Anonym bruker Skrevet 14. september 2010 #1 Skrevet 14. september 2010 Man hører jo at babyene ikke skal sove på magen om natten, pga risikoen for krybbedød. Men hva er "rett" med tanke på soving om dagen? Min baby slår seg nesten aldri til ro i vuggen sin på dagtid, når jeg legger h*n på ryggen, men idag prøvde jeg å lege h*n på magen, og da roet h*n seg og sovnet med en gang. Blir jo litt nervøs da, fordi det står overalt i brosjyrer og bøker at barna skal sove på rygg. Men hvis alternativet er at de ikke sovner når de ligger på ryggen, så må det vel være bedre at de får sove på magen? På natten blir h*n lagt på rygg da, men da sovner h*n på armen min før h*n blir lagt i sengen.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2010 #2 Skrevet 14. september 2010 Prøv å legge baby på siden, bytt side for hver gang slik at hodeformen blir fin.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2010 #3 Skrevet 14. september 2010 Så lenge du er i nærheten og hele tiden følger med, så gjør det helt sikkert ikke noe at han ligger på magen. Det er jo farligst når ingen følger med på at babyen puster eller har luftveiene frie. Før skulle jo babyene sove på magen og med de aller fleste gikk det bra, men krybbedødtallene halverte seg de første årene etter kampanjen om at barn skulle sove på rygg. De har jo godt av å ligge å magen også, men det bør være under jevnlig tilsyn.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2010 #4 Skrevet 14. september 2010 Fra 86 til 90 døde det i gjennomsnitt 441 babyer i året av krybbedød. Nå i dag er tallene nede på mellom 10 og 20. Så vil for all del si at du ikke må venne han til å sove på magen, det er mye en vanesak. Sideleie er også farlig. Ryggleie er det tryggeste.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2010 #5 Skrevet 14. september 2010 jeg gjorde det samme som deg på dagtid,la han på magen i vugga si for da sov han så godt.jeg passa på han og så etter at han alltid lå med ansiktet til den ene siden og var ikke bekymra i det hele tatt når jeg hele tiden hadde oversikt over han.på kvelden la jeg han selvsagt på ryggen. bare la barnet ditt få sove på magen på dagtid,du er jo der og passer på!
Anonym bruker Skrevet 14. september 2010 #6 Skrevet 14. september 2010 Ja, la oss få opp krybbedødstatistikken! Herregud, man skal da ikke venne han til det man skal venne han av det!
Anonym bruker Skrevet 14. september 2010 #7 Skrevet 14. september 2010 Selvfølgelig er jeg jo rundt h*n og passer på at hodet er til siden, og at det ikke ligger noe foran ansiktet som gjør at h*n ikke får puste. Vil jo f.eks ikke legge h*n i vogna ute, på magen, da vil jeg legge h*n på rygg. Men når vugga står på stua, og jeg suser rundt der hele tiden, så klarer jeg ikke helt å se problemet. Anonym 17:16: jeg klarer ikke å ta deg seriøst, når du skriver på den måten. Vær voksen og saklig. Jeg respekterer at andre mener at dette er helt feil, men si det på en normal måte. Selvfølgelig er det ingen som mener at man skal "få opp" krybbedødstatistiken. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå