Gå til innhold

Hvis du hadde hatt en bror som tok steroider

Anbefalte innlegg

Skrevet

..hva hadde du gjort med det?

Han vet ikke at jeg vet det, men nå har jeg hørt det av tre stk, en som en nær han, og to som trener på samme sted som han. Jeg tok opp dette første gang vi snakket sammen og det endte med en stor krangel, bare flaks at vi er venner i dag, men han har tross alt et onkelbarn.

Pga familieanliggender er det også veldig viktig at han kutter ut den dritten, fordi han har større sjans for alvorlig sykdom. Dette har jeg hintet om, og han ble overrasket over at det kunne påvirke (enda han kan MASSE om dette her) bruken av steroider.

Hva hadde dere gjort? Han har et stort sinne, så jeg er nesten litt nervøs for å ta det opp. Han har trent flere ganger i uken i 6 år, men først de 2 siste årene jeg har visst om steroidene. Har også sett det det soste året blant annet med at han raskere enn ellers ble større i overkroppen, pluss noen andre ting jeg har sett.

Hadde dere sagt det til han?

Han er 22 år, og er selvfølgelig i DEN alderen hvor kropp er viktig.

Hvordan hadde dere tatt det opp med han?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir vel ofte til at man benekter det man allerede vet- Uskyldiggjør det... Steroider kan gjøre en mer hissig og uberegnelig. Jeg ville ikke tatt det opp alene med han nettopp fordi han kan havne i en situasjon der han mister kontrollen. han ville nok ikke skadet deg, men det er mange måter å reagere feil på.

kanskje dere skulle tatt en intervention med hele familien. Det er nok viktig å inkludere hans nærmeste.

Skrevet

Min bror holdt på med det i den alderen også, samtidig som han snakket dritt om folk som tok det. Desverre er det lite man kan gjøre egentlig. Og de blir lett litt ustabile når de går på det så skal du ta det opp så for all del ha andre med deg.

På samme måte som om du skulle ta opp ting med en alkoholiker eller noen som gikk på stoff.

Skrevet

Mannen min bruker steroider. Han brukte de sterkeste typene før vi fikk barn, men nå når vi har barn får han ikke lov. Han vet selv hvor hissig han blir og ikke minst sjalu så derfor lar han være. Han har aldri blitt voldelig eller truende på noen måte, bare forferdelig sint for lite og ingen ting. Du får gi broren din et ultimatum kanskje? "Du får ikke lov til og bruke når du er i nerheten av nevøen!" Kanskje det vil funke?

Men vet ikke hva slags type det er han bruker, noen er lite bivirkninger ved og ikke fullt så farlige, mens andre er farlige. Det mannen min bruker for tiden gjør at han blir forferdelig kåt, men ikke sint eller noe slikt. Undersøk litt og ikke vær fientlig innstilt på steroidene. Da lukker han seg bare mere og nekter og prate om det.

Lykke til!

Skrevet

Burde kansje skaffe deg viten om hva doping går ut på. Dette er så individuelt at man kan ikke legge alle under en kam! Flere mennesker bruker steorider og preparater som går under doping hver dag og det er ingen som går negativt ut på dem vell? Om en person bruker steorider med sunn fornuft så går det helt fint, men når personen kansje bruker både alkohol og narkotiske stoff i tillegg så får en en labil adferd.

Å sette dine barn i samme rom som en person på steorider vil ikke dermed si at den personen skader dit barn, eller at det er fare for at han kan gjøre det! Alle aktive idrettsutøvere som stiller i konkuranse det seg være body fitnes, strong man osv bruker doping!

Synes det blir for dumt og svartmale dette når man overhodet ikke har viten om "faget"

Skrevet

Hi her!

Takk for svar her, og gode råd.

Jeg vil ikke bruke barnet mitt mot han, for barnet mitt har ikke gjort noe han skal straffes for. Han er glad i broren min, og jeg er heller ikke redd for broren min sammen med barnet mitt.

Han kan bli fort irritert på meg, ikke hver gang jeg snakker med han, men han kan fare opp over ingenting. Men det er aldri når vi er sammen allesammen. Jeg har fått høre at han tar noe av det sterkeste som er å få tak i (uten at jeg vet noe om hva det betyr).

Jeg skjønner at jeg må skaffe meg info nok om dette "faget", men på bakgrunn av familiens historie har jeg fått høre at å ta steroider er som å leke med livet. Jeg reagerer selvfølgelig på det. Jeg er redd for han og hvis han får noe av familiens greier så kommer han aldri til å bli helt frisk.

