Anonym bruker Skrevet 14. september 2010 #1 Skrevet 14. september 2010 Min gutt på 3,5år sluttet med bleie (både natt og dag) for flere mnd siden. Jeg har så tatt han opp på do hver kveld før jeg legger meg. Men den siste mnd har han nektet å tisse. Han bare sitter der på do og gråter og sier han vil sove. Så jeg har tenkt at nå er han snart nattørr. Men neida, gutten tisser i sengen hver eneste natt. Jeg har prøvd å ta han på do både kl.22 og kl.04, men han hyler og gråter. De edle dråpene kommer ikke:( Og jeg ser jo at gutten har det vondt med å bli vekket om natten. Så hva gjør jeg? Venter på en tørr natt plutselig skal komme? Er vel ikk noe annet å gjøre, men kan noen fortelle meg; Når slutter han å tisse om natten?
Anonym bruker Skrevet 14. september 2010 #2 Skrevet 14. september 2010 Hvorfor ikke bare ta på igjen bleier om natten? Det vanlige er å slutte med dagbleier først, og så kan det gå en god tid før nettene er tørre. Dette har med modning å gjøre, og er egentlig ikke noe en kan lære barna. Det har med hormoner å gjøre(antidiuretisk hormon - ADH) Noen barn modnes tidlig på dette området, mens andre er tregere. Og det har egentlig ikke sammenheng med når de sluttet å bruke bleie på dagtid. Gutter er også oftest senere med bleieslutt generelt, enn det jenter er. Enurese(sengevæting) blir ikke regnet som problem før 5 år. Og det er sjelden en finner noe fysiologisk galt ved undersøkelser av barn som har dette problemet. Og det er ikke mye fornuft og nytte i den der vekkingen du driver med, dessverre.....
Anonym bruker Skrevet 14. september 2010 #3 Skrevet 14. september 2010 Tenk hvis noen skulle vekket deg 2 ganger om natta og satt deg på do. Er lett å bli litt grinete da. Nattetørrhet kommer av seg selv når de har moden nok blære, og er ganske vanlig fram til skolealder (av og til lengre).
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 14. september 2010 #4 Skrevet 14. september 2010 dere har kommet inn i en ond sirkel. så bryt den. ta på bleie, la det gå noen måneder og så ta det opp igjen. men da som en positiv ting. "skal vi prøve å se om du klarer å sove uten bleie hele natten sånn som de store barna?" og nå han greier det første gang får han en liten gave, og pass på å skryt uhemmet av han til alle som om du er ordentlig stolt. å greier han det ikke så si "det gjør ingen ting, ingen greier alt med en gang" og trøst og kos.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2010 #5 Skrevet 14. september 2010 lammekjøtt.....man kan ta ikke trene på at et barn skal bli tørr om natten??? Det normale er jo å slutte med bleie når de en periode har vært tørre. Å begynne med skryt og trøst i denne situasjonen tror jeg ikke har mye for seg. Barnet tisser jo ubevisst om natten og man skal ikke be barnet prøve å ikke gjøre det...det vil kun føre til at det misslykkes. Jeg tror ikke barnet ditt er klar for å slutte med bleie om natten enda hi.
