Gå til innhold

Baby 4,5mnd våkner oftere og tidligere for hver natt... Hjelp!!!


♥ McQueen♥

Anbefalte innlegg

Igår våknet han kl 23.50. Han blir lagt mellom 20-21 og har sovet til ca 03. Men de siste ukene er det blitt stadig tidligere og altså i går før midnatt!!! Forferdelig slitsomt...

Ammer og får litt mme rett før sengetid. Noen med tips til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville lagt ham i 19-20 tiden og kuttet ut all soving på dagtid etter klr 16. Hold det i en uke og kutt ut dagsoving etter kl 15. Da vil jeg tro du får en lenger natt :-) Men, det tar litt tid å snu en rytme, så gi det minst en uke der du er helt konsekvent før du gir opp. Og stå selvsagt ikke opp før et bestemt klokkeslett uansett, f.eks kl 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du når han våkner da? Tar det lang tid før han sovner igjen og våkner han framdeles kl tre?

 

Min er like gammel, legger seg ofte i åtte-ni tiden. Men jeg vekker henne rundt midnatt for å gi melk. Hun våkner likevel i tretiden eller litt senere. Mer melk og sovner igjen.

 

Siste mnd er det derimot blitt tidligere og tidligere morgen her i huset. Nå er vi ofte ferdig med første formiddagsblunden hennes omtrent på den tiden vi sto opp for 1,5 mnd siden.

 

Rutinene endrer seg fort nå i starten hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra å ha sovet 6-7 timer i strekk på natten fra han var 6 uker begynte min sønn å våkne hver 3., 4. time igjen rundt 4 måneders alder. Han var sulten og trengte å begynne med grøt.

 

Vi nevnte problemet på hs da han var 4 mnd, men de sa vi skulle vente med grøt, rutiner endrer seg osv bla bla. Da vi kom tilbake på kontroll ved 5 mnd viste det seg at vekten hans omtrent ikke hadde økt, og de sa han er sulten -begynn med grøt! Vi hadde så smått begynt litt da, men hadde kanskje vært greit om de hørte på min oppfatning av problemet en mnd tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som ElleMelle. Omtrent nøyaktig 4,5 mnd gammel begynte vår yngste å sove dårligere. Dette forsto vi var fordi han behøvde mer mat, og startet introduksjon av grøt. Likevel hjalp ikke dette så veldig mye, vi har hatt lang tid med nattamming osv.

 

Jeg tror faktisk det er nyttig å høre at dette er helt vanlig, og at du ikke kan regne med å ha en baby som sover hele natten før h*n er litt større. De som har det er heldige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gutt på nesten samme alder, 5 måneder, og her i huset er det akkurat likt. Han har sovet veldig godt siden fødselen, var på en måte "ferdiginnstilt", sovnet rundt 19 og våknet bare en gang eller to i løpet av natten. I begynnelsen kunne han til og med sove til 9 om morgenen. Nå har det snudd, han sovner til samme tid og sover godt på kvelden, men våkner oftere og skal ha mat. Den siste tiden har han våknet helt mellom 3 og 5 og er lys våken. Ligger og hoier og sparker i senga så han vekker jo hele huset. Hehe. Smørblid da. ;) Vi gir ham grøt og grønnsaksmos på dagen, men han har ikke helt spiseteknikken inne ennå. Virker som det er helt normalt å få litt urolig søvn rundt den alderen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt enig med dem som skriver at man kanskje bare må finne seg i å ha dårlig nattesøvn når man har små barn. Selv har jeg tre små, og at jeg må opp annennvher time på natta er normalt. Prøver å ta meg igjen ved å legge meg veldig tidlig noen ganger, og sover en sjelden gang på dagtid når de to eldste er i bhg.

 

Immidlertid; da minste her var litt over 3 mnd, begynte han å våkne HVER time på natta. Etter en stund, begynte vi med grøt på kvelden. og det hjalp. Da gikk han tilbake til å våkne bare et par tre ganger på natta igjen. Nå har han blitt 5 mnd, og begynt å sove dårligere på natta igjen. Vi har akkurat starta med mer fast føde på dagen, så får vi se om det hjelper :) (Ikke alltid at disse helsesøtrene har rett men, min var faktisk enig i at vi skulle gi ham fast føde, selv om han ikke er 6 mnd enda).

 

Så mitt tips til deg blir da: Prøv med litt fast føde, hvis det ikke funker infinn deg med situasjonen. Man er da småbarnsmor i bare noen år, og man funker fint med bare 4 timer søvn i dønget en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da snupp var så liten la vi henne i 23-tiden. På den måten fikk også vi voksne litt sammenhengende søvn. Dagsovingen var da akkurat når det passet henne. Sov 6 timer sammenhengende om "natten".

 

Leggetid i 19-tiden begynte vi ikke med før nærmere 10 mnd. Da var hun mer aktiv på dagen og helt klart trøtt om kvelden + at søvnmønster på dag var etablert (2 ganger om dagen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine var akkurat sånn på den tiden. Veldig slitsomt og frustrerende. Begynte med grøt og det ordnet seg. De var rett og slett sultne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med samme problemet er at barnet er sultent og trenger mer mat på dagtid for å holde ut like lenge på natta... Med eldste startet vi med grøt ved 4mnd alder, og minste startet allerede da han var 11 uker... Da våknet han annenhver time og var helt fra seg... Ville nok forsøkt å starte med litt grøt f.eks. Det tar litt tid før man kommer opp i stor nok porsjon til at det hjelper, så å våkne flere ganger om natta blir det nok en stund framover;) Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...