Jeg synes likevel det er idioti å drive med det. Hvorfor går folk som tidligere har drevet med det og advarer alle mot det? Synes det er grunn til å svartmale det. Det kan være farlig, dessuten er det juks og jeg blir nesten provosert når broren min går i t-skjorter. Huff.

Skrevet

Du kan ikke definere steorider og doping som sterkeste som er i handel, eller middels sterk osv.Dette fordi det er avhengig av hvor store doser en tar for og avgjøre styrke. Du skriver at på bakrgrunn av familiens historie, det kan jeg selvfølgelig ikke uttale meg om. Men ta en som er alkoholiker eller en som misbruker narkotiske stoff, jamen så sier det seg selv at han ikke burde bruke steorider.

Doping er idioti og drive med når det blir brugt på en useriøs måte og uten og ville skaffe seg et seriøst mål. Dette seriøse målet er i mine og mange innen feltet sine øyne et mål der du skal stille opp i en body konkuranse. Vist dette ikke er målet, men kansje bare og liksom få en stor kropp og store muskler så blir det brugt til feil formål og i våres øyne misbrugt.

Jeg synes du heller skal ta en serøs snakk med din bror der han kansje kan få fortelle deg litt hvorfor han gjør dette, og der du kan få fortelle at du misliker det og at du er bekymret. Så kansje dere kan få en gjennsidig respekt av det.

hilsen meg over her.

Skrevet

Du kan ikke definere steorider og doping som sterkeste som er i handel, eller middels sterk osv.Dette fordi det er avhengig av hvor store doser en tar for og avgjøre styrke. Du skriver at på bakrgrunn av familiens historie, det kan jeg selvfølgelig ikke uttale meg om. Men ta en som er alkoholiker eller en som misbruker narkotiske stoff, jamen så sier det seg selv at han ikke burde bruke steorider.

Doping er idioti og drive med når det blir brugt på en useriøs måte og uten og ville skaffe seg et seriøst mål. Dette seriøse målet er i mine og mange innen feltet sine øyne et mål der du skal stille opp i en body konkuranse. Vist dette ikke er målet, men kansje bare og liksom få en stor kropp og store muskler så blir det brugt til feil formål og i våres øyne misbrugt.

Jeg synes du heller skal ta en serøs snakk med din bror der han kansje kan få fortelle deg litt hvorfor han gjør dette, og der du kan få fortelle at du misliker det og at du er bekymret. Så kansje dere kan få en gjennsidig respekt av det.

hilsen meg over her.

Skrevet

hilsen meg over her.

Skrevet

Han er veldig gira på Strongman konkurranser osv osv osv (håper jeg sa riktig nå). Han synes iallefall det er en kjempe kul sport. Han har likevel ingen planer om å stille i noe slikt selv, det har jeg spurt om. Han liker bare å se trena ut, og går ikke glipp av en treningstime.

Jeg hadde vært bekymret uansett om vi hadde en historie eller ikke, men jeg er det iallefall nå. Jeg vet vel at jeg aldri får gjort noe med det, for hva kan vel jeg si som får han til å slutte. Dette med bakgrunnen vår skremmer han tydeligvis ikke nok.

Jeg gjenforteller bare det jeg hørte fra en kompis av han, han sa følgende: Han tar ikke akkurat de letteste steroidene, men de sterkeste.

Som som allerede har skjønt forstår jeg ikke så mye av hva som er hva, eller hvordan det defineres, men jeg har forstått at dette er noe man bør skaffe seg info nok om hvis man skal ta det opp med en som føler han er eksperten. Jeg må jo ha noe å argumentere med, så jeg får sette i gang å lese.

Han misbruker heldigvis ikke alkohol eller narkotika. Ikke som jeg vet, noe jeg tror jeg gjør. Dette har med alvorlige psykiske lidelser å gjøre, som jeg har lest ikke blir tatt så alvorlig når man driver med dette her. Det er mer de fysiske bivirkningene som kommer i fokus. Har jeg lest bare..

Jeg skjønner at du har en del informasjon og kunnskap om dette. Hva tror du om psykiske bivirkninger? Har man en psykisk lidelse er det som å leke med livet fortalte en "venn" som brukte steroider da han var yngre. Tror du?

Skrevet

jeg har ikke lest alle svarene du har fått

hadde det vært min bror hadde jeg blitt ekstremt bekymret.

Det er livsfarlig.

hjertesvikt, lungeødem, og mange andre farlige komplikasjoner.

nei, hadde det vært min bror hadde jeg sladret til vår mor, samt tatt han med på jobb for å se hva slikt kan gjøre med en kropp.

sykepleier

Skrevet

Alle steorider skal brukes med måtehold og med fornuft. Selvom en har psykiske lidelser så vil det ikke si at man blir labil av og bruke steorider. Det kan faktisk styrke ham psykisk med og gi han en bedre psyke over seg selv. Men som jeg skrev over her, det er useriøst og bruke dette uten og ha seriøse mål. Selvom han er veldig opptatt av strong man så skal man jo ikke bruke steorider om man ikke skal stille opp! Det er misbruk....

Som henne over her skriver ang hjertesvikt, lungeødem og div komplikasjoner. Ja selvfølgelig kan man få det, og ja man kan få mange mange alvorlige ting ved bruk av steorider, MEN dette forekommer bare ved uansvarlig bruk av preparatene og over lanvarig bruk!

Som jeg sier gjentatte ganger så må en skaffe seg viten om hva en snakker om, og en må skaffe seg masse mere viten ang steorider om man skal bruke det! Det er når en person bare vil bli stor og sterk uten mål og annen mening i en og vise seg frem det går galt. Det er når en person ikke har nok viten om hva man driver med!..

Hilsen meg

Skrevet

Min x, mista broren sin i selvmord...og han holdt på å ta sin lille sønn på noen mndr. med seg i bilen.... Utelukkende grunnet steroider. Han tippa over i psyken. Det sinne dere snakker om?? Det kan fort bli til helt andre ting enn bare å være sint.

De psykiske bivirkningenen av steroider, er jo at en blir ustabil. En kan like fort bli suicidal som forbanna...

Men, spør din bror, snakk med han, vis interesse og at du bryr deg. Spør hvor mye han tar, hvor ofte... Bare få informasjon. Du vet ikke hva som egentlig foregår, når det bare er rykter du hører. Du må høre det fra han.

Skrevet

MAn bare sier hvor idiotisk det er, men slår ikke hånden av broren sin av den grunn..GJør de klart at om han kommer i trøbbel (evt politi ol) pga dopet så kommer du ALDRI til å forsvare ham, du kommer til å stille opp for ham OM han blir syk, men du kommer ikke til å synes synd i ham så lenge han holder på som han gjør.

FOrtell også at du kommer til å bruke enhver anlednign til å legge frem bevis på dopingmidlers farer og bi-virkninger vie e-post, evt facebook-veggen hans, og neven fakta du har funnet når du snakker med ham.

Trenger ikke være slik at dere alltdi og hele tiden snakekr om hans dop-misbruk, dere har sikkert mye anent og snakke om også. Og man kan omgås og være venner selv om den ene gjør noe man ikke liker/godtar.

Jeg hadde ALDRI anmeldt min bror selv, om jeg ikke så han "trengte det";- men jeg hadde i en rettsak evt vitnet MOT ham om det kom så langt......

Skrevet

Når jeg leste om han som mistet broren sin ble jeg redd. Vi har som sagt svært alvorlig psykisk lidelse i slekten, og det er stor sjanse for at min bror kan arve dette her. Hvis han i tillegg "doper" så kan faren øke, har jeg hørt.. Og da utelukker jeg ikke akkurat en smell.

Jeg slår aldri hånden av broren min.

Dette har jeg tildigere gjort:

Jeg sa i fjor ar jeg visste at han gjorde det, da svarte han først rolig og benektet. Jeg maste lenge om dette, og da snappet han, og det førte jo til en gedigen krangel, og bare julebesøk heretter, i følge han.

Jeg har sagt det til mamma, men jeg følte at det ble verre, for hun ble helt fortvilet selvfølgelig og kjempe redd, hun lente seg på meg og spurte hva vi skulle gjøre. Hun var redd for å si noe. Til slutt så måtte jeg berolige henne med at det bare var rykter og at det faktisk ikke var sikkert at han tok det.

Etter det siste jeg hørte nå har jeg ikke fortalt noe til henne. Hun får ikke gjort noe med det uansett, men det er kanskje dumt og ikke fortelle.

Hvis jeg tar det opp så må jeg iallefall ha litt kunnskap. Vi er ikke den typen søskenpar som sier vi er glade i hverandre, eller at vi støtter hverandre og er bekymret. Han er jo 22 og veldig guttegutt. Ikke slike søsterfølelser han vil vise,hehe.

Takker for alle svar, jeg tar de med meg. Dette er bare så uhyre vanskelig.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...