Gå til innhold

Noen som har epilepsi/barn med epilepsi her nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde et krampeanfall for 1 1/2 måned siden, og tok rett etterpå EEG og CT + nevrologisk undersøkelse. Disse viste normale funn, men nevrologen sa at krampeanfall er et alvorlig symptom og det ser foreløpig bra ut, men du er fortsatt under utredning... Idag har jeg vært på søvndeprivert EEG (klarte dessverre ikke å sovne, da, enda så trøtt jeg er...). Prøvde å fritte ut av sykepleieren etterpå om det var noe spesielt å se, og hun sa at hun var ingen ekspert, for legene måtte tolke det, men hun så noe som kunne ligne på epileptisk aktivitet. Det hun så var krappe topper med slake et eller annet etterpå (eller var det omvendt? litt trøtt nå...). Hun sa også at det muligens var litt forskjell mellom sidene. Hun sa at det var ikke så veldig mye, så hun visste ikke om det var "nok", men det lignet på epileptisk aktivitet. Hun spurte også om jeg har migrene. Jeg har ikke diagnostisert migrene, men har det siste året hatt mye kraftig hodepine, der jeg blir lys- og lydømfintlig. Etter det jeg har lest (googlet meg fram til) tilfredsstiller hodepinen min kravet til migrene (den mer sjeldne typen der hodepinen er i hele hodet, ikke ensidig), så antakelig har jeg det.

Vel, dere erfarne epileptikere... Hva får dere ut av dette? Høres dette ut som epilepsi? Er litt engstelig, hvis det "bare" er epilepsi er det jo greit, men bekymrer meg jo en del når jeg leser at epilepsi ofte er første symptom på hjernesvulst for eksempel, og at epilepsi som regel er symptom på noe annet... Slitsomt å måtte vente en hel uke på at legen skal se på eegen, og det er fortsatt 10 dager igjen til jeg skal ta MR...

Vet jo jeg ikke burde spurt sykepleieren, men hadde liksom håpet at hun skulle si at det så helt fint ut, så hadde jeg blitt beroliget, noe jeg nå ikke ble...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er dessverre umulig å si, så du må nok vente på svaret fra spesialisten, men jeg skjønner godt hvor ille det må være å gå og vente. Prøv å ikke tenke det verste, i 80% av alle epilepsitilfeller finner man aldri noen konkret årsak.

Hilsen mamma til en epileptiker

Skrevet

dytter igjen...

Lurer forresten på dersom jeg har fått epilepsi, burde jeg da ha hatt nye anfall etter det første for 1 1/2 mnd siden (har ikke hatt det), eller kan det gå måneder mellom anfall?

Skrevet

Før du dytter hadde det kanskje vært hyggelig av deg å takke for det svaret du faktisk har fått. Det virker ganske utakknemlig av deg å bare ignorere at du har fått et svar der noen har tatt seg tid til å skrive og bare dytte i vei.

Det kan gå måneder og av og til år mellom anfall, helt avhengig av hva slags epilepsi du har, hvor "forstyrrelsene" sitter i hjernen osv.

Skrevet

Ja, beklager at jeg ikke takket for svaret! Er selvsagt takknemlig for svar! Er ekstremt trøtt etter å ha vært våken en hel natt, hvis det kan unnskylde utakknemligheten noe... Vanligvis takker jeg for svar!

Hvorfor er du så irritert, forresten? Har du også vært våken en hel natt, kanskje, og går og bekymrer deg for om du har en alvorlig sykdom fordi du har tegn som tyder på det?

Forresten, takk for siste del av svaret ditt, men den første delen kunne du spart deg!

Skrevet

Takk for svar! :)

Ok, det høres betryggende ut at man oftest ikke finner noen årsak. Synes dette er ganske skummelt... Har på en måte prøvd å la være å tenke på det etter at første eeg og ct viste normale forhold, men så kan jeg ikke la være å tenke på at nevrologen sa at krampeanfall var et alvorlig symptom og jeg ikke var ferdigutredet enda, at det bare var grovdiagnostikken som var gjort, at det kun var store strukturelle forandringer de ville ha oppdaget...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...