Gå til innhold

Havregryn til frokost.


Villa Perlesukker

Anbefalte innlegg

Barna har fått dilla på havregryn til frokost. Den ene vil ha det med noen rosiner oppi, den andre vil alltid ha bringebær mens mini vil ha sukker i.

 

Spiser deres barn havregryn? Og hva har dere eventuelt oppi?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er vant til litt sukker eller syltetøy, evt banan, på havregryn og melk.

 

jeg lager ofte havregrøt ellers går det mye i hjemmelaget musli:

 

200 g hasselnøtter

120 g mandler

250 g store havregryn

250 g små havregryn

140 g solsikkefrø

70 g sesamfrø

70 g gresskarkjerner

3 ss olje

4 ss honning

200 g dalder, hakk opp i små biter

200 g tørkede aprikoser (svovelfrie) hakk opp i små biter.

 

Sett ovnen på 130 g varmluft.

 

Varm olje og honning forsiktig på svak varme til honningen smelter

 

Hakk nøttene og gresskarkjernene

 

Bland gryn, nøtter , frø og honning/olje. Det skal være ganske tørt så bare rør en god stund til alt er jevnt fordelt.

 

Strø dette utover to stekebrett med bakepapir (ikke silikon). Stek i 30-35 minutter til blandingen er lett gylden og litt sprø (den blir mer sprø når den avkjøles). Rør av og til under stekingen.

 

Bladn frukten med blandingen i mens det er varmt. Avkjøl og oppbevar i en tett boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj kakemonsterdamen det der hørtes godt ut den skal jeg sannelig teste ut :)

 

Takk for oppskriften :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, spesielt 8 åringen som aldri har vært noe på brødmat er veldig glad i dette. Han spiser det med melk og syltetøy, helst blåbær. Sånn naturlig søtt syltetøy.

 

Er veldig glad i det selv også, la det stå litt med melken slik at grynene blir helt bløte og så sukker på...mmm... men, har ikke spist det på evigheter nå. Skal ned i vekt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her går det i gule rosiner, et dryss med Solfrokost, sukker, banan, upolerte sesamfrø, solsikkekjerner, hakkede nøtter og gojibær.

 

De får bare velge en av de søte tingene, er litt streng på det;-)

 

Og muslien skal definitivt prøves ut, hørtes veldig godt ut! Har bare lagd musli en gang før, for mange år siden, og husker det var veldig, veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille på 3 år et gjerne berre havregryn med (havre)melk. Storebror på 5 likar godt at vi blandar havregryna med go'dag blåbær, han pleier og "berre" å ha melk på. Av og til vil dei ha banan- eller eplebitar oppi.

 

Dei er og glade i havregraut aom eg lagar av havregryn, go'dag blåbær, hakka aprikos eller eple, kanel, eg smuldrar knekkebrød eller kavring oppi, linfrø, osv. Det eg har for handa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...