Gå til innhold

Når er det vanlig at unger starter på fritidsaktiviteter?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker rundt 6 år?

Hvor gammelt va r ditt når h*n begynte på noe? Hva slags aktivitet er det?

 

Var det dere som valgte aktivitet, eller tok dere i betrakting barnets talenter og interesser? Mange spørsmål ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fast, så tenker jeg skolealder. Før det har vi vært på litt turn, barnetrim osv, men ikke hver gang. Dette begynte vi med når de var ca 1 år eldste og 8-9 mnd med de minste (var med søsken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største jenta mi har nettopp begynt på turn(gymlek), hun fyller 3 år i november. Det er bare tre kvarter èn gang i uka, og foreldrene er med. Kjempegøy og et fint grunnlag for all type aktivitet/trening senere i livet siden man trener styrke, koordinasjon, balanse, smidighet....

 

Hva hun ender opp med å gjøre senere, når hun selv skal velge aner jeg ikke, men turn er en fin start, og hun elsker det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt begynte med svømming da han 6mnd. Nå er han 5år og svømmer som en fisk. Henter ting under vann, og øver seg nå på stup. Han stortrivs med svømming.

 

Vi har også prøvd å få han med på barneidrett som er veldig populært her blandt nabobarna, men gutten min synst det er for mange regler der - og han føler disse reglene hemmer han i å ha det gøy. Jeg er litt uenig i det, men om ikke gutten vil gå så er jo det helt ok.

Han gleder seg til han blir 6år ford kan han begynne på fotball.

Han har etterlyst dans, noe han gjerne vil lære, men et slikt tibud har vi ikke her.

 

Det er ellers mange ting jeg vet han vil like å begynne med, men vi satser på tilbud man ikke trenger å kjøre til da jeg vet at han da kan vokse seg inn i rollen selv når han blir eldre.Hvor mange år gidder jeg liksom å kjøre han til sykkeltrening når teningen er 2 ganger i uken! Så for meg må begge trivs med aktiviteten - ikke bare han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har akkurat startet med fritidsaktiviteter for sønnen vår på 4,5 år nå. Hvis han ikke vil fortsette der, så kommer vi nok til å legge det på is, og heller starte med aktiviteter senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begynt på babysvømming når de har vært 3-4mnd og fortsatt på svømming etter det. Eldste er nå 3år og svømmer et par meter selv og elsker å være i vannet, så det er vi veldig glade for at vi har gjort. Mer enn den ene tingen i uka kommer han ikke til å være med på før han blir eldre. Vi vurderte en stund å kutte ut svømmingen og heller prøve turn ettersom han klatrer, stuper kråke og balanserer mye selv hjemme, men ettersom han liker svømmingen så godt selv, så har vi valgt å fortsette med det. Danse liker han også, så det har jeg også lyst til at han skal prøve i en eller annen variant etterhvert, men det blir nok lenge til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg holdt igjen med vilje, altså oppmuntret ikke til noe, så lenge som mulig med eldstemann. Han hadde heller aldri noe stort ønske om fotball e.l. Han prøvde ishockey etter farmors ønske som 5-åring, men likte det ikke. Nå går han i 5 klasse og begynte ifjor på terrengsykling og jeg skal prøve å få ham inn i alpinklubb nå da han elsker snowboard. Han er 11 nå. Jeg holdt igjen så lenge da jeg syntes dagene ble for korte og ved skolestart synes jeg det var viktig med tid til lekser og lek.

Med minstemann startet imidlertid fotballkarrieren nå i en alder av snart 6. Han er en helt annen type gutt og kjeder seg fort. Får bare håpe det ikke går utover lekser når han begynner på skolen neste år. Jeg er veldig opptatt av å lære ungene mine at skolen går først, at den legger hele grunnlaget for hvordan livet blir senere. Og det er de inneforstått med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi startet på turn og fotball når hun var 4 år. Hun sluttet på turnen så nå går hun kun på fotball.

 

Var kun de to aktivitetene som fantes til 4 åringene her jeg bor, så da fikk hun prøve begge og velge det hun likte best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene våre har vært 3 år da de begynte på turn fast 1 gang per uke.

 

Vi valgte aktivitet, og ettersom turn kan være grunnlaget for mange idretter valgte vi det til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste begynte på turn når hun var 4 år, holdt på ett år bare. Begynte på riding når hun var 6 og holder på enda.

Hun på 5år går på riding, men det er ikke hver uke slik som hun eldste.

 

Vi har ikke valgt noe, ungene selv som har valgt hva de har lyst til. Jeg syns ikke jeg skal bestemme hva de skal gå på. Hadde mine foreldre gjort det så hadde jeg ikke gått på det jeg fikk på for å si det slik. De hadde ikke meldt meg på slalomtrening og kickboxing for å si det pent...... Turning var jeg med på, men mamma hjalp til der så jeg hang igrunn bare med. Min søster trente noe annet i samme hall når turningen var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter begynte på danseskole 4år gammel og ishockey 5 år, nå er hun 6år og går på dette fortsatt. Vi har ikke presset henne, er noe hun selv vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...