Trollemor og snuppa! Skrevet 14. september 2010 #1 Skrevet 14. september 2010 Dere med unger på SFO, er det et must å ha ungene der i forhold til det sosiale og bli kjent med dem andre ungene? Jeg er uføre for tiden, og er veldig i tvil om jeg skal ha snuppa i SFO.. SFO blir garantert ikke brukt på morgenen, og det er leksehjelp to dager i uka der de er på skolen til to.. Ellers hadde jeg tenkt på 60% plass, og at hun er der tre dager i uka fra ett til halv fire... MEN, det blir 20.000 i året! Kan gjøre mye med dem pengene.. Hvis vi sparer dem, blir det en skikkelig ferietur i året det! Alternativet er at hun får ha med seg venninner hjem et par dager i uka, og at vi dropper SFO.. Noen tips og erfaringer som kan deles?
Villa Perlesukker Skrevet 14. september 2010 #2 Skrevet 14. september 2010 Det er så utrolig vanskelig synes jeg fordi de fleste barn er jo på sfo. Jeg er hjemme og kunne godt hatt dem hjem rett etter skolen hver dag men jeg merker at de da kjeder seg fordi alle er på sfo. Jeg har derfor valgt å ha barna på sfo kun 50% og alltid etter skolen og henter dem kl 1500. Så får de heller være de første som blir hentet og får leke med vennene:) Innimellom tar vi jo med venner hjem også og da er det alltid stas at de blir hentet før alle andre
Kamomille Skrevet 14. september 2010 #3 Skrevet 14. september 2010 V ha valgt å ha gradert SFO-plass. Pga den sosial biten er det greit å ha noe tid der. "alle" de andre ungene er jo der. Vi bruker sjelden SFO om morgene, men på ettermiddagen er han derr 2-3 dager i uka.
Blubblubb Skrevet 14. september 2010 #4 Skrevet 14. september 2010 Har aldri brukt SFO om morgenen, men det er ikke til å komme fra at det er en viktig sosial arena. Nå går eldste i 4. og kunne egentlig klart seg uten, men vi bruker det 3 dager i uka. Dels fordi det skjer endel morsomt der som han gjerne vil være med på og dels fordi de fleste vennene er der. Hvis du ikke vil bruke SFO kan det være greit å invitere med seg andre barn hjem fra skolen ganske ofte, ellers blir det laaaange ettermiddager for barnet ditt. Kanskje du kan gjøre en fast avtale med noen?
rampete robin Skrevet 14. september 2010 #5 Skrevet 14. september 2010 Jeg er hjemme hele dette året med en liten, så hadde ikke trengt SFO. Men... Det sosiale gjør at jeg har henne der 3 dager i uka. Alle, bortsett fra noen utlendinger, har plass i sfo. Hun bruker ikke sfo på morgenene, og går hjem igjen kl 15. Litt luksus å betale for snaut 6 timer på sfo i uka, men men..
*Lissi* Skrevet 14. september 2010 #6 Skrevet 14. september 2010 Nå har jeg ikke barn som går på SFO. Har hatt for noen år siden, og gutten min er skolegutt om under to år. Planen her er å ikke bruke SFO. Nå bor vi på en ganske liten plass, så er gode muligheter til å være sosial på ettermiddagen. Tror heller ikke det blir noe problem at han kommer til å kjede seg den tiden etter han kommer hjem fra skolen.
camilla^ Skrevet 14. september 2010 #7 Skrevet 14. september 2010 Vi sa opp sfo plassen før sommeren og angrer ikke. jenta som går i 2klasse nå er veldig fornøyd. Jeg tror det er nesten halvparten av klassen som ikke går på sfo dette året, så det er endel barn som er hjemme. Og vi har med oss noen hjem støtt og stadig. Jeg lot jenta ta det siste ordet på hva hun ville, og hun ville slutte på sfo.
Fire småtroll Skrevet 14. september 2010 #8 Skrevet 14. september 2010 Eldste sønnen min som nå er fjerdeklassing brukte ikke sfo noe særlig, det var under halvparten av guttene i klassen som var der og han har kompiser i samme gate å leke med på ettermiddagene.. Lillebror som går i 1.klasse har 60% plass. Bruker den aldri på morgenen, men han er der noen timer fire ettermiddager i uka. I klassen hans er absolutt alle guttene på sfo, så han vil selvfølgelig være der han også. I dag har jeg hatt fri så han kom rett hjem fra skolen, da leksene var unnagjort begynte han kjede seg og det har han gjort siden Han har ingen på samme alder i nærheten, det må avtales og kjøres om han skal leke med noen fra klassen etter skolen. Så frem til han blir 4.-5.klassing og kan begynne sykle til kamerater regner jeg med at han kommer til å bli på sfo for å ha en naturlig plass å leke med kameratene på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå