Gå til innhold

Hvordan formidle at man tror barnet kar kiss eller lignende?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ei jeg kjenner har en nyfødt gutt som er så stiv i nakken. Han har skuldrene trekt opp mot ørene og vil ikke snu på hodet. Surkete og utilpass og ville ikke ta brystet. Dette ble forklart med at han var for sulten og de begynte med flaske. Det ble litt bedre, og ble selvsagt forklart med at han trengte tillegg, så puppen ble lagt på hylla for godt. Men jeg tror jo det ble bedre fordi han da ikke trengte snu hodet for å få i seg mat, maten kom jo rett frem i fra. Så ja han ble bedre av å få flaske, men ikke pga innholdet i flaska, men pga retningen det kom ifra. Han er like stiv i nakken, kjennes godt når man holder han, virker forknytt og stiv, ikke babymyk og "deigete" som en baby skal være.

 

Har forsøkt å hinte frempå, men merker at mamman (og resten av familien) mener at flaske er best og pupp er dumt og at han som naturlig er bare sa ifra at pupp er ikke bra nok. Hører med til historien at alle barn i den familien har fått flaske fra 6-12 uker, og at unnskyldningene alltid er "kolikk". Syns så synn i ungene der, ikke får de den morsmelka de har godt av, og ikke blir nakkeproblemer tatt på alvor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville droppa kommentaren om amming vs flaske, for det er ikke ditt problem. men jeg ville kanskje ymta frempå om nakken, fortalt at du har hørt noen blitt bra av behandlinger, osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjerp deg! Flaske eller pupp spiller ingen rolle, ungen får mat og DET er det viktigste. Blir utrolig provosert av dere som synes folk som ikke ammer er noen monstre og at det er SYND i ungene våre.

 

Det du burde fokusere på er nakken hans, ikke hvordan foreldrene putter i ham mat. Makan altså, alt man skal legge seg oppi.

 

Du kan si rett ut til dem at du ville sjekka den nakken fordi den er veldig stiv, men seriøst, tror du ikke helsesøster kommer til å se dette hvis det er så tydelig for deg? Hvis du tror hun er inkompetent får du ringe henne da og si fra at hun må sjekke når venninna di kommer innom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med flaskematingen og ammingen ville jeg ikke tatt opp med henne,kan lett bli tatt i verste mening.

Men det går jo ann å si at du synes barnet er så unaturlig stivt i nakken at du vil anbefale de å få barnet undersøkt av noen som kan hjelpe. Du kan jo komme med eksempler på at det har hjulpet andre, og at det er jo verd et forsøk uansett med en tur til kiropraktor hvis barnet er urolig. Forklar at hvis det er kiss er det utrolig viktig å behandle så ikke det videreutvikler seg til kidd.

Men tror ikke kiss er arvelig om det er det du mente med at barna i familien får flaske. Noen familier er bare ikke like overbevist av ammepropagandaen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har IKKE sagt noe om dette med flaske/pupp, jeg har kun snakket om kiss/kidd, nakkestivhet osv. Det med flaske/pupp var her med kun for å illustrere at mor/familien er meget opphengt i at flaske er bedre, og at det derfor er vanskelig å nå inn til dem ang årsaken til at ungen er utilpass. For i deres øyne er grunnen til at det er blitt litt bedre at han får erstatning. OG dermed er alt i orden nå. At jeg i tilegg syns det er trist for hele familiens samling av barn at ingen får morsmelk mer enn noen uker tar jeg på egen kappe, og har ikke tenkt å si noe om akkurat det. Selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror absolutt ikke helsesøstre er så informert om kiss og liknende plager. Disse barna må behandles av kiropraktor eller manuellterapauter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...