Anonym bruker Skrevet 14. september 2010 #1 Skrevet 14. september 2010 Jeg jobber på en arbeidsplass hvor jeg omtrent konstant har en overhengende risiko for vold/utagering, det er små muligheter for tilrettelegging, og i tillegg er det ekstrem dårlig turnus, med 3 skifts turnus. Da jeg var gravid sist så hadde jeg hypermesis, og er redd jeg kommer til å få dette igjen nå,(det finner jeg vel ut av innen et par uker) spørsmålet mitt er vel som følger: Kan jeg evt gå i aktiv sykmelding pga svangerskapsplager(hvis jeg får det)? eller er det dumt ifht at sykepengerkvoten min blir brukt opp, hva med svangerskapspenger- er vel ikke noe som heter aktive svangerskapspenger- hvor jeg kan styre hverdagen min selv? Har jo ikke lyst til å bli fullstendig sykmeldt- vil jo jobbe men trenger kanskje muligheten til å tilrettelegge hvilke dager jeg orker å jobbe osv.. Håper ikke jeg blir så dårlig som sist, spydde 6-8-10 ganger om dagen på det verste.. i 5 mnd.. Tips til hva som evt er best hvis jeg blir like syk som sist, og ikke minst med tanke på at jeg er veldig eksponert for vold/utagering på jobb.. ? Tips taes imot med takk, er bare litt stresset over jobbsituasjonen i fremtiden og helsen min..
Anonym bruker Skrevet 14. september 2010 #2 Skrevet 14. september 2010 Vet det er en ordning der du får lønn, men ikke er sykemeldt. En slags permisjon når du er i en slik situasjon, men kommer ikke på hva det heter. AGH. Kanskje noen andre husker?
Gjest Edemuli Skrevet 14. september 2010 #3 Skrevet 14. september 2010 http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Svangerskapspenger
Gjest ->>- Skrevet 14. september 2010 #4 Skrevet 14. september 2010 Dersom det er "overhengende risiko for vold/utagering" på arbeidsplassen, så BØR du jo gå på svangerskapspenger - samme hva du føler for. Dersom det er muligheter for noe tilrettelegging, vil du kunne få svangerskapspenger for resten av stillingen. Altså at du f.eks tar det som er av kontorarbeid eller situasjoner hvor utagering ikke er en risiko.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2010 #5 Skrevet 14. september 2010 Har du lov til å jobbe i miljøet dersom du er gravid da? Regner med det er på en institusjon el.l siden ikke arbeidet kan tilrettelegges? Har en ligndende jobb, og vi omplasseres dagen testen viser positvt. Arbeidsgiveren din har plikt til å førsøke å tilrettelegge, og er det ikke mulig, får du svangerskapspenger.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2010 #6 Skrevet 14. september 2010 Jobber innenfor fengsel/politi. Få muligheter for tilrettelegging, veldig lite isåfall... ja, men takk for svar- får sjekke ut det med svangerskapspenger, evt om de kan være gradert/aktiv..
Anonym bruker Skrevet 14. september 2010 #7 Skrevet 14. september 2010 Du SKAL ikke sykemeldes dersom du ikke er syk. Ta deg tid til å lese på 'Gravid og i arbeid' på denne linken; http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Sykmelding/805361006.cms Arbeidsplassen plikter å tilrettelegge for deg som er gravid dersom det er fare for fosteret.. Og det er det jo dersom det er overhengende fare for utagering i situasjoner du står i. Dersom arbeidsplassen ikke makter å gjennomføre tilrettelegging, så skal du ha svangerskapspenger. SKAL, altså! Med store bokstaver! Du skal ikke gå sykemeldt dersom det er forhold ved arbeidsplassen din som tilsier at du ikke kan være i arbeide. Man har krav på sykemeldingspenger kun i 1 år -blirman sykemeldt lenger enn det, vil du måtte gå over på andre stønader.. Og det blir du ikke rik av. Man VET aldri om du ramler og får et komplisert benbrudd uka etter fødsel, for å sette det litt på spissen.. eller en kraftig fødselsdepresjon eller.. eller.. Greit å ikke ha brukt opp sykemeldingskvoten sin når det er jobben og ikke du som kommer til kort. Håper du får til en dialog med arbeidplassen om tilrettelegging! ..og går ikke det, så er det RETT og 'sladre' til lege/JM og få orden på svangerskapspenger.. Les linken og bli klokere! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå