki og blir så glad for å les slikt.

 

Ingen har noe sinne skrevet slik på en invitasjon han har fått, jeg ringer alltid selv og sier ofra. Men det er da ofte med gråten i halsen fordi jeg ikke vil være til bry samtidig som jeg er så stolt over hvordan guttungen takler sykdommen.

 

Spør alltid om jeg skal ta med noe, men som regel baker de muffins til han. Men en gang hadde foreldrene til bursdagsbarnet laget sjørøverkake som han også kunne spise, og skal si det var stjerner i øynene hans da han kom fra den bursdagen :o)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergi mot egg skal jeg nok klare men allergi mot melk blir kanskje verre men jeg skal lese litt rundt om.

 

Min gamle nabodame hadde to barn med glutenallergi og da jeg så hvordan de opplevde bursdager og hvor lei seg barna var som ikke kunne spise det som ble laget så fikk jeg vondt i meg.

 

Så fra den dagen har jeg alltid skrevet PS. Mamma kan bake glutenfritt om det er nødvendig. Og det har ofte vært mødre som har ringt og sagt ifra.

 

Det skal jo egentlig ikke så mye til bare man vet det på forhånd og så får man jo tips fra mødrene til allergibarna ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe kakemonsterdamen: gulesider har nøtteallergi og påstår at jeg har prøvd å ta livet hans 4 ganger nå hihi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har barnebursdagen de siste årene vært tilpasset glutenallergiker, laktoseintollerant, nøtteallergiker, vegetarianer og muslim.

 

Når det gjelder mat synes jeg pizza har vært greit, de kan jo varrieres. Glutenfrie bunner, en uten kjøtt og noen stykker uten ost.

 

Til kakebordet så kjører jeg tradisjonelt med sjokoladekake, muffins og gelé. Først brukte jeg langpannekaken til toro som er glutenfri, men den likte vi ikke noe særlig. Nå har jeg bare byttet ut hvetemel med glutenfri melblanding på en oppskrift jeg allerede likte - og kaken ble faktisk enda bedre! Til geléen kjøper jeg alltid en liten boks vaniljesaus som er laget på havre eller soya i tilleg til vanlig. Så har jeg alltid rikelig mengder med jordbær, blåbær og bringebær, det er veldig poppis :-)

 

Jeg pleier alltid å skrive menyen på innbydelsen (melkefri pølser, glutenfri sjokoladekake osv) med en oppfordring om å gi beskjed dersom det er andre hensyn som må tas. Hvis det er mange allergier å ta hensyn til så kan det jo være vanskelig å få til at alle kan spise alt, men at alle kan spise noe er fult overkommelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å skrive på invitasjonen at de kan gi meg en sms om det er noen allergier. Jeg har kun fått en mld om en som ikke kunne spise svin. For meg så er det en selvfølge, men har ikke fått andre invitasjoner der det har stått. Men vi har god kontakt med de andre foreldrene, så vet ganske mye om ungene slik sett.

 

Egg, melk og gluten er vel det mest vanlige,vi har ett familiemedlem som har egg allergi. Så noe er vi vant til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langpannekaka til Toro er faktisk uten melk, i hvert fall har vi servert det til barn som ikke kan drikke melk... Passet bare på å laget fyllet på Melange uten melk, så gikk det så bra så!

(En superglad gutt som var på besøk hos oss, hadde ikke spist sjokoladekake på tre måneder og ENDELIG kunne han spise kake igjen... :o) )

Du får vel pølser uten melk i også, ellers brukte vi endel fiskepinner i lompe vi, for det var mange ulike religioner der vi bodde før å ta hensyn til... ;o)

 

Er enig med deg da, er jo så koselig å kunne ta hensyn til de små gjestene og forsøke å tilrettelegge for at alle skal kunne spise det samme! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.detsoteliv.no/

 

HER kan du finne en sjokoladekake som heter:

Crazy Chocolate Cake som er uten egg og melk

 

Jeg laget den (trippel porsjon) som en stor skattekiste med gullpenger i og 3 årslaget til junior ble en suksess, hehe:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi godt kjent med melkeallergi (som heldigvis ser ut til å vere frå-vokst), og spør alltid på førehand om det er noko å ta hensyn til i matvegen når vi inviterer folk vi ikkje kjenner så godt. Veit sjølv kor utruleg stor pris eg sette på det når vi slapp å ta med alt sjølv viss lille skulle ete noko ein eller annan plass.

 

Har enno ikkje hatt behov for å bake glutenfritt, men når den dagen kjem tar eg det som ei utfordring.

 

Her i huset har vi brukt (og brukar litt enno) havremelk, den er mildare på smak enn soyamelk (mange er og allergiske mot soya), og mindre søt enn rismelk.

 

No skal vi straks feire 5-årsdag og eg har tenkt å la ungane lage sin eigen pizza. Eg lagar mange små pizzabunnar på førehand, og så får ungane sjølv velge kva dei vil ha på. Då blir det og ganske greitt å styre unna ting som det enkelte barnet eventuelt er allergisk mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint du har den innstillingen!

Har selv en på 8,5 som har cøliaki. Jeg har stort sett ringt rundt når han har vært invitert i selskap, og spurt om jeg skal sende med noe glutenfritt. Stort sett har jeg fått til svar at "nei, selvfølgelig ikke, vi fikser mat her som han kan spise. Skulle bare mangle!" Og jeg takker, og blir glad. Noen ganger har jeg også blitt oppringt på forhånd med spm om "hva kan vi servere som "X" også kan spise?".

Bare en gang har vi blitt møtt med en litt likegyldig holdning til at han trenger glutenfri mat, og "jaja, dere får nå bare sende med noe, da...." Det ble litt skeive blikk fra foreldra da han kom med matboksen sin med muffins.... Da kom han hjem uten å ha spist noe særlig, og hadde ikke syntest det var så kjekt.

Så igjen, supert at du tar initiativ til å ta hensyn til at alle skal kunne spise trygt og kose seg hos deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...