Gå til innhold

Kan man droppe gudmor og gudfar? Å bare ha selve faddere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gudmor/gudfar er den som bærer barnet til dåpen.

Så med mindre du har tenkt at babyen skal krabbe opp selv er det vanskelig å droppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å oppdatere deg litt: det er ingeting som heter gudmor/far lenger. Det er kun faddere, også de som bærer er faddere. (Ikke hvis det er en forelder som bærer da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 Gudmor og gudfar er det samme som faddere.

 

2 Du må ha minst 2 stk.

 

3 Jeg bar selv (mamma'en) barnet opp, og pappen tok av luen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel først og fremst i den katolske kirken at man har gudmor og gudfar?

Det har nå absolutt ingenting med hvem som bærer hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke er katolsk er det ingenting som heter gudmor/gudfar. Dette er bare en teit adopter skikk som ikke hører hjemme med mindre man er katolsk. Man er fadder samme om man bærer ungen eller ei. Må ha minst 2 stk.

 

Det er så tåpelig når norke kristne har gudmor i dåpen sin. De aner jo ikke hva det er engang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Definisjonen gudfar og gudmor gjelder ikke lenger, det henger igjen fra gamledager. I dag er alle faddere...på lik linje.

Noen gamle prester bruker fortsatt ordene, men det er ikke noe formell forskjell på faddrene uansett.

 

Du kan selv bære barnet til dåpen så slipper du tenke på å forskjellsbehandle faddrene ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22.19:

Selvsagt gjelder begrepet gudmor/gudfar fremdeles! De brukes til daglig av mesteparten av det norske folk, og da spiller det liten rolle hva noen prester måtte mene om saken. Språket utvikler seg, det nytter ikke å stoppe utviklingen. Og gudforeldrebegrepet er så grunnleggende rotfeset i det norske språk at det i høyeste grad gjelder (selv om du ikke har fått det med seg...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel mest nordlendinger og de litt mindre opplyste som fremdeles snakker om gu`mor og gu`far.. Det er de eneste jeg har hørt bruke de ordene hvertfall... Veeeldig gammeldags tenker jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, takk for den du. Så fint at du synes alle nordlendinger er mindre opplyst. Du er jo ikke helt god da.

Har det falt deg inn at det at nordlendinger faktisk kaller det for gu´mor og gu´far faktisk har noe med dialekt å gjøre også kanskje?? I tillegg til tradisjoner og livssyn?? Det å stigmatisere et landsdel som folk som er mindre opplyste blir bare litt for dumt rett og slett.

 

Og du må gjerne si at det ikke er det du mente, men slik du har skrevet det her, så er det det budskapet som kommer frem. Så takk for den. Sier vel egentlig ganske mye om deg synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er et nordnorsk begrep. Jeg har aldri brukt ordet, og knapt hørt noen som gjør det heller. Så at størstedelen av det norske folk bruker det er vel å ta noe hardt i! Kjenner ei som burker det og moren er fra trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...