Gjest Persille☠Kadalma Skrevet 14. september 2010 #6 Skrevet 14. september 2010 Dette venter jeg og på Mine ble tørre på dagen da de var 2,5 år, og er ENDA ikke tørre på natten, de blir 4 i oktober.. Vi har prøvd flere ganger og gjort alt riktig (tror jeg da ), det har vært en positiv greie, lite drikke før leggetid, satt dem på do når vi har lagt oss, fått klistremerkebok som premie osv. Men vi har måttet funnet frem bleia igjen alle gangene, sier seg selv at det ikke funker når de tisser på seg opptil 5 ganger hver på natta, gjesp. Men men, det klaffer til slutt:-) Det står ikke på viljen, men da er de bare ikke klare. Tror det tar gjennomsnittelig 10 mnd etter de er tørre på dagen, før de blir nattørre.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2010 #7 Skrevet 14. september 2010 Noen sliter mer med dette enn andre. Jeg slet skikkelig, tisset nesten hver natt fram til jeg var 9-10 år gammel.. Har fortsatt etter det og men har blitt sjeldnere... Minst en gang i uken fram til jeg var 12-13.. Var alltid skummelt å overnatte hos venninner. Eller bli med på telttur.. skikkelig redd for å plutselig ha et uhell.. Nå er jeg 23 og sist jeg hadde et uhell var sist uke.. men det skjer ca 2 ganger i året.. Men likevel.. det er EKSTREMT flaut å sparke kjæresten ut av senga fordi jeg våkner av at jeg tisser
Anonym bruker Skrevet 14. september 2010 #8 Skrevet 14. september 2010 min gutt er 4,5 år, (sluttet med dagbleie da han var 3)og me begynte i går å prøve å sove uten nattbleie...tok han opp før eg la meg så han fikk tisset, og det gikk greit. men kl 4 våknet han med våt pysj... i dag er andre natten, og jeg tok han nå nettopp opp for å tisse, så får se hvordan resten av natten går=) har lovt han at han skal få velge seg et blad om sengen er tørr, så han er veldig ivrig etter å klare det=) var han selv som sa han ville slutte. så skal prøve ut uken, virker det ikke så er det på med nattbleien igjen... datra til typen min bruker enda nattbleie, og hun er over 6 år, så er ikke alle som er klare for å slutte.
Ranveig R Skrevet 14. september 2010 #9 Skrevet 14. september 2010 Det er vel ikkje mykje poeng i å ha slutta med nattbleie om guten tissar seg ut kvar natt. Eit barn er ikkje ferdig med nattbleie før det enten søv natta gjennom utan å tisse, eller våknar av seg sjølv fordi det må på do. Om ein må drive og vekke eit lite barn fleire gongar i løpet av natta for å unngå våt seng er det rimeleg klart at barnet ikkje er modent nok til å slutte med bleie om natta. Hadde eg blitt vekka for "tvangstissing" kvar natt hadde eg og blånekta. Eg ville heilt klart sett på igjen bleia og heller prøvd igjen når guten begynner å våkne av seg sjølv, eller har sove natta gjennom med tørr bleie i eit par veker. For å svare på overskriftsspørsmålet ditt: Det fins ingen fasit. Sjølv må eg på do om natta viss eg har drukke mykje kvelden før, så nattissing er ikkje nødvendigvis noko ein sluttar med på noko tidspunkt. Forskjellen er vel om ein våknar av at ein er tissetrengt eller om ein berre slepper laus i søvne.
Ranveig R Skrevet 14. september 2010 #10 Skrevet 14. september 2010 Dersom guten framleis er like langt unna tørre netter når han nærmar seg skulestart ville eg sjølvsagt att det opp med lege, men når han berre er 3 1/2 og slutta med dagbleie for nokre månader sidan hadde det ikkje bekymra meg det grann. Det er heilt normalt å bruke lengre tid å bli tørr om natta enn om dagen...
angelmya Skrevet 14. september 2010 #11 Skrevet 14. september 2010 Min lille er 5 år (i dag!) og er ikke tørr om natten. Ikke i nærheten engang!
Anonym bruker Skrevet 15. september 2010 #12 Skrevet 15. september 2010 Enig med de andre. Du er for ambisiøs på ditt barns vegne. Han er ikke klar for å slutte med nattbleie enda, så ta den på igjen. Er helt normalt at de er både 4 og 5 år før de slutter med bleie på natten. Min på 8 år tisser fortsatt så godt som hver eneste natt, men han går på do selv da, så har ikke noen uhell i sengen, men tisse gjør han likevel om natten. Ikke sikkert han noen gang vil slutte med det, har nemlig en mamma på over 50 år som også må opp på do hver eneste natt
Anonym bruker Skrevet 15. september 2010 #13 Skrevet 15. september 2010 Mini er 4 år og bruker fremdeles nattbleie, den er full av tiss på morgenen så vi stresser overhode ikke med det. Ender bare opp med å måtte skifte på han og senga et par ganger om natten og da er det bedre at bleia forblir på, han får sovet uten for mange avbrytelser og slipper føle seg mislykket
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå