Gå til innhold

Hjemmelaget julekalender - tips ønskes :)


Julelita

Anbefalte innlegg

Da vi var små hadde vi en hjemmelaget julekalender (mamma laget til vår første jul) med ringer som hun bandt små gaver i. Dette var så koselig, og jeg vil gjerne gjøre noe lignende for snuppa. Nå er jeg ikke verdens mest kreative person, så jeg lurer på om noen av dere har noen tips eller inspirasjon å dele med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det nærmer seg jul får bl.a. apoteket små dingser som passer til julekalender. F.eks. små figurer som inneholder badesåpe. Ellers kan du legge en lapp hvor det står at dere skal bake pepperkaker, andre ting er hårstrikker, spenner, små kjeder/armbånd, liten melkesjokolade, en kjærlighet på pinne osv. Det kommer jo litt ann på alder (og hårmengde.. he, he) og hva hun liker. Ting kan koste fra et par kroner til 20 kroner kanskje, og ellers ha noe ekstra fint på selve julaften. Da hadde vi en dvd-film.

Er sååå mye småtterier man kan pakke inn :) Og så koselig :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :)

Jeg mente egentlig tips til å lage selve kalenderen, ikke pakkene. Husker ikke motivet på de vi hadde i barndommen. Husker heller ikke om den var brodert eller sydd eller hva det var. Tenker kanskje noen av dere har vært borti ulike typer kalendre?

Gleder meg til å begynne å lage små pakker, men først må kalenderen fikses. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lagd et lite juletre i litt tykk hobbyplate. Tegnet på 2 like juletrær (så stort man måtte ønske). Skjært ut med stikksag. Så har jeg skjært ut spor på midten fra toppen på den ene delen, og fra nederst på den andre, slik at de kan tres oppi hverandre. Da blir det et juletre som kan stå av seg selv. Malt treet grønt. Boret hull rundt omkring som jeg kan henge bånd med gaver i. Og så pynter vi det litt ekstra med glitter og slikt dagen før advent begynner. Har vært veldig populært til mine barn.

 

Ellers så lagde jeg en til min lillesøster en gang. Jeg brukte en korktavle som utgangspunkt, som jeg malte. På den øverste 2/3 av tavla (satte tavla på høykant) limte jeg på malte trolldeigfigurer slik at det skulle forestille nissens verksted. (Lagde noen nissefigurer, diverse pakker, noen leker av forskjellig slag, og så ramme rundt med sprosser slik at det så ut som om man så inn på nissene gjennom et vindu). Nederst på korktavlen banket jeg inn små spiker til å henge adventspakkene i. Hun er nå 20 år, og bruker den fortsatt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glansbildebok, og div glansbildeark i noen gaver.

Klistremerkebok og klistremerker i gaver

sånne LPS dyr i 3 pk ta ut en og en og pakk inn, evn kjøp større slike pakker,og del dem opp i mange små.

sånne små kluter man skal legge i vann.

plaster-pakke, ihvertfall veldig poppis her ;)

julebarne cd

slike ting man ellers "trenger" i desember

nisselue/drakt

nissesminke

luciadrakt

glitter pakke

julepynt til barnerommet

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster hadde en brodert, men ringer til å henge pakkene på.

Jeg hadde en lang og litt smal kalender som var litt mindre enn en dør, mamma hadde limt på filt nisser, 24 like og hver hadde en ring til å henge pakker på. Øyne tror jeg alle nissene hadde (nå mangler det noen, men det er litt av sjarmen)

 

Jeg har sydd til ungene her. Siden vi har fire unger har jeg laget en med fire engler på, en engel til hver de har en ring på seg. Jeg må henge på pakkene hver kveld. Vi har ikke plass til fire pakkekalendere i huset, hvertfall ikke når mormor ordner alle pakkene og det er ikke bittesmå gaver hver dag. Tror det var i en Tilba bok jeg fikk mønsteret til engelen.

 

Man kan lage snor på veggen eller taket og hente klyper på, henge ullsokker som man kan legge gavene i. Henge alle pakkene i vinduet på rommet, men store tall på slik at vinduet blir fult. Jo nermere jul man kommer jo tommere blir vinduet.

 

Ungene får en adventkrybbe som kalender hver jul også, samme sak som farmor pakker ikke hvert år. (farmor har laget den og hun syns det var litt gøy å pakke den inn som en kalender, og hadde ikke planer om å pakke den inn hvert år, men ungene pakker den ned selv og gir den til farmor nyttårsaften. Jeg får ikek lov å pakke den inn engang) men den får vi i en fin trekurv som vi har stående vedsiden av der vi skal ha krybben)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er født ca på slutten av 70-tallet som meg, så hadde du mest sannsynlig en kalender som hadde striebakgrunn med et bilde av filt på og med ringer til å henge gavene i. Hvis du vil lage en sånn, så kan du jo lage et juletre, en julenisse som spiser grøt med mus rundt el av filt. Jeg tror noen av kalenderene jeg har sett oppgjennom årene har vært avstivet, men det trenger de egentlig ikke å være hvis bakgrunnen er av filt, da kan du bare kante med kantebånd og henge den opp på veggen.

 

Ellers har Panduro noen få forslag her:

http://www.pandurohobby.no/pan/IboxServlet?QRY=kalender&p=IXS750&m=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å lage en kalender som de kan ha stående med skuffer i.

 

Jeg har en ide om å lage fronten som en figur og så ha små skuffer i. Jeg vet ikke ennå om jeg får det til for det skal jo en del snekring og liming til ;)

 

Jeg er litt lei av kalendere som henger på veggen og blir overfylte hvor pakkene faller av osv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, utrolig mange gode forslag dere har kommet med her. Kjenner faktisk at jeg blir litt inspirert. Forslaget med å henge pakkene i vinduet hørtes egentlig veldig morsomt ut. Relativt enkelt, men å så morsomt. :) Et juletre av plank var en utrolig kreativ ide. Og de hadde mye inspirerende på Panduro på nett. Tror jeg skal stikke innom Panduro en tur også, og se om jeg kan hente mer inspirasjon.

 

Uansett, takk, dere har gitt meg noe å tenke på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...