Gå til innhold

Til dere glutenmødre/ noen som har peiling på gluten.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan oppdaget dere at deres barn hadde glutenallergi/intoleranse?

Jeg har en liten gutt på 8 mnd som den siste mnd har kastet opp mye på kvelden, som regel etter grøt og jeg er redd han kan være allergisk mot gluten. I begynnelsen tenkte vi at han hadde fått for stor porsjon, men han bør jo kunne takle en full porsjon nå eller? Han har også fått masse utslett på hele kroppen. (Det kan selvfølgelig være noe annet også og trenger ikke å ha sammenheng)

Håper noen kan hjelpe meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde utslett/spy hadde mer retning melkeallergi, men at glutenallergi/cøliaki gikk mer på magevondt og rennede/slimete avføring.

Skrevet

eldste jenta har/hadde litt inntoleranse for melk. Hun hadde slike symtomer som du beskriver.

Cøliaki trodde jeg som over her gikk på magevondt og tiltider ganske hard avf. samt diare barn/voksne med ubehandlet cliaki er undervektige og slappe?? Mulig jeg tar feil, men kjenner ei med cøliaki og det er slik hun har beskrevet det..

Skrevet

Min gutt fikk påvist cøliaki da han var 14 mnd, det startet akkurat som med din gutt.

En dag kastet han opp på kvelden og slik fortsatte det flere ganger om dagen hver dag i flere uker til han var bare skinn og bein igjen.

I ettertid så jeg også tilbake å husket at matlysten var nedattgående, magen var mye oppblåst, hadde hatt noen små røde utslett og han sov mer enn det som var vanlig.

Har en cøliaki kan en ha alle symptomene eller ingen, finnes ikke noe fasit annet enn at det kan ofte være vanskelig å oppdage.

Vi fikk diagnosen magevirus flere ganger før vi tok saken i egne hender og dro på sykehuset.

Har dette pågodt i en mnd som du skriver bør dere ta det videre. Begynn med å bestille en time hos legen hvor dere ber om utredning, spesifiser cøliaki da mange fastleger ikke forbinder oppkast med dette.

Imens kan dere dra på apoteket og kjøpe en hjemmetest. Disse er ikke 100% sikre, men gir en liten pekefinger. Men er den positiv er det ikke noe feil.

Men du må ikke prøve glutenfri diett for å teste, ikke en gang noen dager. Da blir testene feile og han går glipp av mulig diagnose.

Hos en cøliakiker ødelegges tarmtottene i tynntarmen. Ved utredning tar de gastroskopi for å se på disse tarmtottene. Har han spist glutenfritt vil de være leget og en ser ikke sykdommen.

På disse tarmottene sitter også det som bryter ned laktosen i melken. Derfor kan mange cøliakiere som ikke har startet på diett oppleve å reagere på melk, men dette går over etter kort tid på diett.

Lykke til og gjør noe nå før det går for langt.

Er det cøliaki det kommer av er det veldig ubehagelig for gutten deres da han i tillegg er veldig kvalm og sliten.

Min gikk så lenge med dette uten diagnose at kroppen hans stoppet opp. Han gikk inn i total matnekt og kroppen klarte ikke holde på noe av næring. Måtte legges inn for sondenæring som kroppen brukte 5 dager på å akseptere. Dette måtte vi fortsette med hjemme i flere mnd mens vi sakte lærte han å spise igjen som da han var baby.

Ikke for å skremme, men jeg blir bare så sint når jeg tenker på at hadde de legene jeg var med han til bare tatt den blodprøven hadde mye vært unngått.

Skrevet

kakemonstermosedamen og dolly29.

Det er en myte.

Det er derfor det for hver cøliakiker med diagnose går det en cøliakiker rundt og ikke aner at han/hun har sykdommen. Alle tror en skal ha vondt i magen og problemer med avføringen, gjerne være tynn i tilegg, men det er så mange andre symtomer også.

Oppkast er en av mange symptomer som kan komme av cøliaki.

Skrevet

Takk for godt svar. Matlysten har generellt vært litt laber den siste tiden ja. Blir veldig usikker på hva dette kan være, tenker selvfølgelig at det kan være et vanlig magevirus, men siden han kaster opp så ofte etter grøt på kvelden tenkte jeg plutselig på cøliaki. Det er jo ikke før nå han har fått i seg større mengder gluten. De første grøtene var jo glutenfrie.

Så det skal bare en blodprøve for å stille diagnose?

Frokostquiz: stakkars gutten din. Høres helt forferdelig ut at kroppen stoppet opp og at han ikke klarte å holde på maten og til slutt nektet å spise. Håper det går bedre med han nå:)

Skrevet

Jeg synes absolutt det kan høres ut som cøliaki, så hadde absolutt begynt å mase på legene idag.

Diagnosen stilles ved gastroskopi, men før det tas en blodprøve. De ser de etter antistoffer, jernmangel og B12 mangel. Dette forteller som oftest om det er cøliaki eller ikke, men for å få diagnosen på papiret og da også rett på grunnstønad må det utføres gastroskopi. Det er da som sakt viktig at en ikke spiser glutenfritt før gastroskopien er unnagjort.

Grunnen til at den manglende blodprøven hos min gutt gjør obs å meg så sint var at da den tilslutt ble tatt viste den så sterkt cøliaki at han kunne ha fått gastroskopi fortere og kuttet ut flere uker av den vonde delen av sykdommen.

Han har det supert nå, er frisk og raskt gutt på 4 nå. Vet selv hva som feiler han og obs på at han ikke må spise noe som en voksen ikke har godkjent.

Har også lært seg å spørre om ting er glutenfritt.

Men følesen han fikk av å spise før diagnosen henger litt igjen ved at han er veldig kresen. Men det jobber vi med og ser bedring hele tